جستجو
درد ارتودنسی
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۸/۲۰ نویسنده : رکسانا سروش

آیا ارتودنسی درد دارد؟ چگونه درد ارتودنسی را کاهش دهیم؟

|1117 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

ارتودنسی

کسانی که به ارتودنسی علاقمند هستند و یا به به آن نیاز دارند، معمولا سوالات زیادی در ذهنشان وجود دارد. یکی از ساده ترین سوالات این افراد، این است که “آیا ارتودنسی درد دارد؟” ما در این مقاله به این سوال و سوالات مشابه زیر پاسخ خواهیم داد. و تلاش میکنیم اطلاعات کاملی درباره درد ارتودنسـی در اختیار شما قرار دهیم.

آیا اتصال دستگاه های ارتونسی درد دارد؟

زمانی که متخصصص ارتودنسی دستگاه ها را به دندان های شما متصل میکند معمولا دردی تجربه نمی کند. اما چند ساعت بعد از اتصال ممکن است درد جزئی را احساس کنید که چون برایتان تازگی دارد کمی شما را ناراحت میکند. اگر بپرسید که مدت زمان درد ارتودنسـی بعد از اتصال دستگاه ها چقدر است خواهیم گفت که این درد جزئی چند روز اول تا نهایتا بعد از 1 هفته از بین میرود اما شما میتوانید با کمک دارو به راحتی آن را فروکش کنید.به جز تحمل درد ارتودنسی که ممکن است برایتان کمی تازگی داشته باشد، سیمان یا چسب بکار رفته برای اتصال براکت ها به دندان ها نیز، ممکن است کمی برایتان ناخوشایند باشد. زیرا میتواند مزه دهانتان را تغییر دهد. اما اصلا جای نگرانی وجود ندارد زیرا کاملا موقتی است. و برای شما هیچ ضرری ندارد.

چند روز اول بعد از شروع ارتودنسی

بیشتر بیماران چهار تا هفت روز پس از اولین استفاده از بریس ارتودنسی، احساس درد جزئی دارند. به ندرت بعضی از بیماران درد متوسطی را تجربه میکنند. اما اگر کسی میگوید که تحمل درد ارتودنسـی شدید است قطعا به شما دروغ گفته است.

اگر چند روز اول بعد از ارتودنسی دردی احساس کردید احتمالا در یکی از موقعیت های زیر آن را تجربه خواهید کرد:

  • حین جویدن (معمولا غذاهای سفت و سخت)
  • حین صحبت کردن به دلیل برخورد براکت و سیم ارتودنسـی به لب، لپ و زبان شما
  • برخورد زبان به بریس

آیا وقتی سیم ارتودنسی تنظیم میشود درد دارد؟

سفت شدن دستگاه های ارتودنسی (سیم قوس دار و سایر بخش ها) تقریباً همیشه دردناک ترین قسمت درمان ارتودنسی ثابت است. بیشتر بیماران تا دو روز بعد از تنظیم بریس مختصر دردی تجربه میکنند. که با دارو و روش های دیگر به راحتی قابل درمان است.

برای اینکه دندان های شما صاف شوند، سیم قوسدار ارتودنسـی باید به مرور زمان سفت تر شود. هر بار که این سیم تنظیم میشود و فشار بیشتری به دندان ها وارد میکند شما دردی تجربه میکنید. اما مدت زمان درد ارتودنسی بعد از تنظیم بسیار کوتاه خواهد بود و همانند روز اول اتصال دستگاه ها نیست. از آنجایی که به این درد عادت ندارید، تحمل درد ارتودنسی در جلسه اول معمولا بیشتر است. اما به مرور که آن را تجربه کردید، عادت میکنید و از آن به بعد چندان برایتان این درد مهم نیست.

درد ارتودنسی تا کی ادامه دارد؟

این درد مختصر و جزئی است. در درجه اول اصلا نگران آن نباشید. اما اگر میترسید خیلی ادامه دار باشد، ما به شما میگوییم که تنها موقعی که سیم تنظیم میشود آن را تجربه میکنید. تا آخرین لحظه درمان نیز ممکن است چندین بار ایین جلسه تنظیم وجود داشته باشد. اما شما همان چند جلسه اول به درد عادت می کنید.

چرا ارتودنسی درد دارد؟ دلیل درد ارتودنسی چیست؟

دلیل درد جزئی ارتودنسـی بسیار ساده است. اصلا خودتان امتحان کنید! سعی کنید با کمک انگشت به یکی از دندان ها فشار وارد کنید. وقتی فشار و نیرویی که به دندان وارد میکنید بیش از تحمل دندان باشد، دندان در آستانه حرکت قرار میگیرد. به دلیل همین فشار و تمایل دندان به حرکت، شما دردی تجربه خواهید کرد. درد ارتودنسی نیز به این شکل است.

درد ارتودنسی دندان

تحمل درد ارتودنسی میتواند علاوه بر فشاری که ناشی از دستگاه های ارتودنسـی به دندان ها است، دلایل دیگری نیز دارد:

بهداشت ضعیف دهان و دندان

به طور کلی تمیز کردن دهان و دندان در حین ارتودنسی بسیار مهم است و البته با چالش هایی همراه است. زیرا باید برای تمیز کردن دستگاه ها و دندان ها وقت زیادی بگذارید. متخصص ارتودنسـی به شما یاد خواهد داد چگونه حین ارتودنسی به بهداشت دهان و دندان رسیدگی کنید. اما اگر کسی تنبلی کند و به موقع و مرتب مسواک نزند یا به توصیه های ضروری توجه نکند میتواند به پوسیدگی دندان، درد لثه، عفونت و بیماری لثه و … مبتلا شود. اینها همگی درد ارتودنسـی را موجب میشوند.

براکت و سیم ارتودنسی

براکت ها مخصوصا براکت سرامیکی و دو سر سیم قوس دار ارتودنشی میتوانند به بخش داخلی لپ های شما کمی آسیب بزنند. (البته اگر به درستی توسط متخصص ایمن نشده باشند.) برای پیشگیری از بروز این اتفاق و برای اینکه درد ارتودنسی تجربه نکنید ماده ای موم مانند به نام وکس ارتودنسی قرار دارد که باید به دو طرف سیم و براکت هایی که به شما آسیب میزنند بزنید.

کش و الاستیک ها و درد ارتودنسی

بیمارانی که علاوه بر صاف شدن دندان ها نیاز به تنظیم موقعیت فک ها دارند مجبورند برای اصلاح این مشکلات علاوه بر دستگاه ارتودنسی ثابت، از باندهای و الاستیک های ارتودنسـی استفاده کنند. این الاستیک ها یا کش ها باید به براکت های بالا و پایین متصل شوند. تجربه این کش ها میتواند کمی درد آور باشد و علاوه بر این، صحبت کردن و باز کردن دهان نیز کمی با آن ها سخت است. زیرا کش ها می توانند عضلات فک و صورت را خسته کنند.

چگونه درد راتودنسی را کاهش دهیم؟

متأسفانه، از بین بردن کامل درد ارتودنسی حین تنظیم دستگاه های ثابت کمی دشوار است. با این وجود چندین استراتژی وجود دارد که می تواند به شما در کاهش درد و به حداقل رساندن آن به شما کمک کند:

  • داروی ضد درد بگیرید: استامینوفن، ناپروکسن سدیم و ایبوپروفن همگی داروهای ضد درد بدون نسخه هستند که به کاهش درد ارتودنسی کمک زیادی میکنند.
  • براکت سرامیکی انتخاب کنید: به جای براکت فلزی از براکت سرامیکی استفاده کنید. هم جزء ارتودنسـی نامرئی هستند، هم شیک هستند و هم به بافت های دهان شما آسیبی وارد نمیکنند.
  • به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر برسید: همانطور که قبلاً ذکر شد ، پوسیدگی دندان می تواند منبع اصلی درد ارتودنسـی باشد. با رسیدگی به موقع و موثر به بهداشت دهان و دندان میتوانید به از بین بردن و کاهش درد ارتودنسی کمک کنید.
  • از دستگاه های ارتودنسـی ثابت خود مراقبت کنید: هرچه طول درمان شما بیشتر شود، به ناچار بیشتر درد تجربه میکنید زیرا دفعات تنظیم دستگاه شما هم بیشتر میشود. اما اگر از بریس خود به خوبی مراقبت کنید میتوانید زودتر درمان را به پایان برسانید.
  • به طور منظم به متخصص ارتودنسـی خود مراجعه کنید: هیچکدام از جلسات ویزیت را از دست ندهید.
  • از نگهدارنده و ریتینر ارتودنسـی استفاده کنید: پس از صاف شدن دندان ها برای تثبیت موقعیتشان حتما از ریتینر و نگهدارنده استفاده کنید.

بعد از ارتودنسی چی بخوریم؟

غذاهای نرم و غذاهایی که نیاز به جویدن ندارند برای کسانی که ارتودنسی انجام داده اند بسیار مفید هستند. این غذاها درد ارتودنسی را کاهش میدهند و دست کم آن را تشدید نیمکنند. حال آنکه غذهای سف و سخت که نیازمند جویدن زیاد هستند درد ارتودنسی را به شدت بدتر میکنند

غذاهای نرم زیر را میتوانید به رژیم غذایی و تغذیه هنگام ارتودنسی خود اضافه کنید:

  • ماست
  • ژله یا پودینگ بدون قند
  • پنیر
  • سیب زمینی پوره شده
  • کره بادام زمینی
  • انواع اسموتی سالم
  • میوه های نرم مانند انواع توت ها و موز
  • سبزیجات بخارپز و نرم شده
  • غلات و جو دوسر
  • سوپ

بیشتر بخوانید : بهترین متخصص ارتودنسی شیراز

مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای آیا ارتودنسی درد دارد؟ چگونه درد ارتودنسی را کاهش دهیم؟ ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل