درد دندان
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۸/۰۶ نویسنده : رکسانا سروش

علت درد دندان و راه های درمان دندان درد چیست ؟

درد دندان

دندان یک نسج زنده بدن انسان است. یعنی برغم تصور کلی که آن را یک بافت سخت و بی جان تصور می کنند دندان مانند سایر اعضای بدن زنده و دارای خون رسانی و حس می باشد. و ممکن است که درد دندان به سراغ شما بیاید.

به طور کلی دندان از دو قسمت تشکیل شده، یک پوسته سخت و محکم در بیرون که آن را می بینیم و یک قسمت درونی، دارای رگ خونی و عصب که دیده نمی شود.

وقتی که دندانی پوسیده میشود در ابتدا نسج سخت درگیر می شود. در صورتی که درمان مناسب انجام نشود. پوسیدگی دندان ادامه می یابد و از سطح به طرف عمق جایی که عروق و اعصاب دندان حضور دارند پیشرفت می نماید.

پوسیدگی دندان در مراحل اولیه

پوسیدگی در مراحل اول دردی ندارد و فقط طی معاینه دقیق توسط دندانپزشک قابل کشف است و در صورتی که در همین مراحل ابتدایی تشخیص داده شود درمان آن بسیار راحت تر و کم هزینه خواهد بود و شانس آسیب دیدن عروق و اعصاب دندان کاهش می یابد.

به همین دلیل توصیه می کنیم جهت بررسی وضعیت دندان ها و لثه خود هر ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه نمایید تا هم دندان های سالم تری داشته باشید هم هزینه های درمانتان کاهش یابد.

در صورتی که پوسیدگی اولیه زود تشخیص داده نشده درمان نشود پوسیدگی عمیق تر می گردد.

در این مرحله بیمار ممکن است علایمی از قبیل تیر کشیدن دندان ها و درد گذرا را به دنبال خوردن آب سرد تجربه نماید که بخودی خود برطرف می شود.

پوسیدگی دندان در مراحل بعدی

علت وجود درد در این مرحله نزدیک شدن پوسیدگی به عروق و اعصاب داخل دندان است.

در این مرحله نیز همانند پوسیدگی های اولیه معمولا حیات دندان به خطر نمی افتد و با درمان ترمیمی مناسب می توان پوسیدگی را کنترل نمود.

اما برعکس حالت اول، که تنها بخش کوچکی از ساختار دندان دچار پوسیدگی شده بود در این حالت پوسیدگی بخش بزرگتری از دندان را تخریب نموده است.

در صورتی که شما برای معاینه منظم به دندانپزشک مراجعه ننمایید و به علایم اولیه پوسیدگی دندانتان کم توجهی کنید پوسیدگی باز هم گسترش می یابد و باعث التهاب در عروق و اعصاب داخلی دندان می گردد.

علائم پوسیدگی دندان در سطح دوم

علایم شایع که در این مرحله ممکن است با آن روبرو شوید

درد خودبخودی دندان
درد بدنبال نوشیدن آب سرد و گرم
درد بدنبال جویدن و درد گنگ تیز و شدید که با فعالیت روزانه ی شما تداخل می نماید است.

متاسفانه اغلب بیماران تنها در این مرحله بدنبال درمان دندان های خود می روند که هم قسمت قابل توجهی از بافت های دندان تخریب شده است هم با احتمال بسیار زیاد حیات دندان به خطر افتاده است.

وقتی بیمار با این علایم مراجعه می نماید دندانپزشک پس از معاینه چندین راه درمانی را با توجه به وضعیت فرد و دندان در نظر میگیرد که شامل موارد زیراست:

• برداشتن پوسیدگی و بررسی وضعیت در روزها و هفته های آینده
  • درمان ریشه (عصب کشی) و ترمیم دندان
  • درمان ریشه و قراردادن روکش روی آن

برای ترمیم دندان در شیراز توسط بهترین دندانپزشک کلیک کنید

کشیدن دندان

توجه نمایید اگر دچار دندان درد هستید به صورت خود سرانه از آنتی بیوتیک استفاده ننمایید زیرا آنتی بیوتیک ها برای درمان این وضعیت مناسب نیستند. همانطوری که گفته شد علت درد دندان هجوم و گسترش میکروب به بافت دندان است، جایی که آنتی بیوتیک ها نمیتوانند نفوذ نمایند تا تاثير ضد میکروبی خود را اعمال کنند. بنابراین درمان قطعی فقط و فقط برداشتن بار میکروبی از داخل انساج دندان با استفاده از روش مناسب توسط دندانپزشک میباشد.

پرکردن دندان یعنی چه؟

به برداشتن پوسیدگی های دندان و جایگزین نمودن قسمتهای برداشته شده توسط یک ماده مناسب filing با پر کردن دندان می گویند.

عصب کشی یا درمان ریشه به چه معناست؟

همانطور که گفته شد در صورتی که عفونت به داخل دندان گسترش یابد آنتی بیوتیک ها قادر به درمان آن نمی باشند. و باید میکروب ها به طریقه فیزیکی از داخل دهان خارج شوند و با ماده ای مناسب داخل کانال دندانی پر شود.

به این فرایند در اصطلاح عصب کشی یا به صورت صحیح تر درمان ریشه Root Canal Therapy گویند.

سوالات و نظرات خود را برای علت درد دندان و راه های درمان دندان درد چیست ؟ ارسال کنید