جستجو
نخ دندان
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ نویسنده : رکسانا سروش

فواید استفاده از نخ دندان چیست؟ و چرا باید از نخ دندان استفاده کنیم؟

|932 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

نخ دندان چیست؟

چه کاربردی دارد و چرا این روزها همه توصیه میکنند که حتما باید در کنار مسواک زدن از نخ دندان هم استفاده کنیم؟ دلیل اهمیت این موضوع چیست؟ با کلینیک تخصصی دندانپزشکی ایده‌آل همراه باشید تا در این مقاله به بررسی این سوالات و همچنین برشمردن فواید نخ دندان بپردازیم.

چرا مسواک میزنیم و چرا تاکید بر استفاده از نخ دندان داریم؟

احتمالا این را به یاد می آورید که والدین شما در همان ابتدای کودکی به شما توصیه میکردند که روزانه دوبار مسواک بزنید. استفاده از مسواک از اصولی ترین و ابتدایی ترین راه ها مراقبت از بهداشت دهان و دندان است و یک پای همیشگی سلامتی دندان ها همین مسواک زدن است. اما مسواک به تنهایی نمیتواند به سلامتی دهان و دندان و سلامتی عمومی شما منتهی شود و در کنار آن حتما باید از نخ دندان استفاده کرد.

فواید نخ دندان

متخصصان دندانپزشکی بر این عقیده هستند که مسواک زدن تنها میتواند 65 درصد از سطوح دهان و دندان را تمیز کند. زیرا مسواک اصولا فقط میتواند سطوح در دسترس دندان را تمیز کند و قادر نیست لابلای دندان ها را از شر باکتری ها و پلاک در امان نگاه دارد.

برای از بین بردن ذرات ریز غذایی و همچنین پلاک تشکیل شده در بین دندان ها ما باید حتما از نخ دندان استفاده کنیم. از فواید نخ دندان میتوان به قدرت مانور بالا در لابلای دندان ها و کمک به پاک کردن این نواحی اشاره کرد. به عبارتی آن 35 درصد باقی مانده که مسواک قادر به تمیز کردن آن نیست تنها با نخ دندان تمیز میشود.

5 فایده و میزیت نخ دندان کشیدن

برای درک بهتر کار نخ دندان در ادامه به بررسی دست کم 5 فایده ثابت شده و قابل توجه نخ دندان خواهیم پرداخت.

1.از بروز بیماری لثه پیشگیری میکند

مهمترین علت ایجاد بیمای لثه بهداشت ضعیف دهان و دندان است. در نتیجه عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان، پلاک دندان میتواند به خط لثه نفوذ کرده و باعث تحریک بافت آن میشود. اگر پلاک رشد کرده و سخت شود میتواند به زیر لثه رفته و باعث بروز بیماری های مربوط به لثه مانند جنجویت و بیماری پریودنتال شود. اما یکی از فواید نخ دندان پیشگیری از بروز این بیماری ها است.

نخ دندان کشیدن میتواند به از بین بردن پلاک ها در بدو تشکیل کمک کند و فرصت برای پیشروی در بافت لثه را از آن ها میگیرد. کسانی که به طور منظم علاوه بر مسواک زدن نخ دندان هم می کشند به ندرت با بیماری لثه مواجه میشوند.

2.از بد بو شدن دهان جلوگیری میکند

همانطور که در ابتدا هم گفتیم، مسواک زدن نمیتواند به تنهایی تضمین کننده بهداشت دهان و دندان باشد. اما نخ دندان مکمل بسیار شایسته و قوی برای مسواک در این خصوص است. از دیگر فواید نخ دندان ، کمک به از بین بردن بوی بد دهان است.

خوشبختانه نخ دندان به راحتی آب خوردن این ذرات ریز را از بین برده و تا حد زیادی باعث کاهش بوی بد دهان میشود. این امر مخصوصا زمانی که تحت درمان ارتودنسی هستید بسیار مهم است زیرا با وجود دستگاه های ارتودنسی ثابت یا حتی متحرک تمیز کردن دندان ها دشوارتر است. در خصوص ایمپلنت دندان نیز همین موضوع صادق است.

3.به کنترل دیابت کمک می کند.

نخ دندان کشیدن میتواند به طور مستقیم تاثیر مثبتی روی کنترل دیابت در افراد دیابتی داشته باشد. از بین بردن ذرات ریز مواد غذایی و باکتری های بد داخل دهان باعث میشود که این باکتری ها با این وجود دیگر نمیتوانند وارد جریان خون شوند. کاهش ورود باکتری به داخل خون میتواند نقش موثری در کنترل سطح قند خون داشته باشد.

4. می تواند خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را کاهش دهد

باکتری ها با مصرف مواد غذایی در داخل دهان شما میتوانند به سیستم تنفسی منتقل شود. این موضوع به طور بالقوه می تواند منجر به بروز بیماری های تنفسی مانند برونشیت، عفونت های سینوسی و حتی ذات الریه شود. اما باز هم به صورت مشابه، نخ دندان کشیدن می تواند ذرات اضافی مواد غذایی و باکتری هایی که روی آنها تولید می شود را از بین ببرد و از بروز این نوع بیماری ها جلوگیری کند. پس پیشگیری از بروز بیماری های تنفسی را نیز به لیست فواید نخ دندان اضافه کنید.

5.می تواند از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کند.

به طور مشابه، این کار، علاوه بر بیماری های تنفسی میتواند از بیماری های قلبی نیز جلوگیری کند. ورود باکتری به جریان خون میتواند علاوه بر بخش های حساس دیگر بدن مستقیما به سیستم قلب و عروق نیز آسیب وارد کند. این موضوع به ویژه در مردان شایع تر است. از آنجایی که مردان کمتر به بهداشت دهان و دندان خود میرسند احتمالا تهاجم باکتری های مضر به داخل خونشان بیشتر است و اغلب با افزایش سن و پشت گوش انداختن اصول بهداشتی دهان و دندان به این بیماری ها مبتلا خواهند شد.

برای ارتقاء بهداشت دهان و دندان چه کار دیگری باید انجام دهیم؟

علاوه بر مسواک زدن و بهره گرفتن از فواید نخ دندان ، توصیه میشود که به طور منظم به یک دندانپزشک مراجعه کنید. این مراجعه میتواند متضمن حفظ سلامتی دهان و دندان شما باشد زیرا دهان و دندان شما با بررسی های منظم و دقیق از بروز هرگونه آسیب و عارضه در امان خواهد ماند.

چرا کلینیک فوق تخصصی ایده آل گزینه مناسبی برای حفظ سلامت دهان و دندان شما است؟

کلینیک فوق تخصصی ایده آل واقع در دو منطقه شهر تهران با دارا بودن کادری کامل، حرفه ای و متعهد از تمامی تخصص های دندانپزشکی و همچنین کادر دستیاران دوره دیده میتواند به شما کمک کند که اولا با اصول پیشگیرانه گامی مهم در ارتقای بهداشت دهان و دندان بردارید و ثانیا در صورت داشتن هرگونه مشکل با همکاری متخصصان دندانپزشکی، در کوتاه ترین زمان ممکن آن را برطرف خواهد کرد. چنانچه هر سوالی در زمینه دندانپرشکی دارید خوشحال میشویم که در زیر همین پست آن را مطرح کنید تا متخصصان ما به آن مستقیما پاسخ دهند و اگر مایلید به متخصصان ما (ارتودنسی، زیبایی، ایمپلنت، جراحی دهان و دندان، پروتز و …) مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : کلینیک دندانپزشکی در شیراز

مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای فواید استفاده از نخ دندان چیست؟ و چرا باید از نخ دندان استفاده کنیم؟ ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل