جستجو
تاثیر سیگار، دخانیات و مواد مخدر بر ارتودنسی دندان
بروزرسانی: ۱۴۰۱/۱۱/۰۱ نویسنده : رکسانا سروش

تاثیر سیگار، دخانیات و مواد مخدر بر ارتودنسی دندان

|414 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

همان طور که می دانید ارتودنسی برای مرتب سازی دندان ها هم از جنبه زیبایی و هم از جنبه درمانی می باشد؛ اما باید در نظر داشته باشید در پروسه درمانی خود برای نتیجه مطلبوت تمامی باید ها و نبایدهایی را که متخصص ارتودنسی به شما گوشزد می کند را به صورت کامل رعایت نمایید. یکی از عواملی که ممکن است در روند درمانی شما اختلال ایجاد کند تاثیر سیگار، دخانیات و مواد مخدر بر ارتودنسی دندان شما می باشد در این مطلب از سایت دندانپزشکان ایران درباره این موضوع توضیحات بیشتری را ارائه می دهیم.

تاثیر سیگار، دخانیات و مواد مخدر بر ارتودنسی دندان

استفاده از سیگار، دخانیات و مواد مخدر می تواند ضررات جبران ناپذیری را بر روی بدن انسان به جای بگذراد؛ مصرف این محصولات می تواند تاثیرات منفی بر روی اعضای داخلی بدن، شش ها و مغر ایجاد کند. اما چه تاثیری بر روی دندان ها خواهد گذاشت؟ چرا متخصصان بهداشت دهان و دندان تاکید دارند که در پروسه درمانی ارتودنسی سیگار نکشید؟ کشیدن سیگار تا چه اندازه می تواند درمان شما را با اختلال مواجع کند؟ برای پاسخ همراه ما باشید.

تاثیر سیگار، دخانیات و مواد مخدر بر ارتودنسی دندان

تاثیرات سیگار در درمان ارتودنسی دندان

اول از همه باید بدانید متخصص ارتودنسی دندان نمی توانید در افراد سیگاری نتیجه مثبت ارتودنسی را پیش بینی و تضمین کند، به عبارت دیگر ممکن است مرتب سازی دندان ها به صورت کامل برای بیمار انجام نشود، چرا که سیگار باعث اختلال در حرکت دندان ها با استفاده از دستگاه ارتودنسی خواهد شد.

برای اینکه بریس ارتودنسی تاثیرات مثبت خود را بر روی دندان ها بگذارد دهان، دندان و لثه باید عاری از هر گونه باکتری بیماری زا باشند، برای از بین بردن این باکتری ها دندانپزشک به شما شیوه رعایت کردن بهداشت دهان و دندان را به صورت کامل آموزش خواهد داد، اما کشیدن سیگار می تواند باعث رشد این باکتری های بیماری زا در دهان شود که در نهایت منجرب به عفونت در لثه بیمار و از بین رفتن دندان و استخوان نگهدارنده آن می شود.

از دیگر دلایلی که نباید در درمان ارتودنسی دندان خود سیگار بکشید این است که، سیگار کشیدن علاوه بر اینکه باعث افزایش درد شما خواهد شد، پروسه درمانی شما را در صورتی که مشکلاتی که در بالا ذکر کردیم به وجود نیاید بسیار طولانی تر خواهد کرد. طولانی شدن دوره درمان مساوی با دادن هزینه بیشتر درمان و نگه داشتن دستگاه های ارتودنسی به مدت طولانی در دهان می باشد.

حال که متوجه شدید کشیدن سیگار می تواند چه تاثیرات منفی بر روی دندان شما داشته باشد فکر می کنید مصرف دخانیات دیگر و مواد مخدر چه تاثیرات مخربی را با خود به همراه میاورد؟ قبل از پاسخ به این سوال در صورتی که نیاز به مشاوره دارید به لیست بهترین دندانپزشکان متخصص ارتودنسی دندان در شیراز سایت ما سر بزنید.

تاثیر سیگار، دخانیات و مواد مخدر بر ارتودنسی دندان

به جز سیگار، دخانیات و مواد مخدر چه تاثیری در درمان ارتودنسی دارد؟

علاوه بر تاثیر سیگار، دخیانیات و مواد مخدر بر ارتودنسی دندان نیز موثر هستند؛ محصولاتی از قبیل پیپ، قلیان، ماری جوآنا و… تاثیرات بیشتری را بر روی دندان ها در دوره درمانی ارتودنسی خواهند داشت. به صورت خلاصه مصرف موارد ذکر شده می تواند باعث تخریب و فروپاشی دندان و بافت لثه شود.

تاثیرات مواد مخدر بر ارتودنسی دندان

استفاده از مواد مخدر باعث کاهش بزاق و خشکی دهان خواهد شد درنتیجه این خشکی دندان ها شروع به پوسیدگی با سرعت بسیار بالا می کنند. همچنین اکثر مواد مخدرها باعث خواب آلودگی انسان خواهد شد در نتیجه خواب زیاد میزان به وجود آمدن ترشح اسید در محیط دهان را افزایش می دهد که این نکته خود نیز باعث تخریب دندن ها می شود.

تاثیرات دخانیات بر ارتودنسی دندان

اگر بخواهیم با یک مثال تاثیرات منفی دخانیت را بر روی دندان بیمار در درمان ارتودنسی مطرح کنیم باید گفت، کشیدن قلیان با انواع تنباکو باعث کند شدن جریان خون در لثه ها خواهد شد و رسیدن مواد غذایی و اکسیژن را بسیار محدود خواهد کرد، در اثر این محدودیت امکان ابتلا به بیماری های لثه در دوره ارتونسی چندین برابر خواهد شد.

همچنین سموم ناشی از دود دخانیات جذب نسج نرم دهان خواهد شد و به دلیل فشاری که دستگاه های ارتودنسی به دندان ها می آوردند، دندان بیمار لق می شود.

سایر عوارض و  تاثیر سیگار، دخانیات و مواد مخدر بر ارتودنسی دندان

  • ایجاد تیرگی رنگ دندان ها و افزایش پلاک های دندان
  • اصلی ترین دلیل پوسیدگی و ناموفق بدون درمان ارتودنسی تاثیر سیگار، دخانیات و مواد مخدر بر ارتودنسی دندان
  • مصرف مواد مخدر باعث اختلال در روند کار ارتودنسی به دندان ها

امیدواریم مطلب بالا برای شما سودآور بوده باشید در نظر داشته باشید عواملی دیگری نیز وجود خواهند داشت که باعث ناموفقیت در این درمان می شوند بهتر است درباره همه آن ها از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید.

هر گونه کپی برداری از محتوای فوق بدون درج منبع سایت پیگرد قانونی خواهد داشت.

مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای تاثیر سیگار، دخانیات و مواد مخدر بر ارتودنسی دندان ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل