بروزرسانی: ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ نویسنده : رویا حسینی

همه چیز در مورد لیکن پلان دهان

لیکن پلان دهان

لیکن پلان دهان، یک بیماری خود ایمنی دهان است که در هر سنی ممکن است بروز دهد اما معمولا در افراد بالای 40 سال ایجاد میشود. این بیماری، یک بیماری خود ایمنی است که باعث ایجاد زخم ها یا ضایعات سفید یا قرمز رنگ در دهان می شود.همه چیز در مورد بیماری لیکن پلان دهان

منظور از بیماری خود ایمنی چیست؟

منظور از بیماری های خود ایمنی این است که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت های سالم بدن حمله میکند در مورد بیماری لیکن پلان دهان، درواقع سیستم ایمنی بدن به سلول‌ های مخاط دهان حمله می‌کند و باعث التهاب و زخم می‌ شود.

عوامل ایجاد لیکن پلان دهان

برخی از مواردی که باعث بروز این بیماری می شوند عبارتند از:

1. سن

سن یکی از عواملی است که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می ‌دهد. و همانطور که گفته شد، شیوع آن در افراد بالای ۴۰ سال بیشتر از افراد جوان ‌تر است.
دلایل احتمالی که باعث ارتباط بین سن و لیکن پلان دهان میشود به شرح زیر می باشد:

1. با افزایش سن، سیستم ایمنی بدن ممکن است عملکرد خود را به درستی انجام ندهد و به بافت‌های سالم بدن حمله کند.
  2. با افزایش سن افراد به دلایل مختلف ممکن است از برخی دارو ها استفاده کند که به صورت ناخودآگاه میتواند باعث بروز لیکن پلان دندان شود. برای مثال داروهایی از قبیل: آنتی‌بیوتیک‌های سولفونامید.
  • جنسیت

بروز این بیماری در زنان بیشتر از مردان است. دلایل احتمالی آن به شرح زیر می باشد:

1. برخی از مطالعات نشان داده‌ اند که زنان مبتلا به لیکن پلان دهان، سطح هورمون استروژن بالاتری نسبت به زنان سالم دارند. پس هورمون‌های جنسی ممکن است نقشی در ایجاد این بیماری داشته باشند.
  2. یکی از دلایل دیگر ابتلای زنان به این بیماری به نسبت مردان این است که زنان بیشتر از مردان از داروهای نام برده شده (آنتی‌بیوتیک‌های سولفونامید) استفاده می کنند بنابراین خطر ابتلا به این بیماری در زنان بیشتر از مردان خواهد بود.
  • سابقه خانوادگی

اگر یکی از اعضای خانواده شما به لیکن پلان دهان مبتلا باشد، شما نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارید. دلایل احتمالی که باعث ایجاد این بیماری با سابقه خانوادگی می شود به شرح زیر می باشد:

1. ژنتیک: ژن های خاصی که درون افراد وجود دارد ممکن است باعث بروز این بیماری شود.
  2. عوامل محیطی: ممکن است عوامل محیطی خاصی، مانند استرس یا عفونت، در افرادی که ژن‌های خطرناک را دارند، باعث بروز بیماری لیکن پلان شوند.
  • برخی از داروها

استفاده از برخی داروها میتواند خطر ابتلا به بیماری لیکن پلان را افزایش دهند. این داروها عبارتند از:

آنتی‌ بیوتیک‌ های سولفونامید: سولفامتوکسازول، سولفاسالازین

داروهای ضدروماتیسمی: هیدروکسی کلروکین، متوترکسات

داروهای ضد صرع: فنوباربیتال، کاربامازپین

• استرس

استرس می‌تواند باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شود و این امر می‌تواند باعث التهاب و زخم در مخاط دهان شود. این افراد ممکن است در زمان داشتن استرس علائم این بیماری را با شدت بیشتری نسبیت به دیگر افرادی که درگیر این بیماری هستند، تجربه کنند.

همه چیز در مورد بیماری لیکن پلان دهان

علائم لیکن پلان دهان

علائم لیکن پلان ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد اما از رایج ترین علائم آن میتوان به عبارات زیر اشاره کرد:

• لکه‌های سفید یا قرمز رنگ در مخاط دهان
  • خارش، درد یا سوزش در دهان
  • زخم‌های دهانی که ممکن است دردناک یا بدون درد باشند
  • خشکی دهان
  • مشکل در بلع
  • مشکل در جویدن

عوارض بیماری لیکن پلان دهان

در برخی افراد ممکن است لیکن پلاان دهان باعث بروز بیماری های زیر شود:

• زخم‌های دهانی مکرر

همانطور که از اسم این عارضه مشخص است، زخم هایی هستند که به طور مکرر در دهان ظاهر میشوند> این زخم ها ممکن است دردناک یا بدون درد باشند. و به طور کلی روی زبان، لثه‌ ها، لب‌ ها و داخل گونه ‌ها ظاهر می‌شوند.

• سرطان دهان

در اثر تبدیل سلول‌های سالم مخاط دهان به سلول‌های سرطانی ایجاد می‌شود. و مکانیسم تبدیل لیکن پلان به سرطان دهان میتواند شامل موارد زیر باشد:

• آسیب به DNA سلول ‌های مخاط دهان
  • اختلال در سیستم ایمنی بدن
  • عوامل محیطی

روش های درمان لیکن پلان دهان

درمان لیکن پلان به شدت علائم و نوع آن بستگی دارد اما به طور کلی برای روش های درمانی این بیماری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

• داروهای موضعی

داروهای موضعی، مانند کرم ‌ها یا پمادهای کورتیکواستروئیدی، یکی از رایج‌ ترین درمان‌ های لیکن پلان دهان هستند. التهاب یکی از ویژگی‌های اصلی لیکن پلان دهان است و کورتیکواستروئیدها با کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن، به کاهش التهاب کمک می ‌کنند.

• داروهای خوراکی

داروهای خوراکی، مانند کورتیکواستروئیدها، داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی یا داروهای ضد تشنج، ممکن است برای درمان ضایعات بزرگ لیکن پلان دهان یا لیکن پلان دهانی که با داروهای موضعی بهبود نمی‌یابد، استفاده شوند.

• درمان‌های خانگی

درمان های خانگی برای بهبود لیکن پلان دهان عبارتند از:

کمپرس سرد

شستشوی دهان با آب نمک

پرهیز از غذاهای تند، اسیدی یا شور

استفاده از دهانشویه‌های بدون الکل

• جراحی

جراحی می‌ تواند برای برداشتن ضایعات لیکن پلان دهان استفاده شود. این روش معمولاً فقط برای ضایعاتی انجام می‌ شود که باعث درد شدید یا مشکلات بلع می‌ شوند و معمولاً تحت بی‌حسی موضعی انجام می ‌شود.

درصورت مبتلا شدن به این بیماری بهتر است به متخصص بیماری های دهان در شیراز مراجعه کنید

جمع‌بندی لیکن پلان دهان

لیکن پلان دهان یک بیماری مزمن است که هیچ درمانی قطعی برای آن وجود ندارد. با این حال، درمان‌های موجود می‌توانند به کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کنند.

سوالات و نظرات خود را برای همه چیز در مورد لیکن پلان دهان ارسال کنید