بروزرسانی: ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ نویسنده : رویا حسینی

کیست دندان و علائم احتمالی آن

کیست دندان چیست؟

کیست دندان ، کیسه ای ازبافت نرم یا کیسه ای پر از مایع است که میتواند در اطراف دندان یا استخوان فک ایجاد شود و باعث درد، تورم و مشکلات جویدن میشود. کیستهای دندانی زمانی ایجاد میشود که مایع در اطراف دندان یا استخوان فک جمع شود . این مایع میتواند از جوانه دندان در حال رشد، رشد نامناسب دندان و عفونت دندان ایجاد شود.

انواع کیست دندان

کیست پری اپیکال

کیسه ای پر از مایع است که در نوک ریشه دندان مرده یا در حال مرگ ایجاد می شود. این کیست شایع ترین نوع کیستهای دندانی است و حدود 70 درصد از کیست های دندان را تشکیل می دهد و معمولا در اثر عفونت دندان ایجاد میشود.

کیست دنتیجروس

شایع ترین نوع کیستهای دندانی در افراد زیر 30 سال است. در اطراف دندان عقل یا سایر دندان های نهفته ایجاد می شود. می تواند باعث تحریک و التهاب بافت اطراف دندان شود. مایع از بافت اطراف دندان جمع می شود و کیست تشکیل می شود.

کیست ادنتوژنیک

در استخوان فک ایجاد می شود. این کیست می تواند در هر قسمت از استخوان فک ایجاد شود. این کیست می تواند از سلول های باقی مانده از جوانه های دندان در حال رشد ایجاد شود. این سلول ها می توانند به طور غیرطبیعی رشد کنند و کیست تشکیل دهند.

علت بروز کیست دندان

عفونت دندان: عفونت دندان که باعث کیست پری اپیکال می شود، به عنوان آبسه دندان نیز شناخته می شود و در صورت عدم درمان، آبسه دندان می تواند باعث ایجاد کیست پری اپیکال شود.
رشد نامناسب دندان: دندان های نهفته شایع ترین علت کیستهای دندانی در افراد زیر 30 سال هستند.دندان های نهفته، دندان هایی هستند که به طور کامل از لثه بیرون نمی آیند و می تواند باعث تحریک و التهاب بافت اطراف دندان شود. مایع از بافت اطراف دندان جمع می شود و کیست تشکیل می شود.
سندرم گورلین: یک بیماری ژنتیکی است که باعث رشد بیش از حد سلول ها در پوست، مو، ناخن ها و دندان ها می شود. این سندرم همچنین می تواند باعث ایجاد کیست های متعدد در دهان و فک شود.

علائم کیست دندانی

معمولا کیستهای دندان بدون علامت رخ میدهد اما در برخی موقع میتواند باعث علائم زیر شود:

• قرمزی
  • حساسیت به لمس
  • مشکل در جویدن
  • خونریزی لثه

اگر در شیراز زندگی می‌کنید و دچار کیست‌های دندانی شده اید می‌توانید به صفحه دندانپزشک در شیراز مراجعه کنید و با بهترین متخصصات مشورت کنید.

چگونگی تشخیص کیست دندان توسط دندانپزشک

در معاینه ی دندانپزشکی ،دندانپزشک به دنبال علائم زیر است:

شکستگی دندان، تغییر در رنگ دندان، قرمزی، تورم و حساسیت به لمس و درصورت مشاهده علائم کیست توسط دندانپزشک، وی ممکن است از از اشعه ایکس یا سایر آزمایشات تصویر برداری استفاده کند تا در تشخیص خود به اطمینان برسد.

در برخی موارد نیز دندانپزشک ممکن است از آزمایشاتی مانند سی تی اسکن و ام آر آی، استفاده کند.

علت استفاده از اشعه ایکس

اشعه ایکس به دندانپزشک کمک میکند تا کیستها را ببیند و بتواند شکل و محل و اندازه کیست را تشخیص دهد.

درمان کیستهای دندانی

درمان کیستها به اندازه و نوع کیست و محل قرار گرفتن آن بستگی دارد
درمان کیست معمولا به جراحی و برداشتن کیستهای دندان ختم میشود اما در برخی موارد نیز ممکن است منجر به برداشتن دندان شود.

3 نمونه از جراحی برای برداشتن کیست

جراحی کلاسیک

این روش، روشی ساده و موثر است.در این روش، دندانپزشک برش کوچکی در لثه ایجاد می کند و کیستها را با استفاده از ابزار جراحی برداشته می شود.(مراحل انجام کار:بیحسی، ایجاد برش، دسترسی به کیست، برداشتن کیست، شستشو و تخلیه، بخیه زدن و پانسمان.)

متخصص ایمپلنت در شیراز

جراحی میکروسکوپی

روشی جدید برای برداشتن کیستهای دندان است که به دندانپزشک کمک میکند تا کیستها را به طور کامل و دقیق بردارد. در این روش، دندانپزشک از میکروسکوپ برای مشاهده کیستها استفاده می کند. این کار باعث می شود که دندانپزشک بتواند بافت های اطراف کیست را به خوبی ببیند و از برداشتن بافت سالم جلوگیری کند.(مراحل انجام کار: بیحسی، ایجاد برش، استقرار میکروسکوپ، برداشتن کیست، بخیه زدن و پانسمان.)

جراحی با لیزر

یک روش جدید و پیشرفته است که مزایای زیادی نسبت به روش های سنتی دارد برای مثال مدت زمان انجام جراحی کوتاه تر است و درد و خونریزی کمتری دارد. لیزر می تواند به طور دقیق و بدون آسیب به بافت های سالم، کیستها را بردارد. (مراحل انجام کار: بیحسی، ایجاد برش، برداشتن کیستها ، شستشو و تخلیه، بخیه زدن و پانسمان.)

سوالات و نظرات خود را برای کیست دندان و علائم احتمالی آن ارسال کنید