جستجو
پاسخ سوال های متداول فلوراید تراپی یا وارنیش دندان
بروزرسانی: ۱۴۰۲/۱۱/۰۹ نویسنده : امین روغنیان

فلوراید تراپی (وارنیش دندان) و پاسخ ۱۰ سوال مهم شما

|64 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

فلوراید تراپی یا وارنیش دندان در بین درمان های پیشگیری از پوسیدگی دندان، یکی از سریع و کم هزینه ترین روش هاست. در دندانپزشکان ایران ما به متداول ترین سوال های شما درباره فلوراید تراپی پاسخ می دهیم تا با خیالی راحت دندان های خودتان یا کودکان را وارنیش کنید.

اگر دقیقا نمی‌دانید فلوراید تراپی چیست و چطور انجام می‌شود مقاله دیگر ما کمک می‌کند بیشتر با این روش پیشگیری از پوسیدگی دندان آشنا شوید.

فلوراید تراپی توسط دندانپزشک

سوال ۱: وارنیش دندان (فلوراید تراپی) چیست؟

وارنیش دندان نوعی محلول فلورایدی است که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان بسیار مفید و موثر است. این طور می توان گفت که وارنیش به نوعی یک نسخه قوی تر و با دوام تر از خمیر دندان حاوی فلوراید است که باعث محافظت و تقویت مینای دندان می شود.

برای مشاوره یا وارنیش می‌توانید به دندانپزشکان متخصص فلورایدتراپی دندان در شیراز مراجعه کنید.

سوال ۲: وارنیش فلوراید چطور انجام می شود؟

پس از شست و شوی دهان، دندانپزشک دندان های شما را با یک گاز استریل خشک می کند. سپس وارنیش فلوراید روی همه سطوح بالایی و کناری دندان با یک براش ظریف اعمال می شود. این لایه چسبناک و نازک فلوراید به سرعت در تماس با بزاق محکم می شود.

جالب است بدانید این روش فوق‌العاده سریع است و فلوراید تراپی برای هر دندان کمتر از ۲ دقیقه طول می کشد.

سوال ۳: عوارض فلوراید تراپی برای ظاهر دندان چیست؟

اغلب برند های وارنیش فلوراید سفید هستند اما برخی از انواع آن یک لایه زرد رنگ روی دندان تشکیل می دهند. اصلا نگران نباشید چون دوام این لایه فلوراید تنها چند ساعت است اما تاثیر آن روی مینای دندان چندین ماه است.

این تغییر رنگ کاملا طبیعی است و عوارضی برای دندان ندارد. دفعه بعدی که مسواک می زنید این لایه شسته می شود و دوباره دندان های سفید و براق خواهید داشت. عکس پایین وضعیت دندان کودک بعد از وارنیش و قبل از شست و شوی دهان را نشان می دهد:

عکس واقعی دندان بعد از فلوراید تراپی

سوال ۴: وارنیش دندان چه فوایدی دارد؟

فلوراید تراپی به مینای دندان (لایه بیرونی و محکم دندان) نفوذ می کند و باعث تقویت آن می شود. به طور کلی وارنیش باعث محافظت بیشتر و پیشگیری از پوسیدگی یا تشدید آن می شود. اگر پوسیدگی در مراحل اولیه باشد با فلوراید تراپی می توانید آن را به کلی درمان کنید.

۵: آیا بعد از انجام وارنیش دندان کودکان نیاز به مراقبت خاصی است؟

جواب کوتاه خیر است. حدود ۳۰ دقیقه بعد از وارنیش، بیماران (اغلب کودکان) می توانند بدون هیچ مشکلی غذا و نوشیدنی مصرف کنند. البته بهتر است حداقل یک روز غذای سفت نخورید و تا صبح روز بعد مسواک نزنید.

برای وارنیش یا پیشگیری از خرابی دندان کودکان به بهترین دندانپزشکان اطفال در شیراز مراجعه کنید.

سوال ۶: عوارض فلوراید تراپی چیست؟

لازم است بدانید که وارنیش دندان با فلوراید کاملا بی خطر است. فلوراید یکی از املاح معدنی است که برای سلامت دندان ها بسیار مفید است. از آن جا که فلوراید به میزان کم و با براش ظریف روی دندان قرار می گیرد لازم نیست نگران قورت دادن آن باشید.

دندانپزشکان فلوراید تراپی را برای همه، مخصوصا کودکانی که تازه دندان دائمی در می آورند توصیه می کنند.

۷: وارنیش دندان کودکان هر چند وقت یکبار انجام می شود؟

طبق آمار سازمان CDC آمریکا، کودکان یا بزرگسالانی که هر ۳ تا ۶ ماه یکبار وارنیش دندان انجام می دهند به ندرت یا هرگز دچار پوسیدگی دندان نمی شوند.

فلوراید تراپی یا وارنیش دندان کودکان توسط دندانپزشک

سوال ۸: آیا کودکانی هم که مکمل فلوراید مصرف می کنند می توانند وارنیش دندان کنند؟

شاید بدانید که غیر از آب آشامیدنی، دهانشویه و خمیر دندان، فلوراید در خوراکی هایی مانند میوه، سبزیجات و چای نیز وجود دارد. برخی از کودکان به دلایل مختلف بیشتر دچار پوسیدگی دندان می شوند. با این حال، انجام فلوراید تراپی برای کودکانی که مکمل مصرف می کنند باید به نظر دندانپزشک انجام شود تا از مسمومیت غذایی جلوگیری شود.

سوال ۹: چرا وارنیش دندان گاهی توسط دکتر غیر دندانپزشک انجام می شود؟

بعضی از کودکان و نوجوانان تا زمانی که مشکل بزرگی رخ ندهد به دندانپزشک مراجعه نمی کنند. اما کودکان تا سه سالگی برای چک آپ و واکسیناسیون حداقل ۱۲ بار به دکتر مراجعه می کنند.

سلامت دهان و دندان نیز اهمیت ویژه ای دارد و به غیر از تاثیر بلند مدت آن در میزان رضایت از زندگی و هزینه درمانی، نقش مهمی در پیشگیری از بیماری قلبی، کلیه و گوارش دارد. چون سلامت کودکان اهمیت زیادی دارد، ممکن است این کار با هدف پیشگیری از پوسیدگی دندان فرزند شما، توسط پزشک عمومی یا در مدرسه انجام شود.

۱۰: چه موقع نباید وارنیش دندان انجام داد؟

زمانی که زخم آفت یا آبسه دندان در دهان بیمار وجود دارد بهتر است برای فلوراید تراپی دست نگه دارید. همچنین اگر بیمار به هر کدام از مواد تشکیل دهنده وارنیش فلوراید تراپی آلرژی دارد بهتر است با دندانپزشک درباره درمان های مشابه پیشگیرانه مانند سیلانت مشورت کنید.

توصیه دندانپزشکان ایران درباره فلورایدتراپی

هدف ما در دندانپزشکان ایران سلامت و رضایت شما است. بنابراین سعی می کنیم بهترین روش های ایمن پیشگیری از پوسیدگی مانند فلوراید تراپی را به شما معرفی کنیم تا شما و کودکان تان دندان هایی سالم، لبخندی زیبا داشته باشید. علاوه بر این دیگر نیازی به پرداخت هزینه های سنگین و تحمل درد دندانپزشکی نخواهید داشت.

منبع: مقاله دندانپزشکی سازمان بهداشت HealthNY.gov

مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای فلوراید تراپی (وارنیش دندان) و پاسخ ۱۰ سوال مهم شما ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل