جستجو
جایگزین دندان کشیده شده
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۸/۲۵ نویسنده : رکسانا سروش

آشنایی با انواع روش جایگزین دندان کشیده شده

|992 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

انواع روش جایگزین دندان کشیده شده

یک خبر خوب برای کسانی که دندان های خود را کشیده یا از دست داده اند داریم. آن خبر این است که پیشرفت های اخیر در رشته دندانپزشکی باعث شده. گزینه های بسیار زیادی برای جایگزینی دندان های از دست رفته ابداع شود که هم زیبا و کاربردی هستند. و هم در نقش دندان واقعی و طبیعی ظاهر می شوند. با ما همراه باشید تا شما را با انواع روش جایگزین دندان کشیده شده آشنا کنیم. این شما و این 4 روش جایگزین دندان در دندانپزشکی که در این مقاله با آن ها آشنا خواهید شد.

جای خالی دندان هایی که نیستند و مشکلات فراوانی که برای ما به وجود می آورند

زمانی که دندانی از بین میرود تنها یک جای خالی در دهان به جای نمیگذارد. این جای خالی میتواند برای تکلم ، جویدن، نگهداری و تیمز کردن دندان های شما مشکل ایجاد کند. از همه مهمتر، این جای خالی بهترین فرصت را به دندان های دیگر میدهد که جا برای خود باز کنند و تحت فشار ناشی از جویدن غذا، کم کم جابجا و کج شوند. این کجی قطعا نیازمند ارتودنسی است. اگر دندان خود را از دست داده اید، بدترین کاری که میتوانید. در حق خود و دندان هایتان انجام دهید این است. که جای خالی این دندان را به حال خود رها کنید و هیچ اقدامی برای پر کردن آن انجام ندهید. اما اگر در اسرع وقت این جای خالی ها را پر کنید دیگر هیچکدام از این مشکلات را تجربه نخواهید کرد.

4 روش جایگزین دندان افتاده

ایمپلنت دندان، موثر، زیبا و ماندگار

از نظر متخصصان دندانپزشکی و اغلب کسانی که این عمل را انجام داده اند. بهترین جایگزین دندان کشیده شده کاشت ایمپلنت دندان است. ایمپلنت ها به طرز عجیبی قوی، متسحکم و شبیه به دندان های شما عمل میکنند. فرقی نمیکند یک دندان را از دست داده باشید یا همه آن ها را، این دستگاه های عالی دقیقا مانند یک دندان واقعی به استخوان فک متصل میشوند و از این نظر شبیه ریشه دندان عمل میکنند. از طرف دیگر تاج هایی بسیار زیبا و مقاوم دارند که کاملا شبیه تاج و عاج دندان های طبیعی شما هستند. خوردن، آشامیدن، تکلم و ادای کلمات با این ایمپلنت ها دقیقا مشابه کسی است که تمام دندان هایش طبیعی است. ایمپلنت ها از هر لحاظ بی نقص هستند و یکی از معتبرترین گزینه ها جایگزین دندان افتاده محسوب میشوند.

انواع روش جایگزین دندان

یک پیچ به عنوان پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک کار گذاشته میشود و بعد از 3 تا 6 ماه استخوان فک کاملا پیچ را به خود متصل میکند. و بعد از آن، تاج و تمام بخش های ایمپلنت در نقش یک دندان واقعی برای شما عمل خواهند کرد. ایمپلنت ها هر چند هزینه بالایی دارند اما از لحاظ ماندگاری بسیار زبان زد هستند. و بنابراین میتوان به صورت دائم از آن ها استفاده کرد. شما تنها باید به زیبایی و ماندگاری آن ها فکر کنید. و هزینه ایمپلنت برای شما اصلا مهم نباشد چون ارزشش را دارد. ایمپلنت فوری نیز به عنوان جدیدترین روش جایگزین دندان به تازگی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

بریج دندان یا پل دندانپزشکی

اگر یک یا دو دندان که کنار هم هستند را از دست داده اید انتخاب بریج دندان بهترین گزینه برای پر کردن جای خالیشان است. پل دندانی یکی از انواع روش جایگزین دندان کشیده شده و شامل یک یا چند دندان مصنوعی به هم متصل شده است که میتواند با اتصال به دندان های مجاور، جایگزین خوبی برای دندان های از دست رفته باشد. استفاده از این بریج ها میتواند دائمی باشد و نتایج نیز نسبتا طبیعی هستنند. انواع مختلفی بریج وجود دارد و شما برای جایگزین کردن دندان با نظر متخصص دندانپزشکی، میتوانید بهترین بریج را برای خود انتخاب کنید.

بزرگترین نقطه ضعف پل های دندانپزشکی تراش دادن مینای دندان های دو طرف پل است. برای اینکه بتوانیم پل را در جای خود ثابت نگاه داریم، در برخی از بریج ها، مثل بریج سنتی باید دو دندان طرفی بریج را برش دهیم تا پل را روی آن ها سوار و محکم کنیم. قیمت بریج دندان نسبتا کمتر است ولی باید تقریبا پس از هر 5 سال آن ها را تعویض کنید.

پروتز موقت دندان

پروتزهای موقت دندانپزشکی یک روش جایگزین دندان به صورت موقت و در کوتاه مدت هستند. این پروتزها قابل حرکت هستند و میتوان به راحتی آن ها را بیرون آورد و یا دوباره در دهان گذاشت. این پروتزها وزن کمی دارند، قیمت خیلی پایینی دارند اما صرفا فقط برای پر کردن دندان استفاده میشوند و نمیتوانند در نقش دندان ظاهر شوند. از این پروتزها نمیتوان به صورت دائمی استفاده کرد.

پروتز متحرک کامل و ناکامل دندان

پروتزهای متحرک و کامل، پروتزهایی با قابلت جابجایی هستند که از انواع روش جایگزین دندان کشیده شده محسوب میشوند. پروتز کامل دندان به طور مستقیم روی لثه های بیمار قرار میگیرد، در حالی که پروتزهای ناکامل ممکن است با کمک یک نگهدارنده فلزی به سایر دندان ها متصل شوند. در اصطلاح عامیانه به این پروتزها دندان مصنوعی میگویند.( همان دندان هایی که پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هم از آن ها استفاده میکنند.)

استفاده از این دندان ها معمولا چندان توصیه نمیشود و بیشتر افرادی از آن ها استفاده می کنند که سن بالایی دارند و تمایلی به پر کردن جای خالی دندان ها با ایمپلنت یا بریج و … ندارند. این پروتزها به راحتی روی لثه ها میلغزند، غذا خوردن با آن ها مشکل است، صحبت کردن نامفهوم است و استفاده مداوم از آن ها حساسیت ایجاد میکند. اگر چه این پروتزهای دندانی قیمت خیلی پایینتری دارند و از نظر اقتصادی بسیار به صرفه هستند اما اغلب کسانی که از دندان های مصنوعی استفاده میکنند چندان رضایتی از استفاده از این پروتزها ندارند.

بیشتر بخوانید : کشیدن دندان در شیراز

مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای آشنایی با انواع روش جایگزین دندان کشیده شده ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل