جستجو
درمان ارتودنسی
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۹/۰۲ نویسنده : رکسانا سروش

کشیدن دندان عقل در درمان ارتودنسی دندان امکان پذیر است؟

|1430 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

درمان ارتودنسی دندان

متخصصین ارتودنسی برای درمان مشکلات برخی از بیماران خود به ناچار مجبور به کشیدن و در آوردن یک یا چند دندان می‌شوند. شاید برای شما جای تعجب باشد که چه لزومی به در آوردن دندانی که خراب نشده و یا درد نمی‌کند است؟ آیا واقعا باید دندان را کشید؟ اگر نکشیم چه اتفاقی می افتد؟ در ادامه این مقاله درباره کشیدن دندان عقل در درمان ارتودنسی دندان امکان پذیر است؟

این متخصص در حالت عادی به هیچ عنوان دوست ندارد هیچ دندانی از دهان شما خارج کند. حتی کشیدن دندان عقل که اصلا در دید نیست ظاهرا منطقی نیست اما واقعا چرا باید چنین اتفاقی بیافتد؟

صلاح مملکت ارتودنسی شما را این بار ارتودنتیست ها دانند!

شما هزینه زیادی برای درمان مشکلات ارتودنسی خود پرداخت میکنید. برای رسیدن به هدف نهایی، یعنی درمان، هر کاری لازم باشد یک ارتودنتیست از انجام آن غافل نخواهد شد.

برخی افراد با مشکل کراودینگ یا نامرتبی دندان های خود مواجه هستند. مشکل این افراد به صورت زیر است:

  • فک آن ها ممکن است کوچکتر از حد معمولی باشد
  • تعداد دندان های آن ها بیشتر از افراد دیگر است
  • سایز دندان های آن ها بیشتر است یعنی دندان های بزرگتری دارند.

این 3 مشکل باعث می‌شود که برخی از دندان ها برای بیرون آمدن و رشد کردن فضای کافی در اختیار نداشته باشند. بنابراین هر کدام به جهتی متمایل می‌شوند و کج میشوند.

وقتی ارتودنتیس میخواهد دندان دها را با بریس یا روش های دیگر صاف کند می‌بیند که تعدادی از دندان ها اضافی هستند و اگر کشیده شوند مشکلی برای بیمار ایجاد نمیشود.

قانع نشدید؟ ادامه مقاله را بخوانید

قانع کننده ترین پاسخ برای اینکه چرا مجبور به کشیدن دندان عقل میشویم این است که:

در برخی افراد به دلیل فشردگی دندان ها فضای کافی برای در آمدن دندان های عقل وجود ندارد. این دندان ها با اینکه وجود دارند اما سر از لثه بیرون نیاورده اند.

وقتی دندان های عقل هنوز زیر لثه گیر کرده اند و یا فقط بخشی از آن ها بیرون از لثه است، اوضاع خطرناک است. بخش اعظمی از دندانی که هنوز در نیامده پشت دندان های مولر قرار دارند.

دندان عقل به شدت دندان های مولر را تحت فار قرار میدهند. و مانع از جابجایی آن ها با درمان های ارتودنسی مثل بریس میشوند.

اما وقتی دندان های عقل را بکشیم، دندان های مولر به راحتی هرچه تمام تر جابجا شده و با کمک بریس به موقعیت ایده آل ما منتقل میشوند.

آیا قبل از نصب بریس باید حتما دندان عقل را بکشیم؟

برای پاسخ به این سوال باید به زمان در آمدن دندان های عقل رجوع کنیم. به طور معمول همه دندان های عقل تا نهایتا سن 17 سالگی باید به صورت کامل در بیایند.

به نظر شما اگر کودکی مشکل تراز دندان داشته باشد، باید تا این سن صبر کند که دندان عقلش در بیاید و بعد از آن بریس بگیرد؟ قطعا اینگونه نیست و مشکلات این کودک تا رسیدن به این سن وخیم و جدی تر میشود.

امروزه با پیشرفت تصویربرداری پزشکی تا قبل از در آمدن دندان ها میتوان متوجه مشکل آن ها شد. و میتوان به راحتی آن را برطرف کرد. چنانچه مشکل ارتودنسی در سنین پایینتر تشخیص داده شود، سریعا باید اقدام به شروع درمان کرد.

پس از اینکه درمان ارتودنسی به اتمام رسید، متخصص ارتودنسی اگر متوجه شود ممکن است دندان عقل تراز دندان ها را به هم بریزد و یا به دندان های دیگر فشار وارد میکند، آن ها را خواهد کشید.

البته اگر مشخص شود دندان عقل در زیر لثه، کج است، و یا ممکن است برای تراز دندان های دیگر تهدید به حساب بی‌آید؛ حتی با وجود داشتن بریس میتوان دندان های عقل را کشید.

این نسخه برای همه پیچیده نمی‌شود!

سری را که درد نمیکند دستمال نمیبندند. یعنی قرار نیست دندان عقلی که واقعا مشکلی برای تراز دندان ها ایجاد نمیکند کشید و دور انداخت. ما از سالم بودن این دندان استقبال میکنیم زیرا اگر صاف باشد، به راحتی با دندان های تراز شده شما هماهنگ خواهد شد.

حرف آخر دربارهکشیدن دندان عقل هنگام ارتودنسی

شما نباید از کشیدن دندان ها هراس داشته باشید. متخصص ارتودنسی بی دلیل هیچ کاری انجام نمی‌دهد. اگر او تشخیص دهد که این کار به نفش شما است و دست آخر نتیجه دلخواهتان را خواهید دید لزومی به اعتراض ندارد. شما فقط باید با او همکاری کنید. امیدورام متوجه شده باشید که چرا در برخی از درمان های ارتودنسی دندان ها را می‌کشند.

بیشتر بخوانید : بهترین متخصص ارتودنسی شیراز

مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای کشیدن دندان عقل در درمان ارتودنسی دندان امکان پذیر است؟ ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل