جستجو
روکش کامپوزیت
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۹/۰۱ نویسنده : رکسانا سروش

برای داشتن روکش کامپوزیت باید چه مراحلی را طی کرد؟

|1080 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

روکش کامپوزیت

اگر به دنبال راهی کم هزینه تر برای زیبا کردن لبخند خود هستید، و می‌خواهید یک طرح لبخند بی نقص داشته باشید، میتوانید روی روکش کامپوزیت حساب کنید. شاید نگاه ها و تمایلات بیشتر افراد به لمینت دندان باشد، اما واقعیت این است که هزینه تمام شده لمینت بالا است. و کسانی که توانایی پردخت هزینه آن را ندارند، باید به دنبال یک روش جایگزین برای بهبود طرح لبخند و ترمیم دندان خود باشند. ونیر کامپوزیتی را میتوان با بودجه محدود و اندک نیز برای دندان انتخاب کرد. زیرا در عین زیبایی، عملکردی نسبتا مشابه با لمینت های سرامیکی دارد.

ترمیم دندان و اصلاح طرح لبخند با روکش کامپوزیت

درست به مانند همه انواع ونیرها، استفاده از روکشهای کامپوزیت ونیر نیز برای دو هدف زیر مرسوم است:

  • ایجاد تغییرات کلی در ظاهر دندان ها
  • تغییر نسبی شکل و ترمیم دندان
  • بهبود رنگ

نکته:

هرچند که اغلب برای اصطلاح و بهبود طرح لبخند از روکش هایی از جنس سرامیک بهره گرفته میشود، میتوان به راحتی از اواع کامپوزیتی نیز به همین منظور استفاده کرد. شما میتوانید به تناسب رنگ پوست و سایر ویژگی های چهره خود، بهترین نوع کامپوزیت با رنگ مناسب را برای زیباسازی لبخند خود انتخاب کنید.

تفاوت اجرای لمینت دندان با روکش

نصب و اعمال لمینت دندان ، نیازمند چندین مرحله مهم و حساس است، که باید با دقت هرچه تمامتر انجام شود. در مقایسه با لمینت، معمولا کامپوزیتها نیازمند زمان زیادی نیستد و خوشبختانه ساختار دندان چندان دستکاری نمیشود.

در این درمان ترمیمی، دندان تراش نمیخورد و از حجم آن کاسته نمیشود، بلکه به راحتی بر روی سطوح دندان چسپانده میشود. به عبارتی این روش ترمیم دندان معمولا نسبتا سریع و بدون دردسر است.

روکش کامپوزیت دندان

از آنجایی که نصب ونیر کامپوزیت یا همان (کامپوزیت ونیر) نیازمند به کار بردن مهارت عملی بالایی است، لذا انجام اینکار از عهده هر دندانپزشکی بر نمی آید. بنابراین مهم است که برای انجام این کار حتما از دندانپزشکی کمک بگیرید که بارها و بارها این کار را انجام داده و اکنون تجربه کافی برای انجام این کار را دارد.

نکته:

حتما قبل از انجام این کار، از دندانپزشک خود بپرسید که آیا به اندازه کافی تجربه دارد یا خیر. اگر از مهارت فنی او مطمئن نیستید ممکن است نتیجه دلخواهتان را در نهایت مشاهده نکنید.

روکش کامپوزیت دندان برای چه مواردی استفاده می شود؟

دندانپزشکان از این متد درمانی برای برطرف کردن مشکلات زیر استفاده میکنند:

  • لکه دار شدن دندان ها یا تغییر فاحش رنگ آن ها
  • دندانهایی که کج شده اند
  • ترمیم ترک برداشتن یا خوردشدکی جزئی تا متوسط دندان
  • کاهش فاصله مابین دندان ها یا از بین بردن این فاصله


نکته:

برای حل مشکلات اساسی تراز دندان ها و پر کردن فاصله های زیاد بین دندان ها از روش های بهینه و تخصصی تری مثل ارتودنسی استفاده میشود.

روکش کامپوزیت دندان تا چه مدت ماندگار خواهد بود؟

عوامل متعددی وجود دارد که که روی دوام و ماندگاری این درمان تاثیر میگذارند. برخی از این وامل عبارتند از:

  • میزان توجه شخص به بهداشت دهان و دندان و مراقبت از آن
  • جنس، نوع و نحوه نصب کامپوزیت
  • سبک زندگی و نوع رژیم غذایی شخص

هرچند که به صورت دقیق نمیتوان گفت که این درمان تا چه مدت ماندگار است، ولی بسته به شرایط بالا دوام این درمان چیزی بین 5 تا 9 سال خواهد بود.

نکته:

در مقایسه با لمینت دندان ، مدت ماندگاری و دوام کامپوزیت معمولا کوتاه تر است. اما یادمان نرود که هزینه های آن پایینتر است و حتی هزینه های مراقبت و تعمیر مجدد آن نیز به مراتب کمتر از لمینت دندان خواهد بود.

کامپوزیت دندان چند مرحله دارد و چقدر طول میکشد؟

  • اولین مرحله در این شیوه درمانی، درست مانند سایر درمان های دندانپزشکی، ویزیت شدن توسط دندانپزشک است. بیمار باید طی یک جلسه اختصاصی توسط دندانپزشک ویزیت شده و مشخص شود که آیا میتواند تحت این درمان قرار بگیرد یا خیر.
  • طی این جلسه وضعیت سلامت دهان و دندان ارزیابی شده و دندانپزشک از وجود یا عدم وجود عفونت یا بیماری لثه اطمینان حاصل میکند.
  • در مرحله بعدی دندانپزشک در رابطه با نوع و رنگ نهایی کامپوزیت با بیمار صحبت خواهد کرد. و قبل از شروع پروسه معمولا دندان ها با تجهزیات مخصوص شستشو داده خواهند شد.
  • دندانپزشک تا آنجا که ممکن است سطح و اطراف دندانی که قصد روکش کردن آن را دارد خشک میکند زیرا رطوبت بیش از حد میتواند در فرآیند نصلب روکش تداخل ایجاد کند.
  • در مراحل پایانی کار، دندناپزشک با دقت تمام مواد کامپوزیتی را به صورت لایه لایه روی دندان قرار داده و فرم مناسبی به مواد میدهد. در نهایت نیز مواد‌کامپوزیتی برای تکمیل فرآیند درمان، صیقل داده خواهند شد.

بهترین متخصص کامپوزیت دندانت در شیراز

امتیاز شما به این مطلب:
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای برای داشتن روکش کامپوزیت باید چه مراحلی را طی کرد؟ ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل