جستجو
پاسخ به ۸ سوال متداول درباره پروتز یا دندان مصنوعی
بروزرسانی: ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ نویسنده : امین روغنیان

پاسخ به ۸ سوال متداول درباره پروتز یا دندان مصنوعی

|518 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

پروتز یا دندان مصنوعی احتمالا قدیمی ترین گزینه درمانی برای کاشت دندان های افتاده است. با این وجود اغلب افراد چیز زیادی درباره آن نمی دانند. بسیاری از افراد هنگامی که کلمه پروتز یا مصنوعی را می شنوند به ناکارآمدی و احساس های ناخوشایند فکر می کنند. اما هیچکدام از این ها – حداقل در مورد پروتز یا دندان مصنوعی های امروزی – صحت ندارند. در این مقاله از دندانپزشکان ایران به سوالات متداول شما پاسخ می دهیم تا با درک عمیق تر بهترین انتخاب را برای لبخندی زیبا داشته باشید.

سوالات متداول درباره پروتز یا دندان مصنوعی

ما با بررسی نظر مخاطبین ۸ مورد از مهمترین و رایج ترین سوالات درباره دندان مصنوعی تهیه کردیم و به کمک بهترین دندانپزشکان به آنها پاسخ دادیم:

۱. انواع مختلف دندان مصنوعی کدامند؟

بطور کلی دو نوع دندان مصنوعی وجود دارد: کامل و تکه ای (جزئی). دندان مصنوعی تکه ای یا گاهی تکی، برای افرادی بکار می رود که تنها یک یا چند دندان ندارند. یعنی شرایطی که فرد هنوز تعداد کافی دندان دارد تا پروتز را ثابت نگه دارند. از طرف دیگر نوع کامل برای افرادی مناسب است که همه دندان های یک یا هر دو فک را از دست داده اند.

دندان مصنوعی تکه ای دو نوع ثابت و متحرک دارد که هر کدام مزایایی دارند. با مراجعه و مشورت با دندانپزشک می توانید گزینه ای که با نیاز و سلیقه شما متناسب تر است را انتخاب کنید. در مورد نوع متحرک انتخاب ها و تنوع بیشتر است. در طرف مقابل با این که معمولا هزینه دندان مصنوعی ثابت کمی بالاتر است، با توجه به استحکام و دوام بیشتر، قطعا ارزشش را دارد.

۲. اگر دندان مصنوعی بخواهم باید از کجا شروع کنم؟

در اکثر موارد همه افراد می توانند از پروتز دندان استفاده کنند اما توصیه می کنیم قبل از تصمیم گیری با دندانپزشک صحبت کنید. دندانپزشک ضمن معاینه کامل و بررسی وضعیت، عوامل مختلفی که ممکن است باعث شکست درمان می شوند را شناسایی و برطرف می کند.

اما نگران نباشید چون در صورتی که مورد غیرعادی وجود نداشته باشد دندان مصنوعی برای شما مناسب خواهد بود. حتی اگر این درمان را دوست نداشته باشید یا برای شما مناسب نباشد، همیشه روش های جایگزین وجود دارند.

توجه!

اگر می خواهید مطمئن باشید که دندان مصنوعی یا پروتز گزینه مناسبی برای شما است یا خیر، همین الان وارد لیست بهترین متخصص پروتز دندان در شیراز سایت ما شوید و به صورت آنلاین و رایگان از دندانپزشکان معرفی شده مشاوره دریافت نمایید.

۳. قیمت دندان مصنوعی چقدر است؟

بطور معمول موارد زیر در تعیین هزینه نقش اصلی را دارند:

  • تعداد دندان های افتاده یا از دست رفته.
  • سطح تخصص و تجربه دندانپزشک.
  • موقعیت مکانی کلینیک دندانپزشکی.
  • نوع دندان مصنوعی که انتخاب می کنید.
  • نوع پوشش بیمه.

از آن جا که دندان مصنوعی یک روند درمان ترمیمی حساب می شود بسیاری از بیمه ها مقداری از هزینه را پوشش می دهند. توصیه می کنیم قبل از مراجعه به دندانپزشکی با بیمه خدمات درمانی هماهنگ باشید تا اختلالی در روند درمان پیش نیاید.

۴. چطور پروتز ها را سفید کنم؟

متاسفانه بخاطر جنس متفاوت دندان های مصنوعی، مواد شیمیایی سفید کننده تاثیری روی این دندان ها و سفیدیشان ندارند. خوشبختانه پروتز های دندان ضد لک هستند و به ندرت لک می شوند. توجه داشته باشید که در صورت مصرف مداوم غذا و نوشیدنی های لکه زا (مواد اسیدی) یا سیگار امکان ایجاد لکه و تغییر رنگ وجود دارد.

برای پیشگیری از این مشکل بهتر است:

  • دندان ها را حداقل روزی دو بار تمیز کنید و مسواک بزنید تا از ایجاد پلاک جلوگیری کنید.
  • از مسواک مخصوص استفاده کنید. اگر مسواک مخصوص ندارید از یک مسواک نرم استفاده کنید.
  • هر از مدتی از صابون مخصوص یا صابون ملایمی که باعث سایش نشود برای تمیز کردن پروتز استفاده کنید.

بهترین روش برای شستن دندان مصنوعی: بایدها و نبایدها

لطفا بخاطر داشته باشید که خمیردندان معمولی باعث فرسایش زیاد و در نتیجه خرابی پروتز می شود. بنابراین لازم است خمیردندان مخصوص تهیه کنید.

همچنین لطفا از ماده سفید کننده برای لکه گیری و سفیدی دندان مصنوعی استفاده نکنید. درست است که امکان استفاده از سفید کننده رقیق برای ضدعفونی و تمیزی پروتز وجود دارد اما این مورد باید به دستور صریح دندانپزشک انجام شود. همچنین بخاطر داشته باشید که همیشه دندان خود را شب ها داخل آب قرار دهید و صبح آن را آبکشی کنید.

توجه!

قبل از پاسخ دادن به ادامه سوالات متداول درباره پروتز دندان به شما لیست دندانپزشکان تهران را معرفی می کنیم تا اگر در این شهر بزرگ و شلوغ زندگی می کنید بتوانید از دندانپزشکان باتجربه و دارای سابقه به صورت رایگان مشاوره و نوبت دریافت نمایید.

پاسخ به ۸ سوال متداول درباره پروتز یا دندان مصنوعی

۵. آیا می توانم بدون در آوردن دندان مصنوعی بخوابم؟

جواب این سوال مثبت است. خوابیدن با دندان مصنوعی متحرک مشکلی ایجاد نمی کند. البته دندانپزشکان توصیه می کنند که آن ها را موقع خواب بیرون بیاورید و در آب بگذارید. در آوردن پروتز پس از تحمل فشار یک روز طولانی، به فک و لثه ها فرصت استراحت لازم را می دهد.

۶. آیا استفاده از دندان مصنوعی درد دارد؟

پس اگر بخواهیم بدون اغراق صحبت کنیم نمی توانیم از کلمه درد برای بیان این حس استفاده کنیم. بله، در ابتدای درمان استفاده از دندان مصنوعي تا حدودی احساس ناخوشایند ایجاد می کند. حتی ممکن است دهان زخم شود که البته این موارد موقت هستند و به سرعت بهبود می یابند. با گذشت کمی زمان دهان شما به پروتز و درمان عادت می کند و می توانید بدون احساس درد و بطور طبیعی غذا بخورید.

دندانپزشک برای رفع این قبیل مشکلات راه حل هایی به شما ارائه می دهد. بطور کلی باید در نظر داشته باشید که همیشه کمی طول می کشد تا به درمان های ترمیمی عادت کنید و حس همیشگی را بدست آورید.

توجه!

برای مشاهده نمونه کار دندانپزشکان و حتی اخذ نوبت آنلاین نیز می توانید به لیست دندانپزشک متخصص دندان مصنوعی در شیراز سایت ما سر بزنید.

۷. پروتز های دندان از چه جنسی هستند؟

در اغلب موارد دندان های مصنوعی از موادی تولید می شوند که رنگی مشابه دندان و لثه دارند. به همین دلیل دندان ها در اغلب موارد از جنس پلاستیک آکریلیک هستند. جنس پایه پروتز های متحرک نیز معمولا با پوشش پلاستیکی ساخته می شود. گاهی برای حفظ استحکام و ساختار فلزات نیز بکار می روند.

۸. عمر دندان مصنوعی چقدر است؟

با این که پروتز های دندان به عنوان محصول دائمی طراحی نمی شوند، نسبت به قیمتشان ارزش خرید را دارند. با توجه به میزان استهلاک طبیعی در طول زمان، معمولا یک پروتز استاندارد بین ۵ تا ۸ سال عمر می کند. خوشبختانه امکان تعمیر پروتز نیز وجود دارد. می توانید برای صرفه جویی در هزینه این موضوع را با دندانپزشک مطرح کنید.

امیدواریم در این مقاله پاسخ به سوالات متداول شما درباره دندان مصنوعی (پروتز دندان) جواب داده باشیم. در صورتی که سوالی دارید می توانید در بخش نظرات با دندانپزشکان ایران در میان بگذارید.

منبع: مقالات دندانپزشکی DentalCare

امتیاز شما به این مطلب:
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای پاسخ به ۸ سوال متداول درباره پروتز یا دندان مصنوعی ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل