جستجو
فلوراید تراپی
بروزرسانی: ۱۴۰۲/۱۱/۰۳ نویسنده : نسیم امیری

فلوراید تراپی و مزایای آن برای کودکان

|158 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

در این مقاله از سایت دندانپزشکان یاران در نظر داریم شما را با روش درمانی فلوراید تراپی عوارض و فواید و شرایط مناسب آن صحبت کنیم .

فلوراید یک ماده معدنی است که باعث استحکام دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آن می شود. این ماده میتواند با حفظ مینای دندان به سلامت آن کمک کرده و مانع از تاثیر باکتری های مخرب دندان شود. در بسیاری از کشورهای دنیا مقداری فلوراید به آب آشامیدنی اضافه میکنند تا بتوانند از دندان ها محافظت کنند؛ چرا که تحقیقات نشان می دهند آب آشامیدنی فلوراید دار پوسیدگی دندان را ۲۵% کاهش می دهد.

فلوراید درمانی چیست؟

فلوراید درمانی یا فلوراید تراپی نوعی درمان  پزشکی است که در آن  ماده فلوراید با غلظت بالا به دندان ها مالیده می شود. این ماده مدتی در تماس با دندان باقی مانده روی مینای دندان تاثیر میگذارد. فلوراید تراپی درمانی است که  هم در خانه و هم در مطب دندانپزشکی  قابل انجام است. اما چنانچه قصد درمان خانگی دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

فلوراید تراپی در کودکان

همانطور که گفته شد خارجی ترین لایه دندان مینای آن است که از کریستال های معدنی فشرده تشکیل شده. به طور معمول باکتری های پلاک دندانی می تواند باعث از بین رفتن این ماده یا دمینرالیزه شدن آن شود.  در واقع این باکتریها از قند موجود در فضای دهان و دندان تغذیه نموده و اسیدهائی تولید می کنند که کریستالهای مینا را در خود حل می نماید. از طرفی از آنجا که فلوراید به رمینرالیزه شدن مینا کمک کرده و بلور ها را مقاوم سازی میکند، میتواند باعث جلوگیری از پوسیدگی آن شود. از این رو متخصصین برای برخی از کودکان این روش درمانی را توصیه میکنند تا از پوسیدگی زود هنگام دندان آن ها جلوگیری شود.این روش هم برای دندان شیری و هم برای دندان دائمی مورد استفاده قرار میگیرد.

مراحل فلوراید تراپی برای کودکان

ابتدا سطح کلیه دندانها با برس مخصوص تمیز می شود.

در مرحله بعد پشت و جلو دندان ها در هر دو فک آغشته به ژل فلوراید خواهد شد. این ژل حدود 4 دقیقه روی دندان می ماند.  در تمام این مدت کودک به حالت عمودی نشسته وبزاق دهان او توسط ساکشن کشیده میشود. از طریق کشیده شدن بزاق دهان از بلعیده شدن ژل توسط کودک جلوگیری خواهد شد. بعد از 4 دقیقه اضافات ژل با گاز استریل یا پنبه برداشته می شود و آب دهان بطور کامل خارج می شود.

توجه داشته باشید که کودک دهانش را تا نیم ساعت بعد از درمان نشوید و از خوردن و آشامیدن نیز اجتناب کند.  همچنین طی این مدت در صورت جمع شدن بزاق در دهان ، آن را خارج کند.

 اگر کودک به صورت ناخواسته کمی از ژل را بلعیده باشد ممکن است علائمی نظیر دل درد و تهوع ، داشته باشد که در این صورت با مصرف کمی شیر مشکل برطرف خواهد شد.  

نکته حائز اهمیت این است که  درمان فلوراید تراپی برای کودکان بالای 3 سال تجویز می شود. همچنین باید توجه داشته باشید که کودک شما توانایی مهار کردن بزاق دهانش را  نیز داشته باشد.

 انجام این درمان به صورت دوره ای میتواند تا 60 درصد باعث کاهش پوسیدگی دندان شود.

فلوراید چگونه مانع از پوسیدگی دندان می شود

یون فلوراید بر مینای دندان نفوذ کرده و مانع از عبور اسید های موجود در غذاهای حاوی مواد قندی و باکتری های دهان به مینای دندان می شود. نتیجه تاثیر فلوراید علاوه بر مقاومت در برابر پوسیدگی، کم کردن حساسیت دندان وحفاظت از ریشه دندان نیز می باشد.

فلوراید دندان به چه شکل‌ هایی وجود دارد؟

 در بازار انواع مختلفی از فلوراید وجود دارد که در ادامه به معرفی آن های میپردازیم:

  1. خمیر دندان حاوی فلوراید ( مهمترین و رایج‌ترین روش)
  2. دهانشویه سدیم فلوراید ( در دو نوع روزانه و هفتگی )
  3. ژل فلوراید
  4. وارنیش فلوراید کودکان
  5. قرص فلوراید
  6. سیلور دی آمین فلوراید ( SDF )
  7. سیلور دی آمین فلوراید ( SDF )
فلوراید تراپی

فلوراید تراپی

 

چنانچه در شهر شیراز زندگی میکنید و نیاز به مشاوره انلاین یا گرفتن نوبت انیترنتی هستید میتوانید به لیست دندانپزشک کودک در شیراز مراجعه کنید. همچنین اگر نیاز به دندانپزشک کودک داشته و در تهران زندگی میکنید میتوانید به لیست  دندانپزشکان اطفال در تهران مراجعه کنید.

بعد از فلوراید تراپی کودکان چه باید کرد؟

 همانطور که گفته شد فلوراید تراپی، هم برای دندان های شیری و هم برای دندان های دائمی به صورت دوره ای (هر 6 ماه یکبار ) انجام میشود. اما بعد از انجام فلوراید تراپی نیاز است تا مواردی را رعایت کنید. از این طریق تاثیر درمان خود را به میزان زیادی افزایش خواهید داد. این موارد عبارتست از:

  •  تا چند ساعت از خوردن و آشامیدن  دوری کنید.
  • از هرگونه دهان شویه مسواک و نخ دندان استفاده نکنید.
  • در صورت بروز حالت تهوع چون احتمال بلعیده شدن فلوراید و مسموم شدن وجود دارد، به کودک خود شیر بدهید.

عوارض فلوراید تراپی

 تا اینجای مقاله از فواید فلوراید صحبت کردیم، اما بد نیست بدانید که این درمان ممکن است عوارضی نیز در پی داشته باشد. به طور مثال برخی از محققین اعتقاد دارند که فلوراید تراپی در دوز بالا ممکن است برای کودکان مفید نباشد. هر چند که به طور کامل چنین چیزی ثابت نشده است.دوز مناسب فلوراید توسط پزشک تعیین شده و با رعایت بسیاری از نکات، میتواند کاملا ایمن عمل کند. با این حال اگر فلوراید بیش از حد مصرف شود ممکن است عوارضی به وجود بیاید. برخی از عوارض فلوراید درمانی عبارتند از:

تغییر رنگ دندانها یا فلوروز

 شایعترین عارضه ناشی از مصرف فلوراید زیاد، تغییر رنگ دندانها یا فلوروز است. فلوروز (Fluorosis )  در شرایطی به وجود می آید که رگه های سفید یا نوع دیگری از تغییر رنگ در دندان ایجاد شود. این مسئله زمانی  اتفاق می افتد که کوک بیش از حد از این روش استفاده کرده و یا در شرایط زیر سه سال باشد. در واقع 

بدرنگی دندان در اثر فلوراید بیشتر در کودکانی دیده می شود که مقدار زیادی خمیر دندان خورده اند یا فلوراید خیلی زیادی به صورت مکمل مصرف کرده اند. بنابراین بهتر است در کودکان قبل از سن خاص از خمیر دندان هایی استفاده شود که فلوراید نداشته باشد.

آلرژی

 در برخی موارد فلوراید باعث بروز عوارض آلرژیک می شود. در این حالت فرد پس از استفاده از این روش دچار تحریک پوست شوند؛ هرچند که عارضه بسیار نادر است. بنابراین بعد از انجام فلوراید تراپی چنانچه دچار خارش ، تورم و التهاب شدید فورا با پزشک خود مشورت کنید.

خاصیت سمی

این درمان الگر در دوز بسیار بالا مورد استفاده قرار گیرد، ممکن آثار سمی از خود نشان دهد. همچنین اگر کودکان زیر 6 سال وارنیش فلوراید انجام شود، ممکن است خطر آفرین باشد. زیرا ممکن است کودک فوم ژل فلوراید را ببلعد و حالت مسمومیت برای آن ها به وجود آید.

هزینه و قیمت فلوراید تراپی

هزینه فلوراید تراپی درمانی گرانی نبوده و نسبت به برخی درمان ها از جمله پر کردن، کامپوزیت یا حتی عصب کشی بسیار مقرون به‌ صرفه تر خواهد بود کم هزینه تر است. اما به طور کلی می توان گفت که هزینه فلوراید تراپی به طور متوسط برابر با هزینه ارتودنسی است. البته بسته به نوع استفاده و مواد به کار رفته می تواند متفاوت باشد.

سخن آخر

روش درمانی فلوراید تراپی چه در منزل و چه رد مطب پزشک میتواند روش مناسب برای استحکام یمنای دندان شده و مانع از پوسیدگی زود هنگام دندان خواهد شد. اما در نظر داشته باشید که این درمان اگر زیر نظر پزشک نبوده و در انجام آن زیاده روی کنید نه تنها مفید نبوده بلکه می تواند عوارضی نیز ایجاد کند. بنابراین بهتر است قبل از تصمیم به استفاده از روش فلوراید تراپی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 

امتیاز شما به این مطلب:
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای فلوراید تراپی و مزایای آن برای کودکان ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل