جستجو
وارنیش فلوراید تراپی دندان کودکان
بروزرسانی: ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ نویسنده : امین روغنیان

وارنیش دندان یا فلوراید تراپی چیست ؟ | پیشگیری از پوسیدگی

|238 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

وارنیش یا فلورایدتراپی یک درمان پیشگیرانه دندانپزشکی است که تا 3 برابر باعث افزایش عمر دندان های دائمی کودکان می شود. در این مقاله دندانپزشکان ایران ما قصد معرفی فلوراید تراپی برای تقویت و محافظت از مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی داریم. با ما همراه باشید.

وارنیش فلوراید تراپی دندان کودکان

احتمالا می‌دانید که فلوراید نوعی املاح معدنی است که فواید زیادی برای سلامت دندان دارد. به همین دلیل فلوراید تراپی برای پیشگیری از بیماری یا خرابی دندان مخصوصا برای کودکان بسیار پر طرفدار است.

دانستنی جالب: آیا می‌دانستید به غیر از خمیر دندان و دهانشویه، فلوراید در آب (معدنی یا تصفیه شده) و بعضی از مواد خوراکی نیز وجود دارد؟

خوراکی هایی مانند موز، سیب زمینی و اسفناج – و نوشیدنی های قهوه و چای (سبز یا سیاه) منبع طبیعی فلوراید هستند. پس شاید سوال کنید اهمیت درمان با فلوراید چیست. بهتر است ابتدا این روش دندانپزشکی را بهتر بشناسید:

فلوراید تراپی (وارنیش دندان) چیست؟

به طور خلاصه در وارنیش دندان سطوح مختلف دندان بیمار با فلوراید غلیظ پوشانده می شود. لایه وارنیش دائمی نیست و فقط چند ساعت روی دندان بیمار باقی می ماند اما فواید فلوراید تراپی چندین ماه اثر دارند. در طول این ۳ تا ۴ ساعت فلوراید به مینای دندان نفوذ می کند و باعث تقویت این لایه محافظ می شود. برای درک بهتر از این فرآیند لازم است بدانیم فلوراید چطور عمل می کند.

مینای دندان محکم ترین ماده در تمام بدن – و حتی قوی تر از استخوان ها – است که لایه بیرونی دندان ها را تشکیل می دهد. اما این لایه محافظ به مرور زمان در اثر مصرف مواد غذایی قندی (کربوهیدرات ها) نازک یا ساییده می شود و دندان در معرض پوسیدگی و خرابی قرار می گیرد.

لکه های سفید روی دندان نشانه چیست؟ + علت ها و درمان

مزایای فلورایدتراپی چیست؟

با اعمال فلوراید از طریق وارنیش یا استفاده از خمیر دندان، دهانشویه و… سطح مینای دندان دوباره با املاح معدنی پوشیده می شود. بنابراین فلوراید تراپی باعث استحکام دندان ها و پیشگیری از احتمال پوسیدگی آن ها می شود.

علاوه بر این چون وارنیش، مینای دندان – یعنی لایه دفاع طبیعی در برابر میکروب – را تقویت می کند، غیر تهاجمی و کاملا بدون درد است و معمولا برای کودکان توصیه می شود.

آیا وارنیش یا فلوراید تراپی مخصوص کودکان است؟

با این که این درمان دندانپزشکی اغلب برای کودکان استفاده می شود، در واقع بزرگسالان و همه افرادی که در خطر پوسیدگی دندان هستند می توانند از فواید آن بهره ببرند. البته لازم به ذکر است که بیمه سلامت فقط هزینه فلوراید تراپی کودکان زیر ۶ سال را پوشش می دهد اما بیمه های تکمیلی و دیگر شرکت ها هزینه افراد بالای 6 سال را نیز قبول می کنند.

برای معاینه حضوری توسط دندانپزشک متخصص کودکان، اگر در شهر شیراز زندگی می کنید همین حالا وارد لیست بهترین دندانپزشک کودک در شیراز سایت ما شوید و برای مشاوره و نوبت آنلاین اقدام نمایید.

با توجه به فواید بسیار و قیمت مناسب فلوراید تراپی توسط دندانپزشک (حدود 600 هزار تومان)، این روش پیشگیرانه حتی اگر بیمه نیستید نیز به صرفه بنظر می رسد. چون بغیر از دندان درد و انواع دردسر ها، حداقل هزینه درمان ترمیمی مانند پر کردن دندان حدود 1 میلیون تومان است.

وارنیش فلوراید تراپی دندان بزرگسالان

اگر قصد وارنیش دندان خودتان یا کودکان یا را دارید، بهتر است ابتدا با دندانپزشک خود درباره پوشش بیمه و قیمت فلوراید تراپی مشورت کنید.

تفاوت فلوراید تراپی و سیلانت دندان چیست؟

مانند وارنیش فلوراید، فیشور سیلانت دندان نیز یک لایه محافظ ایجاد می کند که از نفوذ باکتری و پوسیدگی جلوگیری می کند. تفاوت سیلانت با فلوراید تراپی در میزان دوام و شرایط استفاده آن است یعنی:

فواید و مزایا معایب
وارنیش دندان کم هزینه و سریع

مناسب برای کودکان و بزرگسالان

امکان انجام برای همه دندان ها

دوام کم

نیاز به تجدید درمان هر ۳ تا ۶ ماه یکبار

فیشور سیلانت دندان دوام و عمر طولانی (حداقل ۵ تا ۱۰ سال)

سریع و هزینه کم‌تر از پر کردن دندان

فقط مخصوص دندان های عقبی

امکان انجام برای دندان پرشده یا پوسیده نیست

بیشتر درباره فواید فیشور سیلانت یا شیار پوش و پیشگیری از پوسیدگی دندان بخوانید.

روند و مراحل وارنیش دندان:

فلوراید تراپی بسیار آسان و سریع است و امکان انجام آن هنگام چک آپ یا ویزیت دندانپزشکی وجود دارد.

وارنیش بطور مستقیم با براش روی سطح بالا و کناری هر دندان اعمال می شود.

بنابراین فلوراید تراپی درد یا بی حسی ندارد اما ممکن است مزه فلوراید در صورت تماس با زبان ناخوشایند باشد.

لازم است بعد از پایان درمان دندانپزشکی حداقل 30 دقیقه خوراکی یا نوشیدنی مصرف نکنید. همچنین بهتر است تا 4 ساعت بعد از وارنیش دندان از خوردن غذاهای سفت یا مسواک زدن نیز خودداری کنید.

وارنیش فلوراید تراپی دندان کودکان

قیمت فلوراید تراپی توسط دندانپزشک

قیمت فلوراید تراپی در سال 1402 حدود 600 هزار تومان است. ضمن فواید زیاد برای سلامت عمومی و زیبایی، وارنیش از دندان درد، پوسیدگی و هزینه زیاد درمان ترمیمی پیشگیری می کند. بنابراین این رقم نوعی سرمایه گذاری نیز حساب می شود.

مروری کوتاه و توصیه دندانپزشکان ایران

وارنیش فلوراید تراپی مانند فیشور سیلانت از روش های فوق‌العاده ای برای پیشگیری از پوسیدگی دندان است. فواید این روش ها علاوه بر کمک به سلامت دهان، شامل پیشگیری از دندان درد و هزینه زیاد درمان ترمیمی مانند پر کردن، عصب کشی یا کشیدن دندان نیز می شود.

منبع: مقالات دندانپزشکی OralHealthNC و TriangleDentistry

امتیاز شما به این مطلب:
5/5 - (2 رای)
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای وارنیش دندان یا فلوراید تراپی چیست ؟ | پیشگیری از پوسیدگی ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل