جستجو
ریتینر و نگهدارنده های ارتودنسی
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۹/۰۴ نویسنده : رکسانا سروش

چگونه ریتینر و نگهدارنده های ارتودنسی را تمیز کنیم؟

|1285 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

ریتینر و نگهدارنده های ارتودنسی

از آنجایی که دندان ها حتی پس از استفاده از بریس ممکن است به وضعیت سابق خود یعنی عدم تراز برگردند، باید هر طور شده از ریتینر ها استفاده کرد تا این اتفاق نیافتد. افرادی که به تازگی بریس های خود را خارج کرده اند، باید از این به بعد برای یک مدت ظولانی از نگهدارنده ارتودنسی استفاده کنند. تا دندان ها همچنان در موقعیت جدید و ایده آل خود تثبیت شده و باقی بمانند.

ریتینرها درون دهان شما و درست بر روی دندان ها قرار می‌گیرند، بنابراین در تماس مستقیم با دندان هایتان قرار دارند. شاید زمانی که از این ابزار ارتودنسی استفاده می‌کنید، تجمع باکتری ها، پلاک و تارتار در دندان شما بیشتر از پیش شود. بنابراین مشابه مسواک زدن دندان های خود و تمیز نگه داشتن آن ها، باید به فکر تمیز کردن ریتینرهای خود نیز باشید.

از آنجایی که این ابزار از اهمیت بالایی برخوردار هستند، مراقبت از آن ها نیز بسیار مهم است.با ما همراه باشید تا در این مقاله درباره نگهداری و مراقبت از انواع رتینرها اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

تمیز کردن انواع ریتینر ها

بهترین متخصص ارتودنسی در شیراز

ما در کل سه نوع نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر داریم:

نگهدارنده یا ریتینر هاولی (Hawley retainers):

این نگهدارنده‌ها از آکریلیک ساخته می‌شوند و با فضای داخلی دهان شما متناسب هستند. این نوع نگهدارنده‌ها متحرک هستند. بنابراین تمیز کردن آن ها آسان است و شما را به زحمت نخواهد انداخت.

ریتینر پلاستیکی شفاف (Clear plastic retainers):

این نگهدارنده ها روی دندان های شما قرار میگیرند و تقریباً نامرئی هستند. نصب، برداشتن و تمیز کردن آنها تقریبا آسان است. اما به اندازه نگهدارنده هاولی دوام ندارند.

نگهدارنده‌های ثابت (Fixed, or bonded, retainers):

به این نوع از ریتینرها نگهدارنده‌های دائمی یا ریتینر دائمی نیز گفته میشود. این نوع در واقع به پشت دندان‌های جلویی در فک پایین شما متصل می‌شوند. چنانچه متخصص ارتودنسی از جابجایی دندان های شما هراس داشته باشد. از این نوع نگهدارنده ها برای تثبیت دندان های شما استفاده خواهد کرد. از آنجا که ثابت هستند تمیز کردن آن ها نیز دشوار تر است.

تمیز کردن ریتینر های پلاستیکی شفاف و هاولی

از آنجایی که هر دو نوع نگهدارنده‌های پلاستیکی شفاف و هاولی متحرک و قابل جابجایی هستند. میتوان گفت که تمیز کردن آن ها کار ساده تری است. شما به طور معمول باید روزانه نزدیک به 2 ساعت این نگهدارنده ها را خارج کرده و اقدام به تمیز کردن آن ها کنید. نگهدارنده‌ها برای تمیز کردن روزانه می توانند از دهان شما خارج شوند.

برای تمیز کردن نگهدارنده‌های هاولی و پلاستیک شفاف مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دقیقا بلافاصله پس از اینکه ریتینر خود را از روی دندان ها خارج کردید. در حالی که هنوز مرطوب است اقدام به تمییز کردن آن کنید. اگر خشک شود تمیز کردن آن کمی سخت خواهد شد.
  • ریتینر خود را بعد از هر وعده غذایی با آب ولرم بشویید. به نظر میرسد در همین حین باید دندان های خود را نیز مسواک بزنید.
  • برای تمیز کردن این وسیله ها سعی کنید که از خمیر دندان استفاده نکنید. زیرا خمیر دندان باعث سایش و بدشکل شدن نگهدارنده میشود. در عوض سعی کنید با مایع ظرفشویی و به آرامی همراه با یک مسواک آن ها را بشویید. سعی کنید مسواک نرم باشد تا آسیبی به نگه‌دارنده وارد نشود.
  • در صورت لزوم، از یک سواب پنبه ای استفاده کنید. تا عمیق ترین شیارها و بخش های داخلی ریتینر پلاستیکی شفاف را تمییز کنید.
  • برخی از دندانپزشکان توصیه میکنند. که رتینر خود را در یک لیوان آب ولرم حاوی یک قرص ضدعفونی کننده قرار دهید. از دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خود درباره این روش سوال بپرسید.


چنانچه متوجه شدید در اطراف دندان های شما پلاک تشکیل شده میتوانید. با مراجعه به متخصص ارتودنسی خود به راحتی سخت ترین پلاک یا تارتار ها را از بین برده و خارج کنید.

تمیز کردن نگهدارنده‌های ثابت ارتودنسی

این نگهدارنده‌ها به دندان های شما وصل شده اند. بنابراین شما باید روزانه آنها را نخ بکشید تا تمیز شود. روند تمیز کردن این وسیله ها ممکن است در ابتدا کمی نگران کننده باشد. اما تنها کافی است که چند بار به درستی آن ها را تمیز کنید تا به مراقبت و تمیز کردن آن ها عادت کنید. برای تمییز کردن این نوع رتینر ها مراحل زیر را دنبال کنید:

  • حدودا 15 سانتی متر از نخ دندان را بیرون بکشید و با کمک فلاس تریدر بین دو دندان جلویی فک تحتانی را نخ بکشید.
  • یک انتهای نخ را با انگشتان خود نگه دارید و دیگری را با تریدر ببندید.
  • هنگامی که نخ را از زیر سیم نگهدارنده خود گرفتید، به سادگی آن را بین دندان‌های خود بالا و پایین کنید. در صورت امکان نخ باید به آرامی تا زیر خط لثه برود.
  • نخ را به طرفین دندان ها بکشید تا همه بخش های دندان به راحتی تمیز شود.
  • این فرایند را برای تک تک دندان هایی که پشتشان ریتینر نصب شده است انجام دهید.

اگر کشیدن نخ دندان برایتان سخت است، از دندانپزشک یا ارتودنتیست خود کمک بخواهید. آنها تکنیک ها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همراه با نگهدارنده ها و بریس ها را به شما آموزش دهند.

امتیاز شما به این مطلب:
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای چگونه ریتینر و نگهدارنده های ارتودنسی را تمیز کنیم؟ ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل