جستجو
ارتودنسی کودکان
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۸/۲۷ نویسنده : رکسانا سروش

ارتودنسی کودکان چگونه است؟ بهترین زمان برای شروع ارتودنسی کودکان

|726 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

ارتودنسی کودکان چگونه است؟

کودکان از هر لحاظی ظریف هستند و تمام ساختارهای بدنشان تا سنین خاصی همچنان ظریف باقی می‌ماند. برای همین، باید با دقت مراقب سلامتی آن‌ها بود. در این میان، دندان‌های کودک از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار هستند. آن‌ها دندان های شیری دارند و برای مدت زیادی از این دندان ها استفاده می‌کنند. نحوه نگهداری و مراقبت از دندان‌ های شیری در سنین کودکی، تاثیر بسیار زیادی بر روی رویش دندان های دائمی می‌گذارد. برای همین کودکان باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند تا مشکلات مربوط به دندان‌های آن‌ها برطرف شود. و برای داشتن دندان های دائمی سالم و خوش‌فرم آماده شوند. اگر مشکلات خاصی مثل کج بودن دندان یا عدم هماهنگی در تراز دندان‌های کودک شما وجود داشته باشد، دندانپزشک به احتمال زیاد کودک شما را به یک متخصص ارتودنسی کودکان ارجاع می‌دهد. تا تمام ملاحضات ارتودنسی دندان در خصوص او در نظر گرفته شود.

متخصص ارتودنسی با دانش عمیقی که از مشکلات ظاهری و عدم هماهنگی دندان ها دارد، بهترین دندانپزشکی است که میتواند لبخندی زیبا و رضایت بخش را برای بیماران و مخصوصا کودکان به ارمغان بیاورد.

متخصص ارتودنسی با استفاده از چه ابزارهایی به اصلاح بدشکلی های دندان و فک میپردازند :

  • بندها (Bands)
  • براکت ها (Brackets)
  • سیم ها (Wires)
  • هدگیر (Headgear)
  • رابر باند (Rubber bands)
  • رتینر ها یا نگهدارنده ها (Retainers)
  • تراز کننده ها و الاینر های شفاف (Clear aligners)


کودک شما چه زمانی به مراقبت و درمان ارتودنسی نیاز دارد؟

همانطور که در ابتدا نیز ذکر شد، کودک باید بطور مرتب و منظم به نزد دندانپزشک مراجعه کند. اگر مشکل خاصی متوجه دندان های فرزندتان بود که فراتر از دانش دندانپزشک باشد، او کودک شما را به متخصص ارتودنسی ارجاع می‌دهد.

اما انجمن ارتودنتیست ها و انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کنند که همه کودکان بهتر است از سن 7 سالگی توسط متخصصان ارتودنسی مورد ارزیابی قرار بگیرند، تا مشکلات احتمالی دندان‌های آن‌ها تشخیص داده شده و درمان شود.

دلیل شروع ارزیابی و درمان ارتودنسی کودکان از سن 7 سالگی به این خاطر است که، بیشتر مشکلات جزئی و ظریف مربوط به رشد فک و یا دندان ها حدودا از این سنین آغاز می‌شود. بیشتر بچه‌ها درمان فعال ارتودنسی را بین سنین 9 تا 14 سالگی شروع می‌کنند. ارتودنتیست ها توصیه می‌کنند در حالی که فرزند شما هنوز در حال رشد است، مشکلات دندانی آن ها را اصلاح کنید. زیرا پس از به اتمام رسیدن سن رشد و بالغ شدن آن ها، پروسه های درمانی ارتودنسی ممکن است طولانی تر و پرهزینه تر باشد.

کودکان از چه سنی می‌توانند از بریس ارتودنسی استفاده کنند؟

زمانی که کودکی واقعا نیز به پروسه ارتودنسی داشته باشد، سن و سال مراجعه، ملاک و معیار قرار نمی‌گیرد. برنامه درمانی بستگی به نیازهای کودک دارد، و از یک کودک به کودک دیگر متغییر است. به عنوان مثال، بچه‌هایی که شکاف کام و لب دارند باید قبل از رویش اولین دندان‌های دائمی‌شان با کمک تجهیزات ارتودنسی مخصوص تحت درمان قرار بگیرند.

بچه‌های دیگر ممکن است از ابتدای سن 6 یا 7 سالگی درحالی که تمام دندان های شیری خود را از دست نداده اند تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند. هدف از درمان زودرس در این سنین جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر در آینده است. کلیه این درمان ها شرایط بهتری را برای بیرون آمدن و رشد دندان های دائمی ایجاد می‌کند.

بیشتر کودکانی که به درمان ارتودنسی اولیه احتیاج دارند، بعدها برای تکمیل روند تراز دندان ها و فک خود، به بریس یا اقدامات اضافی دگیری نیز نیاز دارند. اما اگر درمان در مراحل اولیه و به موقع انجام شود، ممکن است اقدامات اضافی در آینده به میزان قابل توجهی کمتر باشد.

آیا استفاده از بریس ارتودنسی دردناک است؟

نمی‌توان گفت که استفاده از این ابزار دردناک است. بهتر است به جای “درد” از واژه احساس ناراحتی استفاده کنیم. حتی اگر شما به عنوان بزرگسال از این ابزار ارتودنسی استفاده کنید. در چند روز ابتدایی ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید. که به مرور زمان اثری از آن باقی نخواهد ماند. به طور مشابه کودکانی که از بریس ها استفاده می‌کنند، ممکن است. هنگام نصب و تنظیم بریس، رابر باند و هدگیر و یا هر وسیله جدید دیگری کمی ناراحتی را تجربه و احساس کنند.

هرگونه احساس درد یا ناراحتی در ارتودنسی کودکان با مصرف استامینوفن تسکین می‌یابد. همچنین، اگر سیم، براکت ها یا بند ها باعث تحریک دهان فرزند شما می شوند، متخصص ارتودنتیست می‌تواند موم مخصوصی را برای پوشاندن نواحی تیز این ابزار روی بریس ها آماده کرده و استفاده کند.

آیا ممکن است برخی کودکان به بریس حساسیت داشته باشند؟

بله برخی از افراد نسبت به بعضی از فلزات مانند نیکل حساسیت دارند. وقتی این اتفاق بی‌افتد، می توان به جای فلزی که به آن حساسیت وجود دارد از مواد دیگری استفاده کرد. برخی از کودکان ممکن است نسبت به دستکش‌های لاتکس که توسط ارتودنتیست و دستیارانش استفاده می شوند، حساسیت داشته باشند. اگر فرزند شما به لاتکس حساسیت دارد، به دندانپزشک خود بگویید تا از دستکش غیر لاتکس دار استفاده کنند.

بریس ها گاهی اوقات می‌توانند لثه کودک را تحریک کنند و باعث تورم لثه ها در این حالت شوند. این تحریک را نمی‌توان نشانه یک آلرژی یا حساسیت تلقی کرد ولی باید از آن مراقبت کرد.

کودکانی که بریس دارند باید از مصرف چه خوراکی هایی اجتناب کنند؟

بریس ها معمولا ظریف هستند. شکسته شدن بخشی از آن ها می تواند منجر به حرکت دندان ها در جهتی نادرست شود و پروسه درمان را طولانی تر کند. باید به کودکانتان یاد دهید هر چیزی که سخت، چسبنده یا جویدنی باشد را استفاده نکنند. برخی از این مواد شامل موارد زیر می‌شوند:

  • یخ
  • آجیل
  • ذرت بو داده
  • آبنبات
  • آدامس
  • آب نبات جویدنی
  • ارتودنسی کودکان

کودکان باید چه مدت زمانی از بریس استفاده کنند؟

طول مدت درمان ارتودنسی کودکان متفاوت است و می‌توان گفت که بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد:

  • نوع مشکل موجود در دندان
  • میزان همکاری فرزند شما با ارتودنتیست
  • و رشد فرزند شما

اما به طور معمول، اغلب کودکان از 18 تا 36 ماه از بریس استفاده می‌کنند.

کودکان چه مدت باید از رتینر یا نگهدارنده ها استفاده کند؟

هرچند که این کار ممکن است همیشه عملی نشود، اما در حالت ایده آل، کودک شما حتی اگر تنها یک شب در هفته باشد، باید برای همیشه از نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی استفاده کند. دندان نیز درست مانند بقیه اجزای بدن دچار تغییر و تحولاتی می‌شود. اگر کودک شما از استفاده از نگهدارنده خودداری کند، باید منتظر بروز تغییرات جزئی در دندانهای او باشید.

هزینه ارتودنسی کودکان چقدر است؟

قیمت ارتودنسی دندان کودکان بسیار متفاوت از هزینه در بزرگسالان است و در کل برآورد هزینه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. به عبارتی ما نمیتوانیم دقیقا یک مبلغ را تعیین کنیم و بگوییم این عدد هزینه ارتودنسی دندان کودکان است. اما بهتر است بدانید که هزینه درمان های ارتودنسی در کودکان به مراتب پایینتر از بزرگسالان است. اگر از سنین پایین به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید خیلی زود و به موقع مشکلات عدم تراز دندان کودک خود را تشخیص میدهید و آن ها را اصلاح میکنید. اما اگر کودک خود را در سنین 7 سالگی که بهترین سن ارتودنسی در کودکان است به یک کلینیک خوب نبرید قطعا در آینده مشکل بیشتر و گسترده تر شده و هزینه ارتودنسی دندان کودکان نیز بیشتر از قبل خواهد شد.

آیا دندانپزشک می‌تواند کار ارتودنسی کودکان را انجام دهد؟


بله بسیاری از دندانپزشکان برای برخی از پروسه‌ های ارتودنسی آموزش دیده‌اند. با این وجود آن ها نمیتوانند تمام کارهایی که یک متخصص ارتودنسی انجام میدهد را انجام دهند و برای داشتن درمان های حرفه ای و تخصصی شما در نهایت باید به یک متخصص ارتودنتیست مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : بهترین متخصص ارتودنسی شیراز

مقالات پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای ارتودنسی کودکان چگونه است؟ بهترین زمان برای شروع ارتودنسی کودکان ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل