جستجو
کامپوزیت و لمینت دندان
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۸/۱۴ نویسنده : رکسانا سروش

مزایا و معایت کامپوزیت و لمینت دندان به همراه مقایسه هر دو روش کامپوزیت دندان و لمینت دندان

|922 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

مزایا و معایت کامپوزیت دندان و لمینت دندان

اولین قدم در بهبود زیبایی دندان ها و بدست آوردن لبخندی که آرزویش را دارید انتخاب بهترین مواد است: کامپوزیت دندان یا لمینت دندان، کدام بهتر است؟ مزایا و معایت کامپوزیت دندان و لمینت دندان چیست؟ کدام برای دندان های شما مناسب است ؟

رزین کامپوزیت و لمینت پرسلن رایج ترین مواد در فرآیند ساخت روکش های دندان هستند. یک دندانپزشک زیبایی با تجربه و ماهر، با هر دو ماده می تواند لبخند شما را به زیبایی تغییر دهد. اما از کجا بدانیم کدام نوع برای شما مناسب است؟ پاسخ به این سوال به نیازهای خاص شما بستگی دارد و معیارهایی که در انتخاب نوع مواد برای شما مهم است (از قبیل هزینه ، طول درمان، ماندگاری و غیره). ونیر ها از موثرترین گزینه های دندانپزشکی زیبایی می باشند که با آنها می توانید لکه ها ، شکستگی و لب پریدگی های دندان ، فاصله و شکاف های بین دندان ها یا دندان های کج را بپوشانید. بیایید برخی از تفاوتهای بین کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی را ارزیابی کنیم.

کامپوزیت دندان طبیعی تر به نظر می رسد یا لمینت؟

روکش های دندانپزشکی به گونه ای ساخته شده اند که در عین حال که مشابه دندان های طبیعی شما هستند ، مواردی را که می خواهید تصحیح می کنند.

با این حال ، لمینت سرامیکی طبیعی تر به نظر می رسد ، زیرا مواد سازنده ی لمینت نور را به روشی بسیار شبیه به مینای دندان بازتاب می دهند. روکش های کامپوزیت هم زمانی که پولیش می شوند طبیعی به نظر می رسند.

برای موارد شدیدتر کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

اگر دندانهای شما بشدت لکه دار شده ، آسیب دیده ، به صورت نادرست تنظیم شده یا شکاف های بزرگتری دارند ، ممکن است دندانپزشک شما لمینت سرامیکی را توصیه کند.

روکش های کامپوزیت برای نقص های خفیف تا متوسط ​​مناسب تر هستند. اگر مشکل شما آنقدر شدید است که نمی توان با استفاده از روکش ها آن را درمان کرد، دندانپزشک شما ممکن است به جای کامپوزیت و لمینت گزینه هایی مانند تاج دندان یا درمان ارتودنسی را توصیه کند. در صورت از دست رفتن دندان بهترین درمان حال حاضر، ایمپلنت می باشد. در کلینیک دندانپزشکی سیب سفید می توانند از شرایط ایمپلنت اقساطی بهره مند شوید.

کامپوزیت ماندگاری بیشتری دارد یا لمینت؟

طول عمر لمینت سرامیکی به طور متوسط ​​10 تا 20 سال دوام می آورند ، اگرچه وقتی شما بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید و دستورالعمل های دندانپزشک خود را انجام دهید، روکش های لمینت حتی می توانند دوام طولانی تری داشته باشند. ونیرهای کامپوزیتی تقریباً نیمی از طول عمر لمینت دندان را دارند ، معمولاً 5-7 سال.

کامپوزیت دندان محکم تر و قوی تر است یا لمینت دندان؟

روکش های لمینت بسیار قوی تر از رزین کامپوزیت هستند ، به این معنی که آنها نسبت به شکسته شدن مقاوم تر هستند. با این حال ، لمینت ها نمی توانند مانند روکش کامپوزیت ترمیم شوند. اگر لمینت سرامیکی آسیب دیده باشد ، نیاز به تعویض دارد که می تواند نسبتاً پرهزینه باشد.

کامپوزیت در برابر لکه ها مقاوم تر است یا لمینت؟

زيبايى رنگ دندانها در شفافيت آن است و هر چه رنگ شفافتر و عبور نور از وراى پوسته نازک كامپوزيت بيشتر باشد، دندانها طبيعى تر و زنده تر جلوه مى كنند. اما نكته اينجاست كه اگر رنگ كامپوزيت خيلى شفاف باشد، رنگ اصلى دندانها سايه مى اندازد و نمى توان بد رنگى دندانها رو پوشاند و باید با كامپوزيت اوپاک و مات بد رنگى زير كامپوزيت رو پوشاند. بنابراين اگر بدرنگى دندانها زياد باشد نمى توان انتظار انجام درمان كامپوزيت ونير با رنگى بسيار شفاف داشت.روکش لمینت نسبت به لکه ها حساسیت کمتری دارد ، اگرچه با وجود این هم باید سعی کنید میزان مصرف غذاها و نوشیدنی های بسیار رنگی مانند قهوه و چای را محدود کنید.رزین کامپوزیت آسیب پذیرتر است و به راحتی تغییر رنگ می دهد. دندانپزشک به شما توصیه می کند رژیم غذایی خود را تنظیم کنید و از مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی خودداری کنید.

طول درمان کامپوزیت دندان سریعتر است یا لمینت؟


روکشهای کامپوزیت اغلب در یک جلسه دندانپزشکی تکمیل می شوند. دندانپزشک شما دندانهای شما را برای رزین آماده می کند و سپس روکش ها را مستقیماً به روی دندانی شما می چسباند. سپس رزین کامپوزیت با استفاده از یک نور شدید سخت می شود و در آخر روکش های شما صیقل داده می شود.

مراحل روکش لمینت مدت زمان بیشتری طول می کشد ، زیرا روکش شما باید در آزمایشگاه دندانپزشکی آماده شود و تا قرار ملاقات بعدی به دندانپزشک شما تحویل داده می شود. قبل از اینکه روکش های لمینت نصب شوند ، دندان های شما نیز به آماده سازی بیشتری نیاز دارند.

کامپوزیت ارزان تر است یا لمینت؟


کامپوزیت ونیر به طور معمول نیمی از هزینه لمینت سرامیکی را دارد. با این حال ، آنها همچنین حدود نیمی از طول عمر لمینت دندان دارند و ممکن است نیاز به زودی نیاز به تعویض یا جایگزینی داشته باشند.

از طرف دیگر، در صورت آسیب دیدن روکشهای کامپوزیت، کنار گذاشتن آنها برای همیشه آسان تر هست، در حالی که روکش های سرامیکی نیاز به تعویض دارند.

در ادامه برای راهنمایی دقیق تر، مزایای هر کدام از روکش های کامپوزیت و لمینت به طور کلی آورده می شود:

مزایای استفاده از کامپوزیت ونیر

روکشهای کامپوزیت دارای تعدادی مزایا نسبت به لمینت هستند که مهمترین آنها قیمت کامپوزیت دندان است. به طور متوسط ​​، روکش لمینت دو برابر قیمت کامپوزیت ها گران است ، با توجه به اینکه بیشتر درمان های دندانپزشکی زیبایی تحت پوشش بیمه نیستند ، برای بعضی از افراد بسیار مهم است که روش درمانی کم هزینه تری را برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند. هزینه روکش ها براساس چندین عامل متفاوت تعیین می شود، اما هزینه کامپوزیت دندان در تهران بطور متوسط بین 500 هزار تا یک میلیون برای هر واحد دندان است. در کلینیک دندانپزشکی سیب سفید می توانید با کامپوزیت دندان اقساطی، لبخند خود را زیباتر کنید.

یکی دیگر از مزایای استفاده از روکش کامپوزیت نسبت به لمینت سرامیکی این واقعیت است که کامپوزیت ها معمولاً می توانند در یک جلسه دندانپزشکی انجام شوند. روکش های کامپوزیت مستقیم (که به آن پیوند کامپوزیت نیز گفته می شود) به جای اینکه در یک آزمایشگاه خارج از مطب یا کلینیک دندانپزشکی ساخته شوند ، در همان روز روی دندانهای شما چسبانده می شوند. سپس توسط متخصص دندانپزشک متناسب با دندان های شما شکل داده می شود. رزین کامپوزیت شکل داده شده با استفاده از یک نور با شدت بالا روی دندان محکم می شود ، پس از آن می توان لایه های اضافی رزین را در صورت لزوم صیقل داد و به نوعی مجسمه سازی کرد تا در نهایت بهترین نتیجه ی زیبایی شناسی حاصل شود. پس از اتمام ، رزین باید جلا داده شود تا ظاهری طبیعی تر و مانند دندان ایجاد شود. بنابراین روش کامپوزیتی بسیار کمتر تهاجمی و به طرز محسوسی سریعتر از لمینت دندان است.

احتمالاً بزرگترین مزیتی که روکشهای کامپوزیت نسبت به لمینت سرامیکی دارند ، برگشت پذیری این روش است به این معنا که بعدا می توانید دیگر نخواهید که کامپوزیت داشته باشید و روکش های کامپوزیت را از روی دندان خود حذف کنید. لمینت دندان به بازسازی و تراش دندانهای طبیعی شما نیاز دارد. وقتی صحبت از کامپوزیت ها می شود ، حداقل کار آماده سازی روی دندانهای طبیعی شما لازم است ، به این معنی که ضروری نیست روکش های کامپوزیتی برای همیشه و بطور دائم روی دندان های شما وجود داشته باشند، حذف و یا جایگزینی آنها به سادگی امکان پذیر است.

مزایای لیمنت دندان


اگرچه روکش های کامپوزیت دارای چندین مزیت است ، در یک مورد نمی توانند با لمینت رقابت کنند: دوام و ماندگاری. پرسلن ماده ای بسیار قوی تر از رزین کامپوزیت است (حتی با وجود پیشرفت های اخیر در مواد رزین کامپوزیتی). روکش های لمینت با کیفیت مناسب در مقایسه با ماندگاری متوسط پنج تا هفت ساله ی کامپوزیت ها می توانند 10 تا 15 سال دوام آورند. اگر به فکر قرار دادن روکش روی دندان های خود هستید ، بسیار مهم است که این نکته را در نظر بگیرید. یعنی ، در حالی که کامپوزیت ها نیمی از قیمت لمینت دندان را دارند ، اما ماندگاری کامپوزیت دندان حتی نیمی از طول عمر لمینت دندان نیز نمی باشد. بنابراین ارزش کدام یک برای شما بهتر است؟

بیشتر دندانپزشکان قبول دارند که لمینت سرامیکی، طبیعی ترین و زیباترین دندان را ارائه می دهد. پرسلن از کیفیت شفافی برخوردار است که کاملاً شبیه مینای دندان است. همچنین به دلیل استحکام ماده و لعاب که بعد از درمان اعمال می شود در برابر لکه گیری و شکنندگی بسیار مقاوم است. از طرف دیگر ، ونیرهای کامپوزیتی آسیب پذیرتر و در نتیجه مستعد تغییر رنگ هستند ، به این معنی که ممکن است شما نیاز به تنظیم رژیم غذایی خود داشته باشید و از خوردن برخی از غذاها و نوشیدن های رنگی خودداری کنید. کامپوزیت همچنین برای دستیابی به زیبایی دندان ، باید صیقل داده شود. و حتی پس از صیقل دادن کاملاً قابل مقایسه با لمینت دندان نیست.

لمینت سرامیکی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و در آزمایشگاه ساخته می شوند. تا زمان آماده سازی روکش های لمینت در آزمایشگاه ، دندانپزشک از روکش ها موقت روی دندان های شما استفاده می کند. با این حال ، تعداد بیشتری از دندانپزشکان از فن آوری های CAD / CAM استفاده می کنند که به سرعت بخشیدن به روند کار کمک می کند.

اگر انتخاب شما روکش پرسلن می باشد ، مهم است که نوع فناوری هایی را که دندانپزشک شما در دسترس دارد ارزیابی کنید. شما می توانید در نهایت زمان کلی درمان را کاهش دهید. سرانجام ، ونیرهای سرامیکی راه حل مناسبی برای درمان همه موارد مینای فرسوده ، سایش و ترک خوردگی دندان ، نقایص ژنتیکی ، دندانهای ناهموار و غیره ارائه می دهند. به عنوان مثال ، مسائل تغییر رنگ یا فاصله قابل ملاحظه ممکن است با روکشهای کامپوزیت کاملا قابل درمان نباشند ، و لمینت سرامیکی تنها گزینه شما باشد. دندانپزشک شما با ارزیابی سلامت دهان و دندان ، مشاوره لازم را برای تعیین بهترین گزینه ی مناسب شما ارائه می دهد. هزینه هر واحد لمینت سرامیکی در تهران بین یک تا دو میلیون تومن می باشد. در کیلینیک دندانپزشکی سیب سفید می توانید با لمینت دندان اقساطی، لبخند خود را زیباتر کنید.

در پایان

تنها راه تعیین اینکه آیا راه حل کامپوزیت برای شما بهتر است یا لمینت اینست که در مورد اهداف زیبایی شناسی خود با دندانپزشک خود صحبت کرده و معیارهای خود را در نظر بگیرید. به عبارت دیگر ، مهمترین معیار برای شما چیست؟ اگر به دنبال مقرون به صرفه ترین راه حل هستید ، احتمالاً یک طرح درمانی با روکش کامپوزیت دندان مناسب خواهد بود. با این حال ، اگر دندان های شما نقص شدید دارند و بدون تراشیدن دندان قابل درمان نیستند انتخاب روکش لمینت سرامیکی لبخند کاملی را در اختیار شما قرار می دهد و باعث تقویت اعتماد به نفس شما می شوند.

بیشتر بخوانید : کامپوزیت ونیر در شیراز

امتیاز شما به این مطلب:
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای مزایا و معایت کامپوزیت و لمینت دندان به همراه مقایسه هر دو روش کامپوزیت دندان و لمینت دندان ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل