جستجو
پودر استخوان
بروزرسانی: ۱۴۰۲/۱۱/۰۲ نویسنده : رکسانا سروش

پودر استخوان چیست و چه تاثیری در ایمپلنت دندان دارد؟

|1797 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

در سایت دندانپزشکان ایران به تعریف کامل پودر استخوان و تاثیری در ایمپلنت دندان صحبت خواهیم کر و بهترین روش های تولید پودر استخوان را نیز به شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید با توجه به این اطلاعات مفید از دندانپزشک مورد نظر خود جهت انجام این درمان نوبت خود را اخذ نمایید.

پودر استخوان چیست ؟

ایمپلنت دندان روش بسیار مناسبی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته است. طی چند سال گذشته مواد و تکنیک های مورد استفاده در ایمپلنت پیشرفت قابل توجهی کرده است و مزایای ایمپلنت های دندانی نیز غیر قابل انکار هستند. تکنولوژی کاشت دندان نیاز به استخوان فک مستحکم با تراکم کافی دارد. به همین علت در شرایطی که استخوان فرد تحلیل رفته باشد یا تراکم کافی نداشته باشد و یا حتی ارتفاع آن برای کاشت پایه ایمپلنت مناسب نباشد؛ معمولا از پودر استخوان برای پیوند استخوان فک استفاده می شود تا لثه استحکام کافی را برای پذیرش پایه ایمپلنت داشته باشد.

انواع پودر استخوان

همان طور که در پاراگراف بالا اشاره شد، پودر استخوان به عنوان ماده جایگزین استفاده می‌ شود تا فضای خالی موجود بین استخوان و ایمپلنت را پر کند و کمک به تثبیت ایمپلنت نماید. انواع پودر استخوان برای کاشت دندان در ادامه به صورت موردی معرفی و توضیح داده شده اند:

پودر استخوان چیست

اتوگرافت یا اتولوگوس

اتوگرفت، پودر استخوانی است که از ناحیه دیگری از بدن خود بیمار، معمولا استخوان کرست ایلیاک برداشته شده و در ناحیه مورد نظر با پیچ و غشا های مناسب کاشته می شود. چون این استخوان حاوی سلول های بدن خود بیمار است و هیچ ریسکی مخصوصاً ریسک انتقال بیماری های دیگر هنگام پیوند وجود نخواهد داشت، بهترین نوع پیوند استخوان است. اما مشکل اینجاست که برای برداشتن استخوان از بدن خود فرد باید عمل جراحی ثانویه انجام شود که ممکن است برای بیمار خوشایند نباشد. نواحی از بدن که برای گرفتن استخوان مناسب هستند شامل چانه و ستیغ خاصره می ‌شوند.

اتوگرافت به چند دلیل مهم به عنوان استاندارد طلایی پیوند استخوان شناخته می شود:

1. استخوان خود بیمار در اتوگرافت مورد استفاده قرار می گیرد که تضمین می کند استخوان استریل و سازگاری زیستی مناسبی دارد و به راحتی به استخوان فک جوش میخورد.
2. استخوان اتو ژنوس موجب می شود روش طراحی میکروسکوپی به طور کامل با بدن فرد منطبق شود.

توجه!

برای اخذ نوبت آنلاین و دریافت مشاوره آنلاین برای مشورت و معاینه توسط دندانپزشک وارد لیست متخصص ایمپلنت دندان در تهران سایت ما شوید.

آلوگرفت

آلوگرافت به عنوان بافتی که از فرد دیگری گرفته شده و در بدن فرد بیمار کاشته می شود؛ تعریف می شود. پودر استخوان آلوگرافت برای پیوند استخوان فک نیز ماده ای است که از یک دهنده گرفته شده و زمانی که سلامت آن تایید شد و با بدن بیمار نیز سازگار بود؛ با استخوان فک پیوند زده می شود. مزیت استفاده از آلوگرافت این است که در بانک استخوانی همواره در دسترس است و نیازی به انجام عمل جراحی ثانویه روی بدن فرد نمی باشد. اما در این روش احتمالا بدن میزبان واکنش‌ های سیستم ایمنی را نسبت به گرافت تازه نشان می دهد. در این مواقع باید سلول ها برداشته شود تا واکنش سیستم ایمنی بدن میزبان کاهش یابد.

زنوگرافت

زنو گرافت ها، نوعی از پودر استخوان هستند که از منبع غیر انسانی مانند گاو گرفته شده و دارای دسته بندی مشخصی برای پیوند استخوان فک هستند. در حقیقت زنوگرفت، استخوانی است که از گونه ای دیگر مانند استخوان گاو گرفته شده و در بدن انسان کاشته می شود. درصد موفقیت استفاده از این نوع گرافت استخوانی به عنوان چارچوبی که به احیای استخوان فک کمک کنند و یا هنگامی که همراه با گرافت اتوژنوس مورد استفاده قرار می گیرد؛ بسیار بالاست. معمولاً واکنش های سیستم ایمنی نسبت به زنوگرافت بیشتر از دو مورد دیگر مشاهده می شود به همین علت استفاده از مواد آلوگرافت در بدن انسان موثرتر و کاربرد آنها موفق تر است.

کلاژن چیست ؟

کلاژن گاو فرآوری شده از استخوان گاو برای تهیه پودر استخوان زنوگرفت، کاملاً زیست پذیر است و می توان آماده سازی های مربوط به پیوند استخوان فک را کاملاً روی آن انجام داد. کلاژن یک ماده انعطاف پذیر است که می توان آن را به صورت پودر در آورد البته روشهای آماده‌سازی مختلفی برای کلاژن گرافت استخوان وجود دارد.

آلوپلاستیک / پودر استخوان مصنوعی

گرافت آلوپلاستیک معمولا از جنس هیدروکسی اپاتیت که یک ماده معدنی طبیعی به حساب می آید که از شیشه زیست فعال تولید می شود؛ هیدروکسی اپاتیت یک گرافت استخوانی مصنوعی است که کاربرد آن به علت سازگاری با استخوان انسان بسیار گسترده شده است. برخی از گرافت های استخوانی مصنوعی که از جنس کلسیمی هستند در مدت کوتاهی جذب بدن شده و موجب سریعتر شکسته شدن یا ترک برداشتن استخوان می شود.
استخوان مصنوعی می تواند از مواد سرامیکی مانند فسفات های کلسیم یا بیوگرافت سولفات کلسیم تشکیل شود که بسته به قابلیت حل آنها در محیط فیزیولوژیکی با بدن سازگار می شود.

بیشتر بخوانید: پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

گرافت استخوان بر پایه سرامیک

از موادی شامل فسفات کلسیم، سولفات کلسیم و Bio-OSS تشکیل می شوند که به طور مجزا یا در ترکیب با هم، با نام هایی مانند OsteoGraf, ProOsteon, OsteoSet برای پیوند استخوان فک مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از سرامیک هایی مانند فسفات های کلسیم یا همان هیدروکسی اپتات hydroxyapatite کلسیم می تواند هدایت استخوانی را انجام داده و با استخوان فک جوش بخورد. این مواد در دمای بالا می‌توانند اسکافولد مناسبی تشکیل داده و خاصیت شکنندگی دارند.

شیشه زیست فعال

شیشه زیست فعال خواص بریتل و مدول بالایی دارد و این ماده در ترکیب با پلی متیل متاکریلات استفاده می شود تا سیمان استخوانی زیست فعال را تشکیل داده و معمولاً در ایمپلنت های فلزی به عنوان پوشش استفاده می شود تا لایه فسفات کلسیم کربنی شده با کمبود کلسیم را پوشش دهد و پیوند شیمیایی ایمپلنت به استخوان اطراف آن را بهبود بخشد. انواع مختلف فسفات های کلیسیم شامل فسفات تری کلسیم، هیدروکسی اپاتیت مصنوعی و هیدروکسی اپاتیت کورالین است که معمولاً به صورت پودر استخوان در دسترس است. این فسفات های کلسیم حاوی Bio-Oss هستند و استئو گرافت در هر دو محصول از هیدروکسی اپاتیت به صورت پودری استفاده می شود.

پرو استون

محصول خاصی است که از مرجان های دریایی گرفته شده و از کربنات کلسیم به هیدروکسی آپاتیت کلسیم تبدیل شده است. مزیت این ماده این است که ساختار مرجان کاملا مشابه با استخوان بدن انسان به صورت اسفنجی است.

گرافت های استخوانی بر پایه پلیمر

از پلیمرهای تخریب پذیر یا غیر تخریب پذیر به طور مجزا یا در ترکیب با مواد دیگر مانند پلیمر اسیدی پلی لاکتیک متخلخل برای پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرند. مواد گرافت استخوان برپایه پلیمر به سه دسته پلیمرهای طبیعی و پلیمرهای مصنوعی تقسیم می‌شوند که خود این ها می توانند از نوع تخریب پذیر یا غیر تخریب پذیر باشد.

هیلوس

یک پلیمر طبیعی است که همان کامپوزیت سرامیک پلیمر حاوی فیبرهای کلاژن پوشیده شده با هیدروکسی اپاتیت است و معمولاً برای اسپاینال فیوژن مورد استفاده قرار می گیرد.

کورتوس

یک محصول رزینی تزریقی است که کاربرد آن در نواحی از بدن است که فشار زیادی به آن وارد می شود.

پلیمرهای مصنوعی تخریب پذیر

مانند پلیمرهای طبیعی توسط بدن جذب می شود. مزیت استفاده از آن در بدن انسان این است که بدن می تواند بدون باقیماندن ماده خارجی، خودش بهبود یابد.

توجه!

برای اخذ نوبت آنلاین و دریافت مشاوره آنلاین برای مشورت و معاینه توسط دندانپزشک وارد لیست متخصص ایمپلنت دندان در کرج سایت ما شوید.

روش های استفاده از پودر استخوان

پودر استخوان به سه روش هدایت استخوان، تحریک استخوان و جوش خوردن با استخوان پیش از ایمپلنت دندان به کار می رود:

  1. هدایت استخوان (Osteoconduction): در روش هدایت استخوان، گرافت استخوانی به عنوان اسکافولد برای رشد استخوان جدید مورد استفاده قرار می گیرد در حقیقت گرافت استخوانی یک چارچوب را تشکیل می دهد که استخوان جدید باید در همان چارچوب تولید شده و رشد کند.
  2. تحریک استخوان (Osteoinduction):در روش تحریک استخوان، سلول های گرافت استخوانی، استئوبلاست ها را تحریک میکنند که شروع به رشد و تشکیل استخوان جدید کنند. در حقیقت گرافت استخوانی موجب تحریک تشکیل سلول‌های استخوانی جدید و یکپارچه شدن آنها با گرافت استخوانی می شود.
  3. جوش خوردن با استخوان (Osteogenesis): در روش جوش خوردن با استخوان استئوبلاست های ضروری که از گرافت استخوانی، گرفته شده‌اند موجب رشد استخوان جدید و تشکیل استخوان فک می شود.

هزینه پودر استخوان برای ایمپلنت دندان

هزینه پودر استخوان برای ایمپلنت دندان به دلیل متغیر بودن فاکتورهای مختلف مانند قیمت مواد اولیه، مکان و کشور تولید، پزشک معالج و … تا حدودی متفاوت است. برای اطلاع از دقیق ترین هزینه ی پودر استخوان برای ایمپلنت دندان، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. ضمناً باید در نظر داشته باشید که هزینه ایمپلنت دندان شامل هزینه الزامی های قبل و بعد از ایمپلنت نیز می شود که شامل ایمپرسیون دندان، پیوند استخوانی و سایر مراحل قبل از تزریق پودر استخوان می باشد.

پودر استخوان چیست

بهترین پودر استخوان فک پیش از ایمپلنت دندان چیست؟

تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد پودر استخوان اتولوگوس بهترین نتیجه پیوند استخوان را هم از لحاظ بهبود سریع تر و هم از لحاظ کیفیت دارا می باشد. در صورتی که پیوند استخوان با آلو گرافت کمترین درصد موفقیت را داشته است.

کاربرد پودر استخوان

متداول ترین کاربرد پودرهای استخوان در ایمپلنت دندان است که برای ارتقاء کیفیت و تراکم استخوان فک در ناحیه ای که دندان از دست رفته به کار می رود. به طور کلی پودر استخوان برای پیوند استخوان فک و ترمیم نواقص آن مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از انواع پودر استخوان نیز برای بهبود رشد استخوان و افزایش طول استخوان و یا جایگزین شدن با بخش هایی از استخوان که در اثر تصادف یا حمله تومور از بین رفته مورد استفاده قرار می گیرد. پس از پیوند استخوان گردش خون و خونرسانی به استخوان بهتر انجام گرفته و رشد آن را تحریک می کند. علاوه بر این پیوند پودر استخوان پیش از کاشت ایمپلنت موجب جوش خوردن اتصالات استخوان فک، ترمیم استخوان های شکسته و جایگزین شدن با استخوان تحلیل رفته و درمان تحلیل استخوان می شود.

امتیاز شما به این مطلب:
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای پودر استخوان چیست و چه تاثیری در ایمپلنت دندان دارد؟ ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل