جستجو
بریج دندانی یا پل دندانی
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۸/۲۸ نویسنده : رکسانا سروش

بریج دندان یا پل دندانی چیست و چه کاربردی دارد؟

|1309 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

بریج دندان یا پل دندانی

آیا میدانستید که جای خالی دندانی که کشیده اید میتواند باعث ناصاف و کج شدن سایر دندان ها شود؟ آیا می دانستید که مشکلات مربوط به گفتار و تکلم، غذا خوردن و جویدن و سایر مشکلات ساختاری دیگر همگی می توانند در صورت از دست رفتن یک یا چند دندان در افراد ایجاد شود؟ و از همه مهمتر آیا میدانستید که یکی از بهترین راه ها برای پر کردن این جای خالی و پیشگیری از بروز این مشکلات وحشتناک گذاشتن بریج دندان است؟ اگر با چنین مشکلاتی روبرو هستید و میخواهید به کمک پل دندان یا همان بریج دندان، صاحب دندان های جدید شوید حتما این مقاله را بخوانید.

بریج دندان چیست؟

بریج دندانی یک روش دندانپزشکی برای پر کردن جای خالی دندان هایی است. که از دست رفته یا کشیده شده اند. یک پل شامل یک یا چند عدد دندان مصنوعی ساده است. که به راحتی در کنار سایر دندان ها قرار گرفته و مانع از به وجود آمدن مشکلاتی مثل خراب شدن طرح لبخند، مشکل در تکلم، کج شدن سایر دندان ها و .. می‌شود.

مزایای بریج دندانی

پل دندانی میتواند با بستن فضای خالی قابل توجه بین دندان ها و جایگزین شدن. با دندان از دست رفته مزایای زیر را برای شما به ارمغان می‌اورد:

  • طرح لبخند شما را زیباتر میکند
  • فرآیند جویدن را تسهیل میبخشد
  • گفتار و نحوه ادای کلمات را بهبود می‌بخشد
  • به حفظ شکل صورت کمک میکند
  • توزیع نیرو در دندان دها و فک ها را تعدیل میبخشد
  • مانع از حرکت دندان ها و کج و ناصاف شدن آن ها میشود


معایب بریج دندان

  • شاید بزرگترین عیب پل های دندانی این باشد که در برخی موارد مجبور هستیم مینای دندان را تراش دهیم که اینکار غیرقابل بازگشت است. چون مینای دندان یکی از بخش های بدن است که رشد نیمکند. و توانایی بازسازی مجدد به صورت طبیعی را ندارد.
  • در برخی از انواع بریج‌دندان ما تنها دندان های مصنوعی را به دندان های مجاور متصل میکنیم و این یعنی دندان ها به استخوان فک نمی رسند. بنابراین با ضربه های شدید امکان شکستن دندان های مصنوعی و طبیعی اطرافش نیز وجود دارد.

مواد سازنده بریج دندان : بریج‌ها از چه جنسی هستند؟

پل ها را از مواد مختلفی می سازند. اما رایج است که آن ها را از طلا یا آلیاژهای دیگری مثل پرسلن یا ترکیبی از این دو بسازند.

دندانپزشکان متخصص بلیچینگ وسفید کردن دندان

انواع بریج دندان

چهار نوع پل دندانی اصلی وجود دارد:

  • سنتی
  • معلق یا کانتی لِوِر
  • مریلند
  • پشتیبانی شده با ایمپلنت

پل دندانی ساده و مرسوم

به این پل ها اصطلاحا تردیشنال بریج میگویند و از قدیم الایام به عنوان یک روش جایگزین دندان از دست رفته در نظر گرفته میشده و همچنان نیز کاربرد دارد. این پل شامل تعدادی دندان مصنوعی است که باید به دندان های طبیعی مجاور متصل شود. برای اینکه بتوانیم این پل را نصب کنیم لازم است دندان های مجاور استحکام خوبی داشته باشند. برای گذاشتن این پل ها باید مینای دندان های مجاور را تراش دهیم تا به فرمی در بیایند که بتوان پل را به آن ها متصل کرد.

پل دندانی کانتی لور

به این پل، بریج معلق هم گفته می شود. کانتی لور معمولا برای پر کردن جای خالی تنها یک دندان کاربرد دارد. برای اینکه چنین پلی را نصب کنیم باید 1 دندان طبیعی در یک طرف (چپ یا راست) جای خالی دندان وجود داشته باشد یعنی. (برخلاف پل مرسوم که دو دندان طبیعی میخواستیم). ما برای سوار کردن پل باید دندان پایه یا پانتیک را تراش دهیم و سپس پل را سوار و تثبیت کنیم.

بریج دندانی مریلند

این پل ها هم مشابه با پل های ساده و سنتی نصب میشوند. یعنی برای اینکه آن ها را نصب کنیم نیاز به دو دندان طبیعی مجاور داریم یعنی طرف چپ و راست دندانی که از دست رفته باید دندان طبیعی وجود داشته باشد. اما با این تفاوت که در این روش، ما نیازی به برش دادن مینا نداریم. بلکه با کمک بالهایی از جنس فلز یا پرسلین، پل را به پشت دندان های طبیعی چپ و راست متصل میکنیم.

بریج پشتیبانی شده با ایمپلنت

همانطور که از نام این بریج ها پیدا است، برای استفاده از آن ها باید از ایمپلنت کمک بگیریم. بیمار برای اینکه واجد شرایط این گونه پل ها باشد باید بیشتر از یک دندان خود را از دست داده باشد. ما در این روش مطلقا کاری به دندان های اطراف نداریم و مینای آن ها را تراش نمیدهیم زیرا ایمپلنت ها میتوانند به خوبی از پل حمایت کنند.

پل دندانی که توسط ایمپلنت دندان پشتیبانی میشود معمولاً نیاز به دو عمل جراحی دارد:

  • اولین عمل برای کاشتن و قرار دادن واحدهای ایمپلنت داخل استخوان فک بیمار
  • و عمل دومی هم برای نصب بریج یا قرار ددن پل

از آنجایی که هر دوی این اعمال (مخصوصا عمل ایمپلنت زنانبر هستند، چند ماه طول میکشد تا این نوع پل ها را نصب کرد.)

هزینه بریج دندانی چقدر است؟

عوامل زیادی وجود دارند که میتوانند روی قیمت بریج دندان تاثیر بگذارند که به صورت خلاصه موارد زیر مهم ترین فاکتورها هستند:

  • تعداد دندان هایی که از دست داده اید یا کشیده اید (به عبارتی تعداد جای خالی دندان ها)
  • نوع مواد بکار رفته برای ساخت بریج ها مانند رزین کامپوزیت، زیرکونیا یا آلیاژ فلزی پوشیده شده از رزین
  • میزان پیجیدگی در قرار دادن بریج ها
  • درممان و ترمیم های مورد نیاز حین فرآیند پل گذاری
  • و فاکتورهای مرتبط با مطب دندانپزشکی و متخصص دندانپزشکی شما

پل دندان یا ایمپلنت دندان، کدام بهتر است؟

هم ایمپلنت و هم بریج کاربردهای یکسانی دارند و برای یک هدف طراحی و ساخته شده اند. اما تفاوت های زیادی با هم دارند. یکی از تفاوت ها این است که بریج ها معمولا موقتی هستند و بعد از حدود 5 تا 15 سال نیازمند تعویض هستند یعنی طول عمر به نسبت ایمپلنت دندان چندان زیاد نیست. این درحالی است که ایمپلنت ها مدت زیادی دوام می آورند و به نوعی درمان ثابت و دائمی از دست رفتن دندان هستند. اما اینکه واقعا کدامیک برای شما مفید هستند بسته به نظر شما و متخصص دندانپزشکی شما دارد.

مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای بریج دندان یا پل دندانی چیست و چه کاربردی دارد؟ ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل