دندانپزشک بیهوشی
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۸/۱۵ نویسنده : رکسانا سروش

دندانپزشکی تحت بیهوشی چیست؟ به همراه معرفی مزایای دندانپزشکی تحت بیهوشی

دندانپزشکی تحت بیهوشی

بیهوشی به وسیله استنشاق به منظور ایجاد حالت آرام سازی عمیق در بیمار است که در نتیجه باعث عدم ایجاد حساسیت به درد در طی عمل جراحی و دندان می شود. بیهوشی دندان معمولا در دندانپزشکی برای طیف وسیعی از روشها برای تسکین اضطراب بیمار استفاده می شود و به بیمار اطمینان می دهد که روش درمان بدون درد است ترس از دندانپزشکی و حالت تهوع غیر قابل کنترل که به آن رفلکس گگ می گویند و بسیاری از عوامل دیگر موجب می شود تا از درمان سدیشن در دندانپزشکی تحت بیهوشی استفاده شود ، سدیشن به بیهوشی سطحی گفته می شود .

دندانپزشکی تحت بیهوشی محلی

برای خنثی کردن درد در ناحیه خاص دندان ها و لثه ها و جلوگیری از احساس ناراحتی بیمار در طی یک عمل دندان استفاده می شود. دو نوع بی حسی موضعی وجود دارد: موضعی و تزریقی. بی حسی موضعی بی حس کننده سطح لثه هااست. این فرم با یک اسپری استفاده می شود و اغلب قبل از تزریق قالب استفاده می شود. بیهوشی موضعی کمک می کند تا احساس خارش نکنید. بیهوشی تزریقی برای متوقف کردن درد در منطقه دهان و دندان هاکه در روش های دندانپزشکی مانند پر کردن، آماده کردن دندان برای تاج و یا درمان های ترمیم و….مورد استفاده قرار می گیرد.

دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی

این نوع بیهوشی از بیهوشی موضعی متفاوت است این نوع بیهوشی باعث کاهش هشیاری و ایجاد خواب عمیق در بیمار می شود. این فرم بیهوشی ممکن است در مواردی از جراحی های طولانی مدت یا پیچیده دندان ها مانند استخراج دندان استفاده شود. همچنین ممکن است برای بیمارانی که دچار اضطراب شدید (یا حتی غیرقابل کنترل) و همچنین برای کودکان یا افراد معلول که قادر به کنترل اقداماتشان نیستند، استفاده شود.

علاوه بر دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی و محلی، گاهی اوقات گزینه هایی در روش های “آرام سازی آگاهانه” وجود دارد که هدف آن آرام کردن بیمار و کاهش درد قبل، در طی و پس از عمل دندانپزشکی است. چنین وسیله ای (مانند عوامل ضد اضطراب یا آرام بخش) می تواند موجب خواب آلودگی شود در حالی که بیمار بیدار و پاسخگو است

کنترل ترس در دندانپزشکی

حتی اسم دندانپزشکی که به میان می آید عده ای عرق سرد بر روی پیشانی شان می نشیند ، حتی برخی به یاد تجربیات بدشان می افتند. ترس از دندانپزشکی یا دنتال فوبیا یکی از ترس های رایج است که موجب می شود تا افراد به دندانپزشکی مراجعه نکنند. در تحقیقات انجام شده 75 % از مردم دچار این ترس هستند و در میان این افراد ۱۰ – ۵ درصد هستند که این ترس به گونه ای است که حتی در مواقع بروز درد دندان بسیار شدید حاضر به مراجعه به دندانپزشک نیستند. برخی از افراد هنگامی به دندانپزشک مرجعه می کنند که مشکل جدی پیدا کرده باشند این مشکل بیشتر در خانم ها و آقایان جوان اتفاق می افتد.

آیا دندانپزشکی تحت بیهوشی عوارض دارد

باید بگوییم که برای عدم تجویز بیهوشی در دندانپزشکی موارد منع بسیار کمی وجود دارد، اما با این وجود بهترین دندانپزشک ابتدا تمامی شرایط بیمار را می سنجد و پس از آن اقدام به درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی در درمانگاه تخصصی دندانپزشکی ریحانه می کند.

مزایای دندانپزشکی تحت بیهوشی

فراموشی

دوز بالای بنزودیازپین ها باعث می شود که بیماران پس از اتمام درمان چیز زیادی از آن به یاد نیاورند. این مزیت برای بیماران مبتلا به ترس دندانپزشکی بسیار عالی است، زیرا چیزی از وقایع طول درمان به یاد نمی آورند. بنابراین احتمال تمایل آنها برای برگشت و از سرگیری درمان در دوره های بعدی بیشتر خواهد بود.

قادر به پاسخگویی

در این روش هر چند به دلیل استفاده از داروی بیهوشی کمی احساس گیجی و بیحالی می کنید، اما همچنان بیدار هستید و می توانید واکنش نشان دهید. از آنجا که در طول درمان بیدار هستید، می توانید گوش دهید و به سوالات دندانپزشک در صورت نیاز پاسخ دهید.

ایمنی

تمام داروهای مورد استفاده در دندانپزشکی تحت بیهوشی دارای تاییدیه FDA هستند. بنابراین ابتلا به عوارض خطرناک دارویی در بیمار بسیار نادر است.

ترس از دندانپزشک امر رایجی است. بسیاری از بیماران به دلیل ترس از محیط دندانپزشکی، ابزارها، حالت تهوع در طول درمان و مسایل دیگر از مراجعه برای درمان خودداری می کنند. این امر می تواند سلامت بیمار را به خطر بیاندازد. استفاده از روش هایی مانند سدیشن می تواند ضمن حفظ آرامش بیمار انجام درمان بدون دردسر را فراهم سازد.

بیشتر بخوانید : بهترین دندانپزشکی تحت بیهوشی در شیراز

سوالات و نظرات خود را برای دندانپزشکی تحت بیهوشی چیست؟ به همراه معرفی مزایای دندانپزشکی تحت بیهوشی ارسال کنید