جستجو
مسواک خوب
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۸/۱۷ نویسنده : رکسانا سروش

ویژگی مسواک خوب به همراه انواع مدل های مسواک

|1202 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

ویژگی های یک مسواک خوب

مسواک زدن صحیح و اصولی یکی از مهم ترین راه های حفظ سلامت دهان و دندان ها از سنین کودکی تا بزرگسالی می باشد. اطلاع از ویژگی های یک مسواک خوب ، اهمیت بسیار زیادی داشته و رعایت این اصول و ویژگی ها می تواند در کمک به حفظ سلامت دهان و دندان ها بسیار موثر باشد. در این مقاله به بررسی ویژگی های یک مسواک مناسب پرداخته و دغدغه های خرید مسواک را برایتان مرتفع خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

اهمیت سلامت دندان ها با استفاده از مسواک خوب

دندان ها یکی از اجزای اصلی و بسیار مهم داخل دهان بوده و در جویدن و بخش ابتدایی هضم غذا نقش بسیار موثری دارند. دندان ها در حفظ زیبایی ظاهری و داشتن یک لبخند زیبا بسیار مهم بوده و از این رو توجه به مشکلات و تلاش در حفظ سلامت آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد. مسواک زدن منظم، مکرر، صحیح و اصولی یکی از اقدامات اولیه و بسیار مهم در زمینه حفظ سلامت دندان ها به شمار می آید. باید توجه داشت که انتخاب یک مسواک مناسب و اصولی اهمیت فراوانی داشته و از ایجاد آسیب و صدمات خارجی به لثه و دندان ها پیشگیری خواهد نمود.

سلامت دندان ها با داشتن مسواک خوب

پیش از هرچیزی باید توجه داشت که مسواک مناسب، به مسواکی گفته می شود که به دندان های عقبی دسترسی کامل داشته و امکان حرکت دادن آن در دهان برایمان آسان باشد. مسواک خوب، بوی بد دهان را از بین برده و قادر به تمیز نمودن جرم های سطحی دندان ها به ویژه قسمت پشتی دندان ها نیز می باشد.

انتخاب نوع دندانه های مسواک

مسواک های موجود در بازار بر اساس نوع دندانه ها و الیافشان به سه گروه نرم، سخت و متوسط تقسیم بندی می شوند.

انواع مسواک ها موجود در بازار


مسواک های سخت

این نوع مسواک، به مسواک هایی با الیاف و دندانه های کوتاه و خیلی ضخیم گفته می شود. بر خلاف باور عامیانه که معتقد هستند این مسواک ها با قدرت بیشتر سطح دندان ها را تمیز نموده و جرم موجود در آن ها را از بین خواهند برد، اما انتخاب این مدل از مسواک ها خیلی صحیح و اصولی به نظر نمی آید؛ زیرا الیاف ضخیم این نوع از مسواک ها می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری به لثه ها و فضای بین دندان ها وارد نموده و منجر به ایجاد زخم و بریدگی در آن ها گردد.

مسواک های نرم

این مدل از مسواک ها دارای الیاف یا دندانه های نازک، بلند و ظریف هستند. تمامی موارد مذکور از ویژگی های یک مسواک مناسب بوده و می تواند تمامی سطوح داخلی و خارجی دندان را تمیز نماید. توجه داشته باشید مسواک های نرم مقاومت کمتری داشته و احتیاج به تعویض سریع تر خواهند داشت.

مسواک متوسط

این نوع از مسواک ها دارای ویژگی های یک مسواک مناسب بوده و از انتخاب های مطمئن و بسیار مناسب به شمار می آیند. الیاف این نوع از مسواک ها در حالت متوسط قرار داشته و به خوبی می تواند دندان ها را تمیز و براق نماید. این نوع از مسواک ها به لثه و فضای بین دندانی آسیب وارد نکرده و قادر به تمیز نمودن فضاهای بین دندانی نیز می باشند. بیشتر دندانپزشک ها توصیه به انتخاب این نوع از مسواک نموده و آن را به دلیل داشتن ویژگی های یک مسواک مناسب، انتخابی عالی می دانند.

انتخاب سایز از ویژگی های یک مسواک مناسب

امروزه تنوع محصولات بهداشتی و آرایشی مانند مسواک ها بسیار افزایش یافته و تعداد متنوعی از مسواک ها در اندازه های مختلف در بازار موجود می باشند. اندازه اصولی یکی از ویژگی های یک مسواک مناسب به شمار آمده و اهمیت بسیار زیادی دارد. مسواک های خیلی بلند و کشیده انتخاب مناسبی نبوده و جاگیری صحیحی در دست نخواهند داشت. از انتخاب مسواک با اندازه های کوچک و دسته های ریز اجتناب نموده زیرا این مسواک ها به خوبی در دست قرار نگرفته و به دفعات از دست شما خواهند افتاد.

مقرون به صرفه بودن مسواک

تعویض سریع و به موقع مسواک، موضوعی بسیار مهم و ضروری به شمار می آید. توصیه می شود هر سه ماه تا شش ماه یکبار مسواک هایتان را تعویض نموده و از مسواک جدید استفاده نمایید. توصیه می شود به منظور صرف اقتصادی و عدم پرداخت هزینه های اضافی، مسواک های ارزان قیمت تهیه نموده و آن ها به موقع تعویض نمایید. باید توجه داشت قیمت پایین مسواک ها نباید تاثیر منفی بر کیفیت آن ها داشته و ویژگی های یک مسواک مناسب را از بین ببرد، حتما به استانداردهای ذکر شده توجه نموده و مسواک مناسب تهیه نمایید.

مسواک های دارای زبان شویه از انواع مسواک های بسیار مناسب در بازار بوده و قادر به تمیز نمودن سطح زبان و از بین بردن باکتری های موجود در آن نیز می باشند. داشتن زبان شویه یکی از ویژگی های یک مسواک مناسب بوده و تاثیر فراوانی بر مناسب بودن آن خواهد داشت.

توجه به زاویه مسواک

انتخاب زاویه در مسواک بسیار مهم بوده و از ویژگی های قابل توجه آن به شمار می آید. برخی مسواک ها کاملا زاویه دار و اصطلاحا کج بوده و هنگام استفاده امکان حرکت آسان و روان را فراهم خواهند آورد، از این رو در تهیه و انتخاب مسواک و زوایای آن نیز محتاط بوده و طرز استفاده صحیح و اصولی از مسواک زاویه دار را از دندانپزشک خود جویا شوید. مسواک مناسب را از مراکز خرید، لوازم آرایشی و بهداشتی و داروخانه های معتبر تهیه نموده و از سلامت و استانداردهای آن مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید : انواع بیماری های دهان، دندان و لثه روش پیشگری

امتیاز شما به این مطلب:
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای ویژگی مسواک خوب به همراه انواع مدل های مسواک ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل