جستجو
پر کردن دندان با مواد سفید یا مواد سیاه ؟
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۸/۰۱ نویسنده : رکسانا سروش

پر کردن دندان با مواد سفید یا مواد سیاه ؟

|1220 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

پر کردن دندان با مواد سفید یا مواد سیاه ؟

ماده سفید یا کامپوزیت دندان و ماده سیاه یا آمالگام دو نوع ماده ترمیمی هستند که بیشتر از سایر مواد در دندانپزشکی، به کار می روند. برای پر کردن دندان در وهله اول دندانپزشک باید تصمیم بگیرد که از مواد سفید یا کامپوزیت استفاده شود و یا از مواد سیاه یا آمالگام. اما بهتر است که تفاوت های ماده سیاه و سفید برای پر کردن دندان ها مشخص شود، که بعد از اعلام طرح درمان از سوی دندانپزشک بیمار بتواند درک بهتری از درمان خود داشته باشد.

پر کردن دندان با جیوه


ماده سیاه یا آمالگام با یکی از قدیمی‌ترین مواد ترمیم دندان در علم دندانپزشکی می باشد. این ماده که از در هم آمیختن جیوه با فلزات دیگر مانند: نقره، قلع، مس و… بوجود می آید که در حدود 200 سال از تولید اولیه آن می گذرد و اصول صحیح استفاده از ماده سیاه برای پر کردن و ترمیم دنـدان به عنوان یک ماده‌ی مناسب همچنان در دانشکده‌های دندانپزشکی ایران و جهان تدریس می‌ شود.

پر کردن دندان با ماده سفید یا کامپوزیت


برخلاف ماده سیاه که از زمان تولید و استفاده از آن تغییر خیلی مهمی در ساختار خود نداشته، ماده سفید یا همان کامپوزیت هر روز درحال تغییر و پیشرفت است و متخصصان و دندانپزشکان همواره در حال تلاش برای تولید و استفاده از مواد بهتر با خواص بهتری هستند. به این دلیل و با توجه به بهبود سیستم های چسبندگی این ماده سفید به دندان طی سال های اخیر بسیاری از پوسیدگی ها که قبلا به علت عدم اعتماد دندانپزشکان به این مواد همرنگ ، با ماده سیاه پر می‌شدند، امروزه به خوبی با این ماده سفید رنگ ترمیم می‌شوند. همچنین در سایت colgate اطلاعات مفیدی وجود دارد.

پر کردن دندان جلو با کامپوزیت


با توجه به این توضیحات در مورد دندان‌هایی که صرفاً پر می‌شوند چنانچه دندان در معرض دید باشد بهتر است با ماده سفید پر شود. امروزه این ماده سفید یا کامپوزیت با استحکام بسیار زیادی ساخته می شود که مخصوص دندان های آسیا است و بسیار عالی عمل می کند

پر کردن دندان با لیزر؟


این روزها بسیار شنیده می شود که عده ای می گویند که پر کردن دنـدان با لیزر انجام می شود یعنی در دندانپزشکی دندان ها با اشعه یا لیزر پر می شوند، به صورتی که بسیار شبیه دندان های واقعی هست و مشخص نیست که پر شده اند.
در واقع این کامپوزیت ها خمیری شکل هستند دندانپزشک آنها را به راحتی روی دندان در حفره تراش خورده شده قرار می دهد. و در ادامه با استفاده از نور آنرا پلیمریزه و به حالت سفت و سخت در می آورد. نوری که از آن برای سخت شدن کامپوزیت ها استفاده می شود، طیف آبی نور مرئی است. پس برخلاف آنکه به اشتباه لیزر یا اشعه ماورای بنفش نامیده شود، این نور همان نور مرئی است که قدرت نفوذ به حدود 2 میلیمتر از کامپوزیت را دارا می باشد. در واقع پر کردن دندان با لیزر در حد یک شایعه می باشد.

پر کردن دندان با مواد چینی


مواد چینی یا سرامیک ها موادی هستند که برخلاف ماده سیاه یا ماده سفید به دندان چسبانده نمی شود. این مواد چینی در لابراتوار دندانپزشکی، طوری که پوسیدگی را به خوبی پوشش می دهند؛ تهیه می شوند. مواد چینی از آنجایی که از جنس سرامیک هستند و ظاهری شبیه به دندان طبیعی را دارند، پرکردن دندان با این مواد چینی قابل تشخیص می باشد.
اما این مواد چینی نقطه ضعف نیز دارند و آن هم این است که پر کردن دنـدان با آنها بسیار گران تر از پر کردن دنـدان با ماده سیاه یا سفید است و به دلیل اینکه ماهیت آنها حجیم می باشد در مقایسه با پر کردن با ماده سیاه بخش بیشتری از دندان سالم تراشیده می شود.

قیمت پر کردن دندان با ماده سفید


پر کردن دـندان با ماده سفید یا کامپوزیت قیمت نسبتا گران تری نسبت به ماده سیاه دارد. این قیمت بیشتر طوری می باشد که برخی حاضر هستند به خاطر هزینه کمتر از ماده سیاه به جای آنها استفاده نمایند. قیمت پر کردن دنـدان با ماده سفید در حدود 750 هزار تومان تا 1 میلیون تومان متغیر می باشد.

بعد از پر کردن دندان چکار کنیم؟


گاها پوسیدگی بین دندانی، یعنی جایی که مسواک به آن دسترسی ندارد، شروع می شود. البته هر نوع تغییر رنگ و یا سیاه شدن رنگ دندان، به عنوان پوسیدگی شناخته نمی شود. در بسیاری از موارد پوسیدگی سطحی نیازی به ترمیم و یا پر کردن ندارد و تنها با رعایت بهداشت، می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.
اما پس از ترمیم و پر کردن دندان ها علاوه بر مسواک زدن که تمام سطوح به جز سطوح بین دندانی را پاکیزه می کند برای حذف پلاک و جلوگیری از پوسیدگی بین دندانی، باید به طور منظم و حداقل یک بار در روز به درستی از نخ دندـان استفاده شود. در انتها لازم به یادآوری است برای سلامت دندان ها هر شش ماه یک بار برای جلوگیری از بروز پوسیدگی وسیع و مخرب به دندانپزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید : ترمیم دندان در شیراز

امتیاز شما به این مطلب:
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای پر کردن دندان با مواد سفید یا مواد سیاه ؟ ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل