جستجو
اثرات مخرب سیگار بر روی ایمپلنت دندان
بروزرسانی: ۱۴۰۲/۰۲/۳۱ نویسنده : رکسانا سروش

اثرات مخرب سیگار بر روی ایمپلنت دندان چیست؟

|1320 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

در سایت دندانپزشکان ایران قصد داریم تمامی اثرات مخرب سیگار بر روی ایمپلنت دندان را توضیح دهیم تا تمامی بیماران که به تازگی و یا در چند سال گذشته ایمپلنت دندان را جایگزین دندان های از دست رفته خود کرده اند از این آسیب ها آگاه باشند و هرچه سریع تر این عادت مخرب را تر کنند تا علاوه بر حفاظت از سلامتی جسمی از دندان های خود مراقبت کده باشند.

اثرات مخرب سیگار بر روی ایمپلنت دندان

سیگار یکی از خطرناک ترین و جدی ترین دشمنان سلامت انسان است. سیگار بر تمام جنبه های سلامتی انسان تاثیر میگذارد. خطر شکست در بسیاری ازعمل های جراحی در افرادی که سیگار می کشند به شدت بالا است. سیگار کشیدن حتی می تواند روی کاشت ایمپلنت دندان نیز تاثیر بگذارد و باعث شکست این جراحی حساس شود. برای اینکه اثرات مخرب سیگار بر روی ایمپلنت دندان بیشتر آشنا شوید حتما این مقاله را بخوانید.

آیا افراد سیگاری می توانند ایمپلنت دندان داشته باشند؟

افراد زیادی از ما سوال می‌کنند که آیا عمل کاشت ایمپلنت برای سیگاری ها امکان پذیر و موفقیت آمیز است یا خیر؟ جواب به صورت خلاصه “بله” است. چنین افرادی هم می توانند از موهبت ایمپلنت بهره ببرند و تقریبا مانعی سر راهشان نیست. اما روند ایمپلنت گذاری و پیش آمدهای بعد از عمل ایمپلنت گذاری برای این افراد، با افراد غیر سیگاری متفاوت است. برای اینکه یک شخص سیگاری واجد شرایط این عمل باشد باید عادات و سبک زندگی خود را تغییر دهد. اگر این افراد نتوانند چنین تغییراتی ایجاد کنند. احتمالا نتیجه عمل با شکست مواجه می شود و یا دست کم نگهداری و مراقبت از ایمپلنت در آینده سخت خواهد بود.

اثرات مخرب سیگار بر روی ایمپلنت دندان

استعمال دخانیات و سیگار چگونه روی ایمپلنت های دندانی تأثیر می گذارد؟

به دلیل تأثیر مضر نیکوتین، تنباکو و سیگار، جراحی کاشت دندان در همه اشخاصی که سیگار می کشند. موفقیت آمیز نخواهد بود. سیگار و دود آن از چند روش مختلف روی میزان موفقیت این عمل جراحی تاثیر میگذارند:

  • دود سیگار باعث صدمه به لثه ها و استخوان های فک می شود: دود سیگار ساختارهای موجود در قسمت داخلی دهان شما را می سوزاند. و حتی می تواند. به غدد بزاقی آسیب وارد کرده یا آن ها را مسدود کند. و این اتفاق باعث خشکی دهان می شود. زیرا سیگار عملا دشمن غدد تولید کننده بزاق است. کمبود بزاق می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. و توده استخوانی که ایمپلنت را احاطه کرده تضعیف می کند.
  • نیکوتین باعث کاهش سرعت عملکرد سیستم دفاعی و سیستم ایمنی بدن می شود: نیکوتین از هر طریقی که وارد بدن شود. جریان اکسیژن و خونرسانی را به استخوان و بافت دهان محدود می کند. از آنجا که در دوره نقاهت ایمپلنت، استخوان فک به این اکسیژن و جریان خون احتیاج دارد. قرار گرفتن در معرض نیکوتین باعث کاهش سطح عملکرد دفاعی و ایمنی بدن و در نتیجه کاهش توانایی در روند بهبودی میشود.
  • دخانیات و نیکوتین مانع از آمیختن و احاطه کردن ایمپلنت توسط استخوان می شود: علاوه بر کاهش جریان خون و اکسیژن به استخوان جهت ترمیم، نیکوتین و سیگار کشیدن مانع از فرآیند همجوشی یا جوش خوردن استخوان فک به ایمپلنت دندانی میشود. آزمایشات بالینی نشان داده است. که افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری در معرض خطر بیشتری برای شکست فرآیند استئواینتگریشن هستند.

تا چند روز بعد از ایمپلنت نباید سیگار کشید؟

مانند هر عمل جراحی دیگری، برای اطمینان از حصول بهترین نتایج در عمل کاشت ایمپلنت دندان برای سیگاری ها، باید مطابق دستورالعمل ها و توصیه های متخصص ایمپلنت دندان یا جراح دندان عمل کنید. شما موظف هستید که تمام توصیه های قبل و بعد از عمل را مو به مو انجام دهید. وگرنه تضمینی برای موفقیت عمل ایمپلنت شما به عنوان یک فرد سیگاری وجود ندارد. به عنوان مثال شما باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، سیگار و نوشیدنی های الکلی نکشید و ننوشید.

بعد از عمل هم بهتر است کلا سیگار را ترک کنید. اما اگر به شدت وابسته به مصرف سیگار هستید و نمی توانید. به این زودی ها ترک کنید، دست کم 2 تا 3 ماه بعد از جراحی ایمپلنت سیگار نکشید. و اگر بعد از آن کشیدید حتما آن را مدیریت کنید. اگر در این دوره 2 تا 3 ماهه سیگار بکشید. ممکن است با شکست کاشت دندان مواجه شوید و یا ایمپلنت جوش نخورد.

نکته!

جهت کسب اطلاعات بیشتر و پاسخ به سوالات زیادی که ذهن شما را مشغول کرده وارد لیست متخصص ایمپلنت دندان در تهران سایت ما شوید و از آن ها مشاوره آنلاین دریافت نمایید.

نکته مهم درباره اثرات مخرب سیگار بر روی ایمپلنت دندان

در چند روز اول بعد از عمل، بدن شما لخته های خونی ایجاد می کند، تا از ورود مواد غذایی و باکتری ها به محل عمل جلوگیری کند. اقداماتی مانند استنشاق دود، تف کردن آب دهان یا مکیدن مایعات از داخل نی می تواند این لخته های خون را شل کرده و باعث یک حالت فوق العاده دردناک شود. بنابراین حتما طی 72 بعد از عمل کارهای ذکر شده را انجام ندهید.

چگونه می‌توان اثرات مخرب سیگار بر روی ایمپلنت دندان در افراد سیگاری ها را کاهش داد؟

در ادامه این مقاله نکاتی ذکر شده که در صورت عمل به آن ها می توانید. بهتر از ایمپلنت خود مراقبت و نگهداری کنید و شانس خود را برای داشتن یک دندان دائمی خوب افزایش دهید:

  • بهترین راه برای کاهش خطر شکست ایمپلنت و بهبود سلامت کلی شما بعد از این عمل، قطع مصرف سیگار است. هر طور شده سیگار را ترک کنید. میتوانید از پزشکان کمک بگیرید یا از مراکز و گروه های حمایتی برای ترک سیگار استفاده کنید.
  • حداقل یک هفته قبل از عمل و حداقل دو ماه بعد از آن از مصرف سیگار خودداری کنید.
  • دندان های خود را مسواک زده و بعد از سیگار کشیدن از دستگاه های شوینده فشاری دهان و دندان استفاده کنید.
  • برای انجام معاینات دقیق و شستشوی تخصصی دندان ها به صورت منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

نکته!

جهت اخذ نوبت و دریافت مشاوره آنلاین اگر در شهر شیراز هستید می توانید از متخصص ایمپلنت دندان در شیراز سایت ما نیز کمک بگیرید.

هر گونه کپی برداری از محتوا فوق بدون درج منبع سایت پیگرد قانونی خواهد داشت.

امتیاز شما به این مطلب:
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای اثرات مخرب سیگار بر روی ایمپلنت دندان چیست؟ ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل