جستجو
بهترین روش ها برای درمان خانگی دندان درد بعد از عصب کشی
بروزرسانی: ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ نویسنده : امین روغنیان

بهترین روش ها برای دندان درد بعد از عصب کشی

|143 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

درد خفیف در طول عصب کشی دندان یا تا چند روز بعد از این عمل کاملا طبیعی است. برخی افراد حتی ۳ تا ۴ روز بعد از عصب کشی درد و ورم حس می‌کنند. اما لازم نیست نگران باشید! در این مقاله دندانپزشکان ایران بهترین مسکن ها و روش های درمان دندان درد بعد از عصب کشی را به شما معرفی می‌کنیم.

درمان های خانگی درد عصب کشی

توجه! درد شدید یا طولانی (بیش از یک هفته) اصلا طبیعی نیست و ممکن است علامت عفونت یا تخلیه ناقص ریشه (عصب) باشد. برای درمان این نوع دندان درد حتما باید به دندانپزشک متخصص درمان ریشه مراجعه کنید.

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان (Root Canal Treatment) درمان دندانپزشکی برای بازیابی دندان‌هایی است که به دلیل عفونت و آسیب به پالپ دندان غیرقابل ترمیم هستند. در درمان ریشه، پالپ دندان عفونی – عروق و ریشه (عصب) موجود در مرکز دندان – تخلیه می‌شوند و سطح دندان با مواد پر کردنی یا روکش پوشانده و حفظ می‌شود.

از آنجا که این درمان پیچیده است و در عمق دندان انجام می‌شود، اغلب افراد چند روز اول بعد از عصب کشی درد دندان یا لثه احساس می‌کنند. با روش هایی که در ادامه می‌خوانید می‌توانید درد طبیعی بعد از درمان ریشه را تا حد زیادی تسکین دهید.

درد دندان بعد از عصب کشی تا چند روز طبیعی است؟

از آنجا که درمان ریشه یک جراحی پیچیده و عمیق است، دندان درد خفیف بعد از عصب کشی تا ۳ – ۴ روز بعد طبیعی است. البته اگر بعد از یک هفته هنوز دندان درد داشتید، احتمال التهاب یا عفونت وجود دارد. بنابراین اگر بعد از چند روز درد بهبود پیدا نکرد، یا علائمی مانند ورم و قرمزی لثه مشاهده کردید در اولین فرصت به دندانپزشک متخصص ریشه در شیراز مراجعه کنید.

درمان دندان درد بعد از عصب کشی

در عصب کشی اعصابی داخل دندان که موجب درد هستند از بین می‌روند (کشته می شوند). با این حال ممکن است دو تا سه روز دندان درد شدید یا ورم لثه داشته باشید. ۱۰ روش درمان خانگی دندان درد بعد از عصب کشی:

۱. محلول آب نمک غرغره کنید

نمک یک ضد عفونی کننده قوی و طبیعی است. محلول آب نمک علاوه بر خاصیت ضد باکتریایی، ضد التهاب نیز هست و به درمان سریع دندان درد عصب کشی کمک می کند. برای تاثیر بهتر می‌توانید از آب ولرم استفاده کنید و غرغره را حتی تا بعد از انجام روکش دندان ادامه دهید.

مضرات و فواید شستن دهان و غرغره با آب نمک

۲. کمپرس سرد بگذارید

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش های تسکین درد و ورم بعد از عصب کشی، گذاشتن کمپرس سرد روی سمتی از صورت است که درمان انجام داده‌اید. برای اینکار می‌توانید چند تکه یخ لای حوله بپیچید و آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی لپ خود بگذارید. مشاهده می‌کنید که درد دندان و ورم لثه به سرعت از بین می‌روند.

ایبوپروفن بهترین داروی مسکن بعد از عصب کشی

۳. مصرف قرص مسکن بعد از عصب کشی

بهترین قرص های مسکن برای بعد از عصب کشی ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن هستند که نیازی به نسخه هم ندارند. دندانپزشکان توصیه می کنند بعد از عمل و قبل از اینکه بی حسی کامل از بین برود مصرف قرص مسکن را شروع کنید و طبق ساعت مشخص ادامه دهید.

دقت کنید که مصرف آسپیرین برای دندان درد اصلا توصیه نمی‌شود. آسپیرین ضد انعقاد خون است و با ممانعت از ایجاد لخته می‌تواند باعث خونریزی بیشتر و افزایش احتمال عفونت شود. در پایان درباره بهترین قرص مسکن برای دندان درد عصب کشی صحبت می‌کنیم.

درمان سریع ورم صورت بر اثر درد دندان یا بعد آبسه و عصب کشی

۴. تا چند ساعت غذا نخورید

دندان و لثه بعد از عمل عصب کشی تا چند ساعت بسیار حساس هستند. بنابراین بهتر است چند ساعت اصلا غذا نخورید و حداقل تا ۲۴ ساعت بعد هم فقط غذای نرم (مانند سوپ، فرنی و …) بخورید.

اغلب دندانپزشکان توصیه می کنند تا زمانی که دندان روکش یا به‌طور دائمی پر نشده فقط از سمت دیگر غذا بخورید. بهتر است از غذاهایی که سفت هستند یا باید زیاد بجوید نیز پرهیز کنید.

۵. سر خود را بالا نگه‌دارید

بالا گرفتن سر باعث می‌شود خون به سر و دهان هجوم نبرد و گردش خون مناسب صورت گیرد. بنابراین چه در طول روز و چه هنگام خواب سر خود را بالا بگیرید تا ورم و درد دندان کمتری احساس کنید.

۶. روغن میخک برای درمان دندان درد عصب کشی

روغن میخک به‌طور طبیعی خاصیت ضد باکتری و بی‌حس کننده دارد پس از بهترین روش‌های درمان خانگی دندان درد است. مقداری از آن را روی لثه و در اطراف دندان عصب‌کشی شده بمالید تا درد کاهش پیدا کند.

۷. سیگار نکشید

سیگار علاوه بر اینکه باعث تاخیر در روند بهبود زخم های دهان می‌شود، خطر عفونت باکتری بعد از درمان ریشه را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین حداقل برای چند روز سیگار را ترک کنید تا از درد و بروز مشکلات جدی لثه جلوگیری کنید.

۸. نوشیدنی سرد یا الکل مصرف نکنید

اگر یک هفته از مصرف الکل و نوشیدنی های سرد خودداری کنید لازم نیست نگران درد شدید دندان و التهاب لثه بعد از عصب کشی باشید. علاوه بر این الکل با ایبوپروفن که مسکن قوی برای درد دندان است تداخل دارویی و عوارض دارد.

رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک، نخ و دهانشویه برای تسکین درد بعد از عصب کشی

۹. رعایت بهداشت دهان و دندان

حتی با وجود درد و حساسیت دندان لازم است که بهداشت دندان را رعایت کنید. پس روزی دو بار مسواک و یکبار نخ دندان بکشید اما دقت کنید که ناحیه درمان را تحریک نکنید. با اینکار احتمال عفونت مجدد دندان را به حداقل می‌رسانید و لازم نیست دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید.

۱۰. به دندانپزشک مراجعه کنید

با گذشت ۴ تا ۷ روز بعد از انجام عصب‌کشی دندان هنوز درد دارید و درمان های خانگی موثر نیستند؟ در چنین شرایطی بهتر است به کلینیک‌های تخصصی دندانپزشکی در شیراز مراجعه کنید. دکتر با معاینه وضعیت دندان تشخیص می‌دهد که علت درد چیست و آیا نیاز به اقدام درمانی دارید یا خیر.

سوالات متداول دندان درد عصب کشی

بهترین مسکن بعد از عصب کشی کدام است؟

در اکثر موارد درد بعد از عصب کشی خفیف است و با مسکن هایی مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن که ضد التهاب هستند برطرف می‌شود. این داروها با جلوگیری از التهاب لثه و بافت دندان از احساس درد جلوگیری می کنند.

بسیاری از دندانپزشکان ایبوپروفن را به عنوان بهترین مسکن بعد از عصب کشی معرفی می کنند. همچنین توصیه می کنند مسکن را قبل از شروع درد و زمانی که دندان هنوز بی حس است، مصرف کنید تا بیشترین تاثیر را بگذارد.

دقت کنید که بخاطر عوارض جانبی یا خطر اوردوز نباید در مصرف مسکن ها زیاده‌روی کنید. حداکثر دوز مجاز ایبوپروفن ۶۰۰ mg هر ۶ ساعت است.

علت دندان درد بعد از عصب کشی چیست؟

عصب کشی در اغلب موارد موفق است اما به علت‌های زیر ممکن است دچار درد دندان بعد از عصب کشی شوید:

  • التهاب بافت لثه اطراف دندان عصب‌کشی شده
  • عفونت دوباره دندان
  • باقی ماندن بخشی از عصب یا بافت عفونی در پالپ دندان

همچنین گاهی بعضی از مراجعین به دلیل مشکلات فک یا درست قرار نگرفتن دندان ها روی هم تصور کنند دندان درد دارند. ورم لثه و درد تا ۷۲ ساعت بعد از عصب‌کشی کاملا طبیعی است. اما اگر درد ادامه پیدا کرد احتمال عفونت مجدد وجود دارد و باید به دندانپزشک خوب در تهران مراجعه کنید.

منبع: مقالات دندانپزشکی درد عصب کشی دندان MNT و GlenBurnieDental

امتیاز شما به این مطلب:
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای بهترین روش ها برای دندان درد بعد از عصب کشی ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل