جستجو
سنگ لوزه
بروزرسانی: ۱۴۰۲/۱۱/۲۰ نویسنده : نسیم امیری

سنگ لوزه چیست و چطور درمان می شود؟

|96 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

در این مقاله از سایت دندانپزشکان ایران قصد داریم پیرامون علل به وجود آمدن سنگ لوزه و روش های درمانی آن صحبت کنیم. 

سنگ لوزه توده های کوچک سختی هستند که روی لوزه تشکیل شده و باعث بد شدن دهان خواهند شد. این توده ها معمولا دردناک نبوده و خطری نیز ندارند؛ اما در برخی موارد ممکن است تا اندازه ای حاد شود که با برداشتن آن نیاز به جراحی داشته باشیم.

سنگ لوزه چگونه تشکیل می‌شود؟

همانطور که میدانید لوزه ها بخشی از سیستم ایمنی بدن انسان است. وقتی باکتری یا میکروب از سمت لوزه ها دریافت می شود. یا ذرات غذا روی لوزه باقی میماند زمینه برای رشد سنگ لوزه به وجود می آید. در واقع این مواد به مرور سخت شده و تشکیل یک توده آهکی یا کلسیمی را میدهند که به همان سنگ لوزه معروف است.

محققان دقیقا نمی‌دانند که سنگ لوزه چگونه ایجاد می‌شود.  اما به نظر می رسد که این سنگ ها از ماده ای به نام بیوفیلم تشکیل شده. بیوفیلم ها ترکیبی از باکتری‌ها و قارچ‌های دهان هستند که در تعامل با مواد شیمیایی دهان به سطوح مرطوب می‌چسبد و در داخل لوزه سفت می شوند. عواملی که احتمال تشکیل سنگ لوزه را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  •  رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • داشتن لوزه‌های بزرگ
  • مشکلات سینوسی مزمن
  • التهاب مزمن لوزه‌ها

علائم سنگ لوزه

سنگ لوزه اگر کوچک باشد علائم خاصی ندارد ولی در شرایط حاد تر همراه با چنین علائمی است:

  •  بوی بد دهان 
  • گلو درد
  • مشکل در بلع و احساس گیر کردن چیزی در پشت گلو
  • گوش درد
  • سرفه‌های مداوم
  • لوزه‌های متورم و ملتهب
  • سنگ‌های کوچک‌ ممکن است روی لوزه‌ها مانند لکه‌های سفید یا زرد به نظر برسند، در حالی که سنگ‌های بزرگ‌تر راحت‌تر دیده می‌شوند و حتی احتمال دارد از لوزه‌های شما بیرون بزنن

چه بیماری‌هایی، علائم شبیه سنگ لوزه دارند؟

در برخی از شرایط تشخیص سنگ لوزه با برخی بیماری های دیگر مشکل است؛ چرا که علائم مشابهی دارند. بنابراین بهتر است برای تشخیص این مسئله حتما با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا این بیماری با مشکلات دیگر اشتباه گرفته نشود.  اما به طور کلی اگر احساس می‌کنید لوزه‌هایتان قرمز و ملتهب است، بلعیدن برای‌تان سخت است، علت آن ممکن است وجود عفونت در گلو یا سنگ لوزه باشد.

سایر بیماری‌هایی که علائمی مشابه  این عارضه دارند، شامل موارد زیر می‌شوند:

گلودرد استرپتوکوکی: این بیماری شبیه به تونسیلیت بوده و درد شدید گلو همراه با تب بالا دارد. همچنین ممکن است گلو درد با منشا استرپتوکوک باشد. این بیماری شبیه تونسیلیت است و با تب همراه است.

بیماری لثه و پوسیدگی دندان: مشکلات عفونت دندان و لثه در انتهای دهان میتواند علائمی مانند وجود سنگ لوزه داشته باشد و این عفونت ها در بسیاری مواقع حتی می تواند باعث گوش درد شدید نیز باشد.

سرطان لوزه: درد در ته حلق و دهان ممکن است به علت سرطان لوزه نیز به وجود آید. درد در گوش‌ها و حلق، مشکل در بلع و خون در دهان از سایر علائم این بیماری است. این درد مداوم و پایدار است.

سنگ لوزه

سنگ لوزه

قبل از خواندن اطلاعات بیشتر درباره ارتودنسی های نامرئی می توانید جهت دریافت مشاوره آنلاین و رایگان به لیست متخصص ارتودنسی در شیراز سایت ما مراجعه فرمایید. همچنین

عوارض سنگ لوزه

به طور کلی سنگ لوزه خطری ندارد اما در موارد نادر ممکن است باعث تکثیر باکتری ها بوی بد دهان یا هالیتوز شود که نتیجه ای مانند پوسیدگی دندان به همراه خواهد داشت. همچنین ، سنگ‌های بزرگ می‌توانند به بافت لوزه‌ها آسیب بزنند و عملکرد آن‌ها را مختل کنند که این موضوع به تورم، التهاب و عفونت منجر می‌شود.اگر ساکن شهر بزرگ تهران هستید می توانید برای مشاهده لیست کامل از پزشکان متخصص ارتودنسی در تهران به همراه نمونه کار با کلیک وارد این لیست شوید.

درمان سنگ لوزه چیست؟

 در اکثر موارد سنگ لوزه درمان خاصی نداشته و به مرور از بین خواهد رفت اما در موارد خاص که بیماری برای شما دردسر ساز می شود می توانید ارزش های زیر برای درمان آن استفاده کنید:

غرغره آب نمک

در این روش بخصوص اگر با آب گرم انجام شود باعث شل شدن زنگ  ماهش التهاب و از بین رفتن سنگ لوزه می شود. بنابراین بهتر است در طول روز حداقل سه بار لوزه خود ر ا آبگرم و نمک شستشو دهید

.برداشتن سنگ‌ها

اگر سنگ کوچک باشد با استفاده از یک سواب پنبه ای استریل شده برداشته می شود. برای این کار لازم است به آرامی کنار این سنگ را فشار دهید تا سنگ خارج شود. یادتان باشد که برای این کار از اجسام نوک تیز استفاده نکنید.

 شستشوی مکرر دهان با واترپیک

یکی دیگر از روش‌های درمان سنگ لوزه شستشوی دهان با وسایلی همچون واترپیک هاست. واترپیک ها جریان آب با فشار بالا را به داخل دهان و گلو ایجاد می‌کنند و نه تنها به تمیز شدن دندان‌ها و داخل دهان کمک می‌کنند بلکه باعث تمیز شدن لوزه نیز می‌شوند.

 برداشتن لوزه

در موارد شدیدتر برداشتن لوزه سا تانسیلکتومی با جراحی می تواند درمان بهتری باشد. در واقع عمل جراحی برای برداشتن لوزه‌ها یک روش درمان قطعی  این عارضه است.

قورت دادن سنگ لوزه چه عوارضی دارد؟

مطمئنا ماهیت  این عارضه  به گونه ایست که قورت دادن آن مشکلات خاص و عوراضی را به وجود نخواهد آورد. در واقع  می توان گفت این مواد ترکیب سنگ با ترکیب ذرات طبیعی موجود در دهان یکی شده و به وسیله بذاق سفت شده است. این ترکیب مطمئنا آسیبی به گوارش وارد نخواهد کرد.

چطور از بروز سنگ‌های تانسیل پیشگیری کنیم؟

با کمک روش‌های زیر می‌توانید به راحتی از بروز این سنگ‌ها پیشگیری کرده و احتمال ایجاد شان را کاهش دهید:

رعایت بهداشت دهان و دندان

سعی کنید تا همواره به دقت از مسواک و نخ دندان برای تمیز کردن دهان و دندان استفاده کنید. بهداشت دهان و دندان باعث می شود تا  باکتری ها فضای لازم برای رشد را نداشته باشد.

 استفاده از دهان شویه

 استفاده از دهانشویه های ضد عفونی کننده میتوان به کشتن باکتری های موجود در دهان و کاهش خطر تشکیل سنگ کمک کند.

 مصرف کافی مایعات

 مرطوب نگه داشتن دهان و دندان. مصرف کافی آب می تواند از بروز این مسئله جلوگیری کرده و به طور کلی سلامت بدن فرد را تضمین کند. همچنین پرهیز از مصرف بیش از اندازه لبنیات و غذاهای شیرین، غذاهای سرشار از لبنیات و قند می‌توانند به تشکیل سنگ لوزه کمک کنند.

 درمان آلرژی

  بسیاری از آلرژی ها  باعث تولید مخاط و ترشحات زیادی در بینی و گلو می شود. این مسئله میتواند عامل ایجاد سنگ کلیه شود. بنابراین درمان آلرژی با آنتی هیستامین‌ها یا واکسن‌های آلرژی می‌تواند به کاهش احتمال تشکیل سنگ‌ها در افرادی که آلرژی مزمن دارند کمک کند.

معاینات منظم دندانپزشکی

 اگر به طور منظم معاینه پزشکی داشته باشید قبل از ایجاد  این عارضه می توانید آن را تشخیص داده و از بروز این عارضه جلوگیری کنید. همچنین از این طریق می توانید هزینه‌های دندانپزشکی شما نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

 سخن آخر

 التهاب لوزه به وسیله سنگ لوزه به ذات عارضه خطرناکی نیست اما در برخی مواقع که این عارضه شدید باشد می تواند مشکلاتی را برای بدن به وجود آورد با این وجود تشخیص این بیماری تنها توسط متخصص صورت خواهد گرفت چرا که علائم سنگ لوزه با برخی بیماری ها یکسان است و ممکن است. با این بیماری ها اشتباه گرفته شود. همچنین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلای راهکاری هایی مثل تمیز نگه داشتن و مرطوب نگه داشتن دهان و دندان می تواند مفید باشد.

امتیاز شما به این مطلب:
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای سنگ لوزه چیست و چطور درمان می شود؟ ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل