جستجو
تاثیر جالب رب انار روی درمان آفت های دهانی و زبان
بروزرسانی: ۱۴۰۳/۰۱/۲۱ نویسنده : امین روغنیان

تاثیر جالب رب انار روی درمان آفت های دهانی

|134 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

انار بخاطر خواص ضد باکتری و فواید آن برای تسریع بهبود زخم، کاهش التهاب، سلامت قلب و عروق، و درمان عفونت یا آفت دهان شناخته می شود. شما می توانید از خواص متعدد انار به شکل میوه تازه آب انار و رب انار استفاده کنید. در این مقاله دندانپزشکان ایران به کاربرد و مزایای رب انار برای آفت زبان یا دهان و کاربرد درمانی آن مانند جلوگیری از پوسیدگی یا درمان عفونت و التهاب لثه می پردازیم.

درمان آفت دهان با رب انار خواص رب انار برای سلامتی دهان و دندان ها

آفت دهان چیست؟

آفت های دهانی زخم های کوچک، کم عمق و دردناکی هستند که می توانند در داخل دهان یا گونه ها، پشت لب، روی زبان و لثه یا حتی سقف دهان ایجاد شوند. این زخم ها معمولا دردناک هستند اما خطر جدی ندارند و طی یک تا دو هفته به طور طبیعی بهبود پیدا می کنند. با این حال، آفت های دهانی به دلیل ایجاد سوزش و ناراحتی در دهان، بر کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی می گذارند.

درمان قطعی برای آفت های دهانی وجود ندارد، اما روش های مختلفی برای تسکین درد و سرعت بخشیدن به روند بهبودی آنها به کار گرفته می شود. در این میان، درمان های خانگی معمولا راحت تر و کم هزینه تر هستند. رب انار، یکی از این مواد طبیعی است که به لطف خواص منحصر به فردی که دارد، به عنوان روشی موثر برای درمان آفت های دهانی شناخته می شود. در ادامه به بررسی علمی تاثیر رب انار روی آفت های دهانی و نحوه استفاده از آن می پردازیم، با ما همراه باشید.

درمان آفت دهان با رب انار

همانطور که اشاره شد، رب انار به دلیل خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و تقویت سیستم ایمنی، آفت های دهانی را به سرعت درمان می کند. برای استفاده از رب انار برای درمان آفت های دهانی در خانه می توانید:

  1. یک گوش پاک کننده تمیز را به مقدار کمی رب انار آغشته کنید.
  2. آن را به طور مستقیم روی آفت دهان قرار دهید.
  3. با وجود احساس سوزش، اجازه دهید رب انار به مدت یک تا دو دقیقه روی آفت باقی بماند.
  4. سپس دهان خود را با آب ولرم بشویید.

این درمان را چند بار در روز تکرار کنید، تا علائم به‌طور کامل برطرف شوند.

البته دقت کنید که بیماری های دهان و دندان را نباید سرسری بگیرید و به درمان خانگی اکتفا نکنید. در صورتی که علائم حاد مانند خونریزی، درد شدید و مزه بد دهان (ترشح عفونت) دارید فورا به بهترین دندانپزشک در شیراز مراجعه کنید.

آیا استفاده از رب انار برای آفت های زبان هم موثر است؟

بله رب انار را می توان به همان روش ذکر شده برای درمان آفت های دهانی روی سایر نواحی دهان از جمله زبان نیز استفاده کرد. مورد دیگری که ممکن است کمک کند آفت زبان و دهان سریعتر خوب شود غرغره آب نمک است. بیشتر درباره شستن دندان با آب نمک؛ مزایا و معایب آن بدانید.

خواص رب انار برای سلامتی دهان و دندان ها

به طور کلی آب یا رب انار خواص زیر را دارند و برای درمان خانگی بیماری های دهان و دندان از قدیم مورد استفاده قرار می گیرند:

  • رفع التهاب: مانند بیماری التهاب لثه (ژنژیویت)
  • از بین بردن عفونت: رب انار برای آفت دهان و عفونت لثه و دندان بسیار مفید است.
  • کاهش پلاک دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان
  • درمان برفک دهان (بیماری قارچی): دندانپزشکان توصیه می کنند برای درمان خانگی برفک دهان می توانید مقداری رب انار را روی لثه یا زبان قرار دهید تا علائم به سرعت بهبود پیدا کنند. بیشتر درباره درمان برفک دهان در بزرگسالان و کودکان بخوانید.
  • بیماری حاد لثه (پریودنتیت): شواهد متعددی نشان می دهد که مالیدن رب یا عصاره پوست انار به لثه از بهترین روش های درمان بیماری حاد یا عفونت لثه است.

موارد زیر نتایج تحقیق دانشمندان در این زمینه است:

۱. درمان التهاب با رب انار

انار نقش موثری در درمان بیماری های مزمن التهابی دارد. بنابراین دانشمندان از آن برای درمان التهاب لثه (بیماری ژنژیویت)، بیماری التهاب روده (IBD) و روماتیسم (RA) استفاده می کنند.

انار می تواند التهاب عمومی و مزمن را بهبود دهد، بنابراین خطر بیماری های التهابی مانند ژنژیویت لثه، سکته مغزی یا قلبی را کاهش می دهد. آب یا رب انار نیز برای بهبود گردش خون مفید هستند و با بهبود اکسیژن رسانی روند ترمیم زخم و خونریزی لثه را تسریع می کنند.

همچنین رب انار رقیق تاثیر زیادی در توقف میکروب هایی که باعث بیماری پریودنتیت (بیماری التهابی لثه) می شوند داشت.

۲. رب انار برای عفونت لثه

تحقیقات پزشکی نشان می دهد که رب یا آب انار نقش موثری در جلوگیری از عفونت لثه و دندان دارد. نتیجه تحقیق پزشکی نشان می دهد عصاره میوه و پوست انار (مثل رب انار) خواص قوی ضد عفونی و التهابی دارد و برای درمان طیف گسترده ای از بیماری های دهان و دندان مفید است. به همین علت رب انار برای درمان آفت زبان و دهان تاثیر فوق العاده‌ای دارد و گاهی می تواند از دارو نیز مفیدتر باشد.

۳. پاکسازی و جلوگیری از تشکیل پلاک دندانی با رب انار

ثابت شده خواص ضد باکتری رب انار برای جلوگیری از ایجاد پلاک دندان مفید هستند و آب انار می تواند تا حد مناسبی پلاک های فعلی را از بین ببرد. بنابراین با کنترل پلاک دندان و باکتری های آن، انار تاثیر مناسبی در جلوگیری از احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری لثه دارد.

نتیجه چندین تحقیق پزشکی نشان می دهد شستشوی دهان با آب یا رب انار رقیق برای یک دقیقه در روز پلاک دندانی را تا سطح مطلوبی کاهش می دهد.

فواید مصرف آب انار برای عفونت و بیماری لثه

تاثیر رب انار بر پلاک دندان طبق تحقیقات پزشکی

برای مثال در یک تحقیق محدود، افراد به مدت مشخص از دهانشویه آنتی باکتریال، آب انار و آب برای شستن دهان خود استفاده کردند. نتایج نشان داد که آب انار به اندازه دهانشویه در نابودی باکتری های مضر دهان موثر است. با اینکه غرغره آب انار هیچ عوارضی ندارد بهتر است در مصرف آن دقت کنید. انار اسیدی است و به مرور می تواند باعث صدمه به مینای دندان که لایه محکم و محافظ در برابر پوسیدگی است بشود.

جالب است بدانید بسیاری از بیماری های دهان و دندان ناشی از رسوب پلاک باکتری دندان است. بنابراین مصرف رب انار یا دانه آن برای تقویت و سلامت دندان و لثه بسیار مفید است.

فواید مصرف انار برای سلامت عمومی بدن

قسمت های مختلف درخت انار مانند گل آن به عنوان داروی گیاهی در طب سنتی و پزشکی کاربرد دارد. طبق تحقیقات اخیر، اغلب بخش های درخت یا میوه انار مانند رب انار خواص زیر را دارند:

  • سلامت قلب: فشار خون و سلامت عروق
  • انار سرشار از آنتی اکسیدان هاست (جلوگیری از سرطان و تقویت سیستم ایمنی)
  • رب انار همچنین سرشار از ویتامین C و E است که برای سلامت لثه و پوست ضروری هستند.
  • نقش ضد التهابی
  • خاصیت آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده
  • تسکین درد
  • بهبود سریع تر زخم (به همین دلیل رب انار برای درمان آفت دهان یا زبان بسیار موثر و مفید عمل می کند.)

هر میوه انار تقریبا ۳۰ میلی گرم (mg) ویتامین C دارد که مساوی با ۴۰ درصد میزان نیاز روزانه است. ضمن اینکه طبق تحقیق دانشمندان فلاونوئیدها و ترکیبات زیستی فعال رب انار فواید متعددی برای درمان عفونت دهان و دندان و باکتری هایی که باعث آفت دهان یا التهاب (بیماری لثه) می شوند دارند.

خواص آب یا رب انار رقیق شده:

آب انار خاصیت آنتی باکتری قوی دارد و می تواند برای ضد عفونی باکتری های محیط دهان و عوامل پوسیدگی دندان مفید باشد. همچنین دانه های انار برای سلامت لثه و دندان تاثیر گذارند.

همچنین مزایای زیر برای آب انار ذکر می شوند:

  • پیشگیری یا کنترل علائم دیابت
  • درمان آفت دهان یا زبان (مزایا با غرغره بسیار بیشتر از نوشیدن هستند)
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان

به گفته دانشمندان شستشن دهان با ۳۰ میلی لیتر آب انار تا ۳۲٪ رشد کلونی باکتری های عامل پلاک دندان را کاهش می دهد. علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد مصرف دهانشویه رب انار (دو بار در روز به مدت پانزده روز) تاثیر بیشتری در کاهش التهاب و خونریزی لثه در مقایسه با دهانشویه حاوی کلرهگزیدین دارد.

VeryWellHealth و DentistryToday

امتیاز شما به این مطلب:
5/5 - (1 رای)
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای تاثیر جالب رب انار روی درمان آفت های دهانی ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل