جستجو
زمان کاشت ایمپلنت دندان
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۸/۲۸ نویسنده : رکسانا سروش

بهترین زمان کاشت ایمپلنت چه موقع است؟چه وقت باید ایمپلنت دندان بکارم؟

|858 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

بهترین زمان کاشت ایمپلنت

یکی از بهترین راه ها برای پر کردن جای خالی دندانی که کشیده شده یا از بین رفته است کاشت ایمپلنت دندانی است. اغلب افرادی که میخواهند جای خالی دندان خود را با ایمپلنت دندان پر کنند. برایشان جای سوال است که دقیقا چه زمانی باید برای عمل اقدام کنند؟ آیا بلافاصله بعد از کشیدن دندان باید عمل انجام داد یا حتی با گذشت چند سال بعد از کشیدن دندان، باز هم امکان کاشت وجود دارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید. تا ببینیم که بلاخره بهترین زمان کاشت ایمپلنت چه وقتی است و کی باید برای این کار اقدام کرد.

چه فاکتورهایی در تعیین بهترین زمان کاشت ایمپلنت دندان موثر هستند؟

هر پروسه ای در دندانپزشکی نیازمند برخی شرایط خاص است و اینگونه نیست که هر زمان شما بخواهید ایمپلنت بکارید در یک چشم به هم زدن صاحب ایمپلنت شوید. اولین قدم برای داشتن ایمپلنت، بررسی موارد زیر توسط جراح دهان و دندان یا یا متخصص ایمپلنتولوژی است:

  • شیوه کشیده شدن دندان
  • ویژگی های جای خالی دندان
  • بررسی استحکام استخوان فک در جایی که میخواهیم ایمپلنتی بکاریم (سنجش تراکم استخوان)

کاشت ایمپلنت دندان

جراح این بررسی ها را با معاینه فیزیکی و تصاویر اسکن اشعه ایکس و سی تی اسکن دهان و دندان شما انجام میدهد. بعد از بررسی و ارزیابی های اولیه، اگر دندان به درستی کشیده شده باشد. جای خالی آن مشکلی نداشته باشد و اگر سلامتی عمومی شما مناسب باشد. جراح میتواند اقدام به کاشت ایمپلنت فوری کند. اما اگر مشکلی در این خصوص وجود داشته باشد. برای مثال اگر لثه عفونت کرده باشد، جراح تا زمان برطرف شدن عفونت دست نگه میدارد. و بعد از فراهم شدن شرایط اقدام به کاشت می‌کند.

دقیقا چه مدت بعد از کشیده شدن دندان باید ایمپلنت کاشت؟

درست از لحظه ای که دندان کشیده شود میتوان ایمپلنت دندانی کاشت. حتی اگر چند ماه و یا بیش از یک سال هم گذشته باشد باز هم میتوان. این عمل را انجام داد. اما انجام عمل در هر زمانی کمی متفاوت است و شرایط خاص خودش را می‌طلبد. در ادامه با 4 زمان اصلی کاشت آشنا میشوید . با مطالعه این بخش میتوانید متوجه شوید که بهترین زمان کاشت ایمپلنت دندان چه وقتی است.

در اولین فرصت ممکن: ایمپلنت فوری

اگر همه چیز عالی باشد و مشکلی متوجه استخوان فک، لثه و دندان های مجاور نباشد. دقیقا بعد از اینکه دندان کشیده شد میتوان ایمپلنت فوری را به استخوان فک پیچ کرد. اگر جراح ترجیح دهد بعد از کشیدن دندان ایمپلنت نکارد و 2 ماه بعد از آن اینکار را انجام دهد. هنوز هم به ایمپلنت کاشته شده، ایمپلنت فوری گفته میشود.

در این روش دقیقا بعد از خارج شدن دندان، پایه ایمپلنت که در واقع یک پیچ کوچک تیتانیومی است (معمولا تیتانیومی) در جای خالی به فک پیچ میشود. اگر مابین استخوان فک و پیچ کمی فضای خالی وجود داشته باشد. جراح با کمک گرافت های استخوانی فضای خالی را پر میکند. هرچند که ایمپلنت فوری میتواند موثر باشد. اما اگر آن را 1 تا 2 ماه بعد از کشیدن دندان انجام دهید بهتر است. زیرا در این مدت بافت لثه بهبود پیدا میکند و بهتر میتواند از پایه ایمپلنت حمایت کند.

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان : ایمپلنت‌استاندارد

اگر به هر دلیلی نتوان تا 2 ماه بعد از کشیده شدن دندان ایمپلنت گذاری کرد. جراح می‌تواند 2 تا 4 ماه بعد، اینکار را برای بیمار انجام دهد. در این بازه زمانی استخوان فک، لثه و سلامتی دهان و دندان تا حد زیادی بهبود پیدا کرده و به نظر میرسد که بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان همین بازه باشد. متخصصان ایمپلنت معتقدند که در بازه زمانی 2 تا 4 ماه بعد از کشیده شدن دندان، فرآیند بهبود بافت استخوان فک و پذیرش ایمپلنت با سرعت و کیفیت بیشتری صورت میگیرد. بنابراین ایمپلنت در بهترین زمان ممکن و بهتر به استخوان فک جوش خورده و مستحکم میشود.

دیر اما سر حوصله: ایمپلنت تاخیری

اگر تا 4 ماه ایمپلنت در فک پیچ شود میتوانید انتظار داشته باشید که نتایج خوبی در انتظارتان باشد. اما بعد از 4 ماه حفره استخوانی تقریبا پر میشود و استخوان بهبود کامل پیدا میکند و این یعنی برای ایمپلنت کردن باید استخوان فک را دریل کنید. حتی در این صورت هم میتوان اقدام به کاشتن پیچ کرد اما شاید درد و عوارض بعد از عمل بیشتری تجربه کنید.

با اینکه خیلی گذشته، اما باز هم دیر نشده : ایمپلنت با تأخیر بسیار زیاد

حتی بعد از گذشت 1 سال از زمان کشیده شدن دندان ها همچنان میتوان با موفقیت اقدام به کاشت ایمپلنت دندان کرد. اما همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، برای اینکه جراح مطمئن شود که شما کاندید مناسب عمل هستید یا خیر، باید شما را ارزیابی کند. او اینکار را با گرفتن اشعه ایکس انجام میدهد و قبل از هرچیزی باید تراکم استخوانتان را بسنجد.

بعد از بررسی های اولیه اگر جراح دندان متوجه شود که تراکم بافت استخوانی فک شما کم است، شما را برای عمل پیوند استخوان آماده میکند. بعد از اینکه تحت عمل پیوند استخوان قرار گرفتید، حدود 6 تا 9 ماه بهترین زمان کاشت ایمپلنت دندان برای شما خواهد بود.

چرا بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

جای خالی دندان بهتر است بعد از کشیده شدن آن پر شود. اگر برای پر کردن آن اقدام نکنید با مشکلات زیر مواجه می شوید:

  • احتمال بروز عفونت لثه در محل آن زیاد است
  • تمیز کردن دندان ها دشوار میشود
  • دندان های مجاور به سمت جای خالی حرکت میکنند
  • طرح لبخند شما ناقص میشود
  • احتمال آسیب به استخوان فک در نقطه ای که دندان کشیده شده وجود دارد
  • و …

از آنجایی که ایمپلنت دندان شبیه دندان واقعی است و بخش های مختلف آن کار دندان را انجام میدهند، داشتن یکی از آن ها از بروز مشکلات ذکر شده پیشگیری میکند.

بیشتر بخوانید : کاشت ایمپلنت در شیراز

مقالات پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای بهترین زمان کاشت ایمپلنت چه موقع است؟چه وقت باید ایمپلنت دندان بکارم؟ ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل