جستجو
مکیدن انگشت شست
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۹/۲۵ نویسنده : رکسانا سروش

مکیدن انگشت شست چه تاثیری بر دندان های کودکان می‌گذارد؟

|1137 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

مکیدن انگشت شست

مکیدن انگشت شست در برخی از کودکان تبدیل به یک عادت شده است. اغلب این کودکان زمانی که نیاز به آرامش دارند، برای آرام کردن خود انگشت شست خود را می‌مکند. این عادت می‌تواند از نوزادی تا سنین کودکی ادامه داشته باشد.

اگر این عادت نادرست برای یک مدت طولانی ادامه داشته باشد، سلامتی دندان های کودکان به شدت به خطر می‌افتد. مکیدن انگشت با گذشت زمان، می‌تواند باعث به هم ریختن فرم صحیح دندان ها شود. این مشکلات تنها محدود به کج شدن دندان ها نمیشود. و ممکن است حتی در ساختار فک کودکان که هنوز در حال رشد و توسعه است، اختلالاتی ایجاد کند. مجموع این اتفاقات می‌تواند باعث بروز مشکلات مال اکلوژن شود.

مال اکلوژن و مشکلاتی دیگر تراز دندان ها نیازمند درمان های ارتودنسی هستند. انواع خفیف تا متوسط مال اکلوژن و برخی مشکلات دیگر دندان معمولا با درمان های ارتودنسی نظیر بریس ها یا الاینر اصلاح می‌شود. اما نمونه های شدیدتر حتی ممکن است نیازمند انجام عمل جراحی باشد.

چرا کودکان انگشت خود را می‌مکند؟

کودکان یاد میگیرند هنگامی که گرسنه هستند یا گریه میکنند، سینه مادر میتواند آن ها را آرام کند. در برخی مواقع یاد می‌گیرند که مکیدن انگشت می‌تواند. درست همان تاثیری را داشته باشد که سینه مادر روی آرام کردنشان خواهد گذاشت.

به مرور زمان در بسیاری از حالات آن ها عادت می‌کنند که بیشتر انگشت خود را بمکند. در حالی که مکیدن انگشت شست یک رفتار تسکین دهنده شایع در کودکان کوچک است، اما می تواند. عوارض جانبی جدی داشته باشد.

انگشتان پا یا پستانک‌ها در واقع در نقش یک نیروی بدنی هستند که می توانند. بر روی بافت های دهانی فرزند شما که هنوز انعطاف پذیر هستند تاثیر بگذارند. این نیروها میتواند بر نحوه رشد ساختارهای دهان به شدت تاثیرگذار باشند.

تأثیر طولانی مدت مکیدن انگشت توسط کودکان

کودکان بزرگتر که عادت به مکیدن انگشت شست خود را ادامه می دهند، ممکن است عوارض جدی را تجربه کنند که نیاز به درمان ارتودنسی یا جراحی ترمیمی دارد. در نتیجه استفاده طولانی مدت از مکیدن انگشت شست یا پستانک، مشکلات زیر برای کودکان پیش خواهد آمد:

عدم تراز دندان ها

هنگامی که کودکان انگشت شست یا پستانک خود را مک می‌زنند، فشار ناشی از این مکش روی دندان ها ممکن است باعث هدایت شدن لبه دندان ها رو به بیرون شود.

مال اکلوژن

یکی از شایع ترین عواقب مکیدن انگشت شست در کودکان بروز مشکلات در بایت است. به این وضعیت مال اکلوژن گفته میشود. کودکانی که از 3 سالگی انگشتان دست، پا یا پستانک خود را مک میزنند، شروع به ایجاد مال اکلوژن هایی مثل اوربایت یا اپن بایت میکنند.

هر دو این ناهنجاری های مربوط به بایت می توانند بر توانایی صحبت کردن و حتی خوردن مشکلاتی ایجاد کنند.

تنگ شدن و کاهش پهنای سقف دهان و فک ها

فک پایینی و سقف دهان با مکیدن طولانی مدت شروع به تغییر حالت میکنند. این روند میتواند باعث تنگ شدن سقف دهان و حتی کوچک شدن فک کند. به مرور زمان این تغییر حالت به وضوح روی شکل صورت کودک نیز تاثیر خواهد گذاشت.

کوچک شدن فک میتواند باعث بروز مشکل کراودینگ یا نامرتبی و شلوغی دندان ها شود زیرا فضای کافی برای در آمدن ندارند و هر طور که فرصت پیدا کنند رشد میکنند.

درمان اپن بایت و سایر مواردی که به دنبال مکیدن انگشت ایجاد شده است

اگر در سنین پایین، کودک عادت خود را ترک کند حتی با وجود ایجاد تغییرات جزئی در دندان و فک، کم کم و به مرور زمان مشکلات خود به خود حل خواهند شد.

متأسفانه، اگر مکیدن انگشت شست تا در آمدن دندان های دائمی ادامه یابد، تغییرات دائمی در دندان ها و استخوان فک به وجود خواهد آمد. و احتمالاً کودک به درمان اصلاحی احتیاج پیدا خواهد کرد.

والدین اغلب می پرسند: آیا فرزند من به دلیل اینکه انگشت شست خود را مکیده است، به بریس احتیاج دارد؟ پاسخ به این سوال بدون ارزیابی و معاینه متخصص ارتودنسی دشوار است.

متخصصان ارتودنتیست برای ارزیابی میزان یا شدت عدم تراز دندان ها و فک، باید از اشعه ایکس استفاده کرده و به طور دقیق و کامل دهان و دندان های کودک شما را معاینه کنند.

پس از این ارزیابی، یک متخصص ارتودنسی می تواند تشخیص دهد که آیا نیاز است فرزند شما از معالجه ارتودنسی استاندارد مانند بریس ها بهره می برد یا خیر. حتی ممکن است فرزندتان نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

استفاده از بریس و ارتودنسی ثابت برای درمان آسیب دندان

برای کودکانی با مکیدن انگشت شست به زیبایی لبخند خود آسیب وارد کرده اند. مراجعه به یک متخصص ارتودنسی مثل دکتر قریشی می‌تواند اولین مرحله درمان باشد.

متخصصان ارتودنسی برای حل مشکلات قابل توجه دندان مانند اپن بایت، از بریس ها و ارتودنسی ثابت استفاده میکنند.

برای کودکان کوچکتر، گاهی اوقات درمان ارتودنسی اولیه توصیه می شود. روش های درمانی ارتودنسی مانند درمان ارتودنسی دو مرحله ای می تواند به کاهش نیاز کودک به درمان های اضافی در آینده کمک زیادی کنند. درمان دو مرحله ای ارتودنسی می تواند به مرور زمان مشکلات کودک شما را حل کند و شما را از نگرانی در بیاورد.

چگونه به کودکان کمک کنیم تا پیش از بروز آسیب دائمی به دهان و دندان عادت مکیدن انگش خود را ترک کننند؟
برای به دست آوردن بهترین نتیجه، باید این عادت نامناسب را با مهارت های مقابله ای سالم جایگزین کنید. کودک شما معمولا با مکیدن انگشت یا پستانک به آرامش میرسد. بنابراین راه دیگری برای آرام کردن او پیدا کنید.

با در نظر گرفتن یک رویکرد صحیح می توان به بچه ها کمک کرد تا از مکیدن انگشتان دست خود دست بکشند. اما هر روشی نیاز به صرف زمان دارد و نباید تا پیش از موفقیت دست از تلاش بردارید.

می توانید به کودک خود بیاموزید در مواقعی که معمولاً انگشت شست خود را می‌مکند، به جای این کار، نفس عمیق بکشند یا به موسیقی گوش دهند. اگر فرزندتان با شما همکاری نمیکند بهترین کار این است که او را به یک متخصص ارتودنسی خوب ببرید تا به شما کمک کند.

درمان انگشت شست در مطب دکتر قریشی

همانطور که در این مقاله نیز گفته شد، اگر این عادت ترک نشود مشکلات جدی برای دهان و دندان فرزند شما ایجاد می‌شود که مستقیما زیبایی او را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر موفق به این کار نمی‌شوید میتوانید به مطب دکتر قریشی مراجعه کنید. ایشان به شما کمک می‌کنند با درمان ارتودنسی مشکل کودک خود را حل کنید. حتی اگر دندان دائمی او در آمده باشد و تغییرات دائمی شده باشد درمان امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید : بهترین متخصص ارتودنسی شیراز

امتیاز شما به این مطلب:
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای مکیدن انگشت شست چه تاثیری بر دندان های کودکان می‌گذارد؟ ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل