جستجو
تفاوت دندانپزشک عمومی با متخصص چیست؟ + انواع تخصص‌ها
بروزرسانی: ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ نویسنده : امین روغنیان

تفاوت دندانپزشک عمومی با متخصص چیست؟ + انواع تخصص‌ها

|199 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

دندان‌ها نقش مهمی در زیبایی، جویدن غذا و گفتار ایفا می‌کنند. برای سلامت دندان ضمن رعایت بهداشت دهان باید به‌طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنیم. اما دندانپزشک عمومی و متخصص چه فرقی دارند و هرکدام چه خدماتی ارائه می‌کنند؟ در این مقاله دندانپزشکان ایران به بررسی تفاوت دندانپزشک عمومی با متخصص می‌پردازیم و انواع تخصص دندانپزشکی را معرفی می‌کنیم.

تفاوت دندانپزشک عمومی و متخصص اطفال

معرفی دندانپزشک عمومی و شرح خدمات

دندانپزشک عمومی پزشکی است که در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان تحصیل کرده‌است. دندانپزشکان عمومی خدمات رایج بهداشت مانند ترمیم دندان، جرم گیری، پر کردن دندان، کشیدن دندان و همچنین درمان ریشه (عصب کشی) را انجام می‌دهند.

علاوه بر این دندانپزشک عمومی می‌تواند با معاینه وضعیت دهان شما هر گونه بیماری را تشخیص دهد. بنابراین دکتر ضمن درمان‌های بالا با ارائه توصیه‌های بهداشتی از مشکلات جدی مانند بیماری های دهان و دندان پیشگیری می‌کند.

تفاوت دندانپزشک متخصص با عمومی

اصلی ترین تفاوت دندانپزشک عمومی با متخصص این است که بعد از اتمام دوره عمومی، دندانپزشک متخصص چند سال در رشته خاصی از دندانپزشکی تحصیل و تخصص کسب می‌کند.

دندانپزشک عمومی در زمینه‌های مختلف آموزش می‌بیند، اما تمرکز اصلی او بر خدمات رایج دندانپزشکی است. در مقابل، دندانپزشک متخصص علاوه بر آموزش عمومی در یک زمینه تخصصی آموزش ویژه می‌بیند پس می تواند مشکلات پیچیده و پیشرفته مربوط به آن حوزه را بهتر درمان کند.

با لیست دندانپزشک خوب شیراز یا تهران نوبت غیر حضوری یا مشاوره آنلاین بگیرید.

چه موقع بجای دندانپزشک عمومی به دندانپزشک متخصص مراجعه کنیم؟

دندانپزشک متخصص در زمینه تخصصی خود مهارت و دانش بالایی دارد و می‌تواند مشکلات پیچیده‌تر را تشخیص و درمان کند. بنابراین بهتر است برای بیماری و مشکلاتی که در دسته‌های زیر قرار می گیرند به متخصص مربوط مراجعه کنید. انواع تخصص‌های دندانپزشکی شامل:

تفاوت دندانپزشک عمومی با متخصص ارتودنسی

متخصص ارتودنسی: درمان فاصله زیاد یا دندان‌های نامرتب

اصلی ترین دلیل مراجعه افراد به ارتودنتسیت برای درمان ناهنجاری‌های دندانی مانند کجی یا فاصله بین دندان‌ها است. در حالی که این متخصص می تواند طیف بزرگی از مشکلات فک مانند عدم تقارن یا بدجفتی را نیز درمان کند.

یعنی اگر دچار مشکلات روی هم قرار گرفتن فک باشید – جلو یا عقب بودن فک (اوربایت و آندربایت) – دندانپزشک می‌تواند ضمن زیبایی دندان، باعث بهبود عملکرد فک و غذا خوردن شما شود.

بهترین متخصص ارتودنسی دندان در شیراز

دندانپزشک متخصص لثه (پریودنتیست): بیماری های لثه

التهاب لثه (ژنژیویت) از شایع‌ترین بیماری های دهان و دندان است که در صورت عدم درمان می‌تواند باعث بیماری پریودنتال (پیوره) شود که بسیار خطرناک است. اینجاست که نقش مهم متخصص لثه مشخص می‌شود.

این دندانپزشکان متخصص شناخت زیادی از عفونت و بیماری های لثه دارند و ضمن جلوگیری از صدمات بیشتر به ترمیم لبخند و لثه شما کمک می‌کنند.

متخصص درمان ریشه (اندودنتیست): عصب کشی و آبسه دندان

دندانپزشکان درمان ریشه در زمینه مشکلات داخل دندان مانند عصب دندان و کنترل درد تخصص دارند. بنابراین اگر دچار آبسه یا عفونت پالپ (عصب دندان) شوید برای درمانی مثل عصب کشی بهتر است به دکتر متخصص درمان ریشه در شیراز مراجعه کنید.

درک می‌کنیم که بسیاری از مراجعین از عصب کشی (درمان ریشه) بخاطر اسم آن ترس دارند. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم این مقاله را بخوانید: از عصب کشی دندان ترس دارید؟ ۵ دانستنی تا به ترس خود غلبه کنید

دندانپزشک متخصص ایمپلنت و پروتز (پروستودنتیست)

اگر دندانتان شکسته یا افتاده باشد و به پروتز مانند روکش (تاج)، ایمپلنت، لمینت و درمان‌های مشابه نیاز دارید بهتر است به متخصص پروتز مراجعه کنید. پرستودنتیست یا دندانپزشک متخصص پروتز، در زمینه طراحی و ساخت انواع پروتز مصنوعی برای زیبایی و ترمیم دندان تخصص دارد، مانند: روکش (Crown)، لمینت (Dental laminates)، پروتز دندان مصنوعی و ایمپلنت

کاشت دندان به روش ایمپلنت عمل پیچیده‌ای است و دندانپزشک باید درباره لثه، استخوان و ایمپلنت متخصص باشد. شما می توانید بهترین متخصصان ایمپلنت شیراز یا شهر خود (متخصص ایمپلنت تهران) را بشناسید و به راحتی نوبت بگیرید.

تفاوت دندانپزشک عمومی و متخصص ایمپلنت کاشت دندان (ایمپلنتولوژی)

دندانپزشکی اطفال

کودکان در سن رشد به دلیل نوع تغذیه (شیرینی و شکلات زیاد) و بهداشت ضعیف، به مراقبت بیشتر از دندان‌هایشان نیاز دارند. علاوه بر این چون تقریبا همه کودکان و نوجوانان از دندانپزشک و درد دندان می‌ترسند، محیط و رفتار دندانپزشک اطفال متناسب با روحیه بچه‌ها است. پس اگر نگران درد و ترس کودک هستید، حتما به دندانپزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

دندانپزشک اطفال ضمن شناخت بهتر از بیماری و مشکلات تخصصی کودکان، رفتار حرفه‌ای بهتری با توجه به درک و شناختش از شخصیت آنها دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم والدین برای اینکه کودکان به بهداشت دهان و دندان علاقمند شوند به‌طور منظم به دندانپزشک اطفال مراجعه کنند.

جراحی فک دهان و صورت

زمانی که نیاز به عمل تهاجمی و پیچیده مانند برداشتن بافت سرطانی، جراحی بازسازی فک یا بیوپسی (نمونه برداری) باشد، باید به جراح فک دهان و صورت مراجعه کنید.

برای در رفتگی فک به کدام پزشک مراجعه کنیم؟ علائم دررفتگی

دندانپزشکی زیبایی

متخصص دندانپزشکی زیبایی به انجام روش‌هایی می پردازد که بیشتر جنبه زیبایی دارند و نه ترمیم یا درمان مشکلات دندان. درمان‌های مانند درمان‌های مانند روکش یا لمینت دندان، بلیچینگ، اصلاح لثه و طرح لبخند.

خلاصه تفاوت دندانپزشک عمومی با متخصص

هر دو دندانپزشک عمومی و متخصص نقش مهمی در حفظ سلامت دندان، پیشگیری و درمان بیماری های دهان ایفا می‌کنند.

  • دندانپزشک عمومی خدمات رایج دندانپزشکی مانند پر کردن، کشیدن و در مواردی عصب کشی را انجام می‌دهد.
  • در حالی که دندانپزشک متخصص در زمینه تخصصی خود آموزش دیده است و می‌تواند مشکلات پیچیده‌تر را تشخیص و درمان کند.
  • زمینه تخصص های دندانپزشکی شامل: ارتودنسی، ایمپلنت، بیماری لثه و … می‌شوند.
  • هنگام انتخاب دندانپزشک باید به عوامل مختلفی مانند تجربه، تخصص، تجهیزات و محیط مطب توجه کنید.
  • همچنین، مهم است که با دندانپزشک خود احساس راحتی و اعتماد کنید.

اگر در مورد انتخاب دندانپزشک مناسب شک و تردید دارید، می‌توانید در سایت ما با بهترین دندانپزشکان آنلاین مشورت کنید و نوبت مراجعه بگیرید.

سوالات متداول تفاوت دندانپزشک عمومی و متخصص:

چه زمانی باید به دندانپزشک عمومی مراجعه کنم؟

اگر دچار مشکلات دندانی رایج مانند پوسیدگی، درد دندان یا خونریزی لثه هستید، باید به دندانپزشک عمومی مراجعه کنید. دندانپزشک عمومی می‌تواند این مشکلات را تشخیص و درمان کند. همچنین در صورت لزوم شما را به دندانپزشک متخصص ارجاع می‌دهد.

چه زمانی باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنم؟

اگر دچار مشکلات پیچیده‌تر مانند ناهنجاری‌های دندانی یا بیماری‌های پیشرفته لثه هستید و یا نیاز به جراحی دندان دارید، باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. دندانپزشک متخصص می‌تواند این مشکلات را به طور موثرتری تشخیص دهد و درمان کند.

چگونه می‌توانم مطمئن شوم که دندانپزشک من مناسب است؟

در اولین جلسه معاینه با دندانپزشک خود، به دنبال این موارد باشید:

  • باید به سوالات شما به طور کامل و واضح پاسخ دهد.
  • به شما احساس راحتی و اعتماد بدهد.
  • تجربه کافی در زمینه دندانپزشکی داشته باشد.
  • کلینیک یا مطب باید محیطی بهداشتی و آرام داشته باشد.

منبع: مقالات دندانپزشکی درباره تفاوت دندانپزشک متخصص و عمومی از Teeth.org.au و LibertyFamilyDental

امتیاز شما به این مطلب:
5/5 - (2 رای)
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای تفاوت دندانپزشک عمومی با متخصص چیست؟ + انواع تخصص‌ها ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل