جستجو
ایمپلنت دندان
بروزرسانی: ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ نویسنده : رکسانا سروش

ایمپلنت دندان چیست ؟ + مراحل ، فواید ، معایب و عوارض

|1679 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

ایمپلنت دندان در حال حاضر بهترین روش بازیابی و کاشت دندان های افتاده است. در این روش جراح دندانپزشک یک پایه تیتانیومی در داخل استخوان فک می گذارد و روی آن روکش قرار می دهد. ایمپلنت دندان هم برای بهبود عملکرد جویدن غذا و هم از نظر زیبایی ظاهری کاربرد دارد. ایمپلنت به عنوان پایه روکش و پل دندان یا برای بازسازی کل فک استفاده می شود.

ما در این مقاله دندانپزشکان ایران اطلاعات دقیقی درباره انواع و مراحل ایمپلنت دندان برای شما ارائه می کنیم. همچنین کمک می کنیم درباره مزایا، عوارض و قیمت ایمپلنت اطلاعات مفیدی کسب کنید.

ایمپلنت دندان چیست ؟

زمانی که دندان می افتد، ضمن مشکل غذا خوردن (بلع) و صحبت کردن، فرد از نظر زیبایی و اعتماد بنفس نیز آسیب می بیند. کاشت دندان به روش ایمپلنت نه تنها این مشکلات را برطرف می کند بلکه با جلوگیری از تحلیل استخوان فک مزایای زیادی برای سلامت و زیبایی دهان و دندان دارد. ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم خالص است که با بدن انسان سازگاری دارد و جایگزینی مناسبی برای دندان های از دست رفته می باشد که دیگر قابل درمان نیستند.

ایمپلنت یک ریشه مصنوعی دندان از جنس تیتانیوم (یا زیرکونیا) است که با جراحی در استخوان فک قرار می گیرد و به مرور زمان به استخوان پیوند می خورد. هدف ایمپلنت ایجاد پایه ای مطمئن و پایدار برای قرار دادن روکش یا دندان های مصنوعی با ظاهر کاملاً طبیعی است.

اجزا و قطعات ایمپلنت

ایمپلنت دندان از سه قطعه پیچ فیکسچر (Fixture)، اباتمنت و روکش یا دندان مصنوعی تشکیل می شود.

  1. فیکسچر یا پست (Implant post) یک پیچ تیتانیومی است که داخل استخوان قرار می گیرد و به آن جوش (پیوند) می خورد تا پایه ای مستحکم برای قطعات دیگر باشد.
  2. اباتمنت (Abutment) یک قطعه میانجی است که نقش اتصال پیچ ایمپلنت به روکش یا پروتز را ایفا می کند.
  3. روکش (Crown) دندان مصنوعی نیز به صورت سفارشی ساخته می شود تا متناسب با دیگر دندان های فرد باشد. برای مثال سعی می شود که شکل و رنگ دندان مصنوعی با رنگ و حالت دندان های طبیعی مطابقت داشته باشد. تا تغییری در عملکرد یا ظاهر دندان حس نشود.

مراحل انجام ایمپلنت دندان


دریافت ایمـپلنـت دـندان چیزی بیش از چسباندن دندان های مصنوعی در دهان شماست. ایمـپلنت نوعی درمان دندانپزشکی است که به جراحی نیاز دارد. اگر با دنیای دندانپزشکی آشنا نیستید ، ممکن است در مورد روش انجام ایمپلنت دـندان اطلاعات نداشته باشید. در صورت نیاز به انجام مواردی مانند پیوند استخوان و یا لیفت سینوس مراحل انجام ایمپـلنـت دنـدان کمی متفاوت است . بصورت کلی مراحل انجام ایمـپلنت دندان به شکل زیر می باشد:

  1. معاینه و تعیین نوع و تعداد ایمـپلنت به همراه هزینه
  2. در صورت احتیاج، کشیدن دندان در این مرحله از درمان می‌باشد.
  3. جراحی و نصب پایه‌ی ایمپلنت
  4. طراحی چاهک لثه‌ای برای گذاشتن لبه‌ی روکش‌ها در زیر لثه، جهت پیشگیری از وارد شدن مواد غذایی به زیر ایمپلنت
  5. انتخاب رنگ، قالب‌گیری و ارسال قالب به لابراتور

ایمپلنت دندان

معایب ایمپلـنت دندان

  • هزینه بالا
  • نیاز به جراحی متعدد
  • زمان بهبودی طولانی مدت
  • عدم موفقیت کاشت دندان
  • عدم پوشش بیمه درمانی
  • نیاز به مراجعه به پزشکان متعدد با تخصص های مختلف

عوارض ایمپلنت (مضرات)

عمل ایمپلنت، بهترین و ایمن ترین روش کاشت دندان است و بین ۹۵٪ تا ۹۸٪ احتمال موفقیت دارد. اما همچون هر عمل جراحی دیگر احتمال بروز عوارض خفیف یا شدید برای ایمپلنت بیمار وجود دارد. مراجعه به جراح دندانپزشک با تجربه و متخصص عوارض را به حداقل می رساند.

عوارض خفیف شامل التهاب و قرمزی، خون‌ریزی خفیف و حساسیت به لمس در ناحیه درمان هستند که تا چند روز بعد از عمل طبیعی هستند.

مضرات یا عوارض جدی ایمپلنت دندان حین یا بعد از عمل:

  • آسیب به دندان های طبیعی مجاور در طول عمل
  • صدمه بافت های اطراف حین جراحی (مانند سوراخ شدن سینوس یا شکستن فک)
  • شل شدن پیچ ایمپلنت یا اباتمنت – شکستن یا ترک خوردن ایمپلنت
  • عملکرد نامناسب برای جویدن غذا
  • بی حسی بعد از عمل به علت برخورد یا آسیب به عصب
  • همچنین ممکن است ناحیه کاشت ایمپلنت دچار عفونت شود

افرادی که بعد از جراحی ایمپلنت با این نوع عوارض روبرو شوند، می بایست اقدامات تکمیلی برای بهبود سلامت استخوان و لثه انجام دهند، مانند برداشتن ایمپلنت یا عمل مجدد برای جایگزینی ایمپلنت. به همین دلیل ما مجربترین و بهترین دندانپزشکان متخصص ایمپلنت را معرفی می کنیم تا خدای نکرده دچار این عوارض یا حساسیت به ایمپلنت نشوید.

علائم نگرفتن (پس زدن) ایمپلنت بعد از عمل

علائمی که نشان می دهند کاشت ایمپلنت ناموفق است:

  • لق شدن یا حرکت ایمپلنت
  • خروج چرک یا ترشحات از محل کاشت ایمپلنت (عفونت)
  • بروز درد هنگام ضربه یا تماس به ناحیه کاشت ایمپلنت

آیا دیگر علائم پس زدن ایمپلنت دندان را می شناسید؟

 نحوه کاشت ایمپلنت دندان

فواید ایمپـلنت دندان

  • بعد از، از دست دادن دندان حتما باید سریعا جایگزینی برای دندان از دست رفته گذاشته شود تا مشکلاتی مثل کج شدن دندان‌های اطراف و عدم خوب جویدن غذا پیش نیاید. یکی از مزایای ایمپلنت این است که بلافاصله بعد از، از دست دادن دندان می‌توان از این روش برای جایگزین کردن آن استفاده کرد.
  • ایمپلنــت دندان می‌تواند اعتماد به نفس از دست رفته‌ی فرد را به او بازگرداند، زیرا ظاهری شبیه به دندان طبیعی دارد.
  • با کاشت دندان به روش ایمپلنت می‌توان از مشکلاتی مثل تحلیل رفتن استخوان‌ها و فک جلوگیری کرد.
  • ایمپـلنـت دندان سلامت دندان‌های مجاور را تضمین می‌کند و به لثه‌ها نیز آسیبی نمی‌رساند.
  • امکان تجمع پلاک و باکتری در اطراف دندان مصنوعی بسیار بیشتر از دندان ایمپـلنت شده می‌باشد. رعایت موارد بهداشتی در خصوص دندان ایمپلنتی بسیار ساده‌تر از روش‌های دیگر است. بنابراین احتمال پوسیدگی دندان و عفونت و التهاب لثه را به حداقل میزان ممکن می‌رساند.
  • با گذاشتن دندان مصنوعی، تلفظ برخی از حروف مشکل می‌شود و ممکن است روی تکلم فرد تاثیر بگذارد. اما ایمپلنت هیچگونه تاثیری روی تلفظ بیمار نخواهد داشت.
  • برخی از بیماران به دلیل ظاهر مصنوعی روکش یا دندان مصنوعی، از انجام درمان فرار می‌کنند. با استفاده از ایمپلنت، دندانپزشک قادر است دندانی با ظاهری کاملا شبیه به دندان طبیعی برای بیمار بگذارد. این مزیت باعث می‌شود افرادی که با ظاهر سایر روش‌های درمانی مشکل دارند، به راحتی از ایمپلنت برای جایگزین دندان از دست رفته‌ی خود استفاده کنند.
  • دندان ایمپلنتی بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی می‌باشند، بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار راحت‌تر از روش‌های دیگر است.
  • دندان ایمپلنتی کاملا به استخوان فک متصل است و در آن ریشه دارد، بنابراین احتمال حرکت و تغییر حالت آن وجود ندارد و بیمار می‌تواند بدون نگرانی برای درمان این روش را انتخاب کند.
  • ایمپلنت، تنها راه درمان دائمی برای جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌باشد. دیگر روش‌های درمانی دارای طول عمر محدودی هستند و بعد از چند سال باید تعویض شوند.

بیشتر بخوانید : متخصص ایمپلنت و کاشت دندان اقساطی در شیراز

انواع ایمپلنت دندان

ما در دندانپزشکان ایران برای راحتی شما، انواع ایمپلنت دندان را از جهات مختلف معرفی یا دسته بندی کردیم:

  1. از نظر تعداد ایمپلنت – تک واحدی یا کامل دندان (بازسازی کل فک) و ناحیه درمان (دندان جلو یا عقب)
  2. نحوه کاشت – ایندواستیل، ساب پریوستئال و زیگوماتیک
  3. جنس روکش ایمپلنت (سرامیکی یا PFM)

البته جنس ها و برند های مختلفی برای قطعات ایمپلنت مانند پیچ فیکسچر (زیرکونیا و تیتانیوم) نیز وجود دارند.

۱. ایمپلنت تکی و کامل دندان

اغلب بیماران نیاز به ایمپلنت تکی برای کاشت و بازیابی دندان‌های افتاده خود دارند. اما برخی از افراد به دلیل آسیب شدید مانند تصادف نیازمند ایمپلنت کامل دندان و بازیابی کل دندان ها هستند.

ایمپلنت کامل دندان

بیمارانی که به دلایل مختلف باید ایمپلنت کامل دندان انجام دهند می توانند از روش All on 6 یا روش جدیدتر All on 4 استفاده کنند و در هزینه ها صرفه جویی کنند. به‌طور کلی در این روش ایمپلنت با ۴ پیچ فیکسچر به استخوان فک متصل می شود. سپس دندان های مصنوعی ثابت یا متحرک روی این سطح محکم می شوند. در روش قدیمی که All on 6 نام دارد به دلیل وجود ۶ پیچ پست ایمپلنت، بیمار نیاز به حجم و تراکم استخوان بیشتری دارد.

همچنین: ایمپلنت کل دندان‌ها به روش All on 4 چیست و چه مزایایی دارد؟

قیمت ایمپلنت کل دندان ها (کامل دهان)

هزینه ایمپلنت کامل دندان های برای فک بالا و فک پایین با توجه به روش دندانپزشکی و برند قطعات متفاوت است. بطور میانگین قیمت ایمپلنت کامل دهان یعنی ایمپلنت فک بالا و پایین با هم بین ۱۴۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان متغیر است.

ایمپلنت یک یا چند دندان

معمولا برای مراجعین سوال است هر واحد ایمپلنت چند دندان است؟ هر واحد ایمپلنت یک دندان تکی است البته در شرایط خاص دکتر دندانپزشک می تواند با یک فیکسچر (پیچ) کاشت چند پروتز دندان مصنوعی را انجام دهد. این موضوع به تراکم استخوان و فاصله بستگی دارد. قیمت هر واحد تکی ایمپلنت دندان بین ۶.۵ تا ۲۵ میلیون تومان است. علت این تفاوت قیمت برند و کشور سازنده ایمپلنت – ایران، آلمان، کره یا سوئیس – است.

اگر به دنبال کاشت دندان به روش ایمپلنت با هزینه کمتر هستید، مینی ایمپلنت دندان یک گزینه مناسب برای شماست.

ایمپلنت دندان جلو

برای ایمپلنت دندان های جلو که زیبایی اهمیت بیشتری دارد، باید از جنس های روکش که ظاهری طبیعی دارند (ایمکس یا زیرکونیا) استفاده کرد. معمولا این نوع ایمپلنت ها باریک و بلند هستند و عوارض کمتری دارند. همچنین ممکن است دندانپزشک برای ایمپلنت دندان جلو و تسریع روند، انواع فوری کاشت را پیشنهاد کند.

توجه!

اگر در شهر تهران زندگی می کنید جهت دریافت مشاوره و اخذ نوبت آنلاین از متخصص ایمپلنت دندان در تهران کلیک نمایید.

۲. انواع ایمپلنت از نظر نحوه کاشت

به‌طور کلی از نظر نحوه کاشت سه نوع ایمپلنت دندان وجود دارد:

  1. اندوستیل – که متداول ترین روش ایمپلنت است. اندوستیل به معنی «داخل استخوان» است.
  2. ایمپلنت ساب پریوستئال (پریو استیل) – که در آن ایمپلنت بالاتر از استخوان فک نصب می شود.
  3. زیگوماتیک – که روشی برای افراد با تراکم استخوان فک کم بدون نیاز به پیوند استخوان فک است.

اطلاعات بیشتر درباره این روش نوین: ایمپلنت زیگوماتیک چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

تفاوت ایمپلنت اندواستیل و ساب پریوستئال

ایمپلنت های اندوستیل و ایمپلنت های ساب پریو استیل اصلی ترین و شناخته شده ترین ایمپلنت های دندانی هستند.

در روش اندوستیل جراح متخصص ایمپلنت را مستقیما داخل استخوان فک قرار می دهد. در روش ایمپلنت اندواستیل استحکام بیشتر می شود بنابراین هر کدام از ایمپلنت های‌ اندوستیل می توانند یک یا چند روکش یا دندان مصنوعی را نگه دارند.

از طرفی ایمپلنت‌های ساب پریوستئال در بالای استخوان فک قرار می‌گیرند و معمولاً برای کسانی که حجم کم یا تراکم استخوان فک نازک دارند مناسب است.

هر دو ایمپلنت بسیار ایمن و مورد تایید انجمن دندانپزشکی و استاندارد آمریکا (ADA و ANSI) هستند.

۳. انواع جنس روکش ایمپلنت دندان

انواع مختلفی از روکش ایمپلنت وجود دارند. شما با مشورت با دندانپزشک می توانید جنس روکش دندان را از نظر هزینه، کارایی و زیبایی بررسی و انتخاب کنید.

انوع اصلی روکش ایمپلنت دندان از نظر جنس:

  1. روکش زیرکونیا
  2. جنس فلزی مانند طلا
  3. روکش سرامیکی دندان
  4. تلفیق فلزی سرامیکی روکش PFM
  5. روکش ایمکس Emax

و البته روکش سرک (CEREC) که فوری (یک‌روزه) است و در مطب ساخته می شود.

توصیه می کنیم درباره مزایای انواع روکش ایمپلنت دندان (سرامیکی، PFM و …) بیشتر بخوانید.

روکش دندان ایمپلنت چقدر طول می کشد

در فاصله زمانی بعد از جوش خوردن پیچ ایمپلنت و نصب اباتمنت، دندانپزشک از دندان شما قالب گیری یا تصویربرداری دیجیتال سه بعدی انجام می دهد. سپس یک روکش سفارشی به‌طور مخصوص با توجه به حالت دندان های مجاور و رنگ دندان های شما در آزمایشگاه ساخته می شود. به همین دلیل معمولا ساخت روکش دندان ایمپلنت حدود ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد.

 انواع ایمپلنت

خطرات ایمپلنت: چه کسانی نباید ایمپلنت کنند؟

البته برخی از افراد شرایط جراحی ایمپلنت دندان را ندارند. برای نمونه ایمپلنت برای افرادی که بیماری خاصی مانند دیابت، پوکی استخوان، نقص سیستم ایمنی بدن و بیماری حاد لثه دارند انجام نمی شود.

عواملی مانند کاهش حجم یا تراکم استخوان فک می تواند مانع موفقیت عمل ایمپلنت دندان شوند. علاوه بر این افراد سیگاری نیز به دلیل مشکلات لثه و طولانی بودن روند بهبود شرایط مناسبی برای این عمل دندانپزشکی ندارند.

مورد دیگر ملاحظات مربوط به سن بیمار است. افراد مسن به علت کاهش توانایی های ترمیم بدن، مشکلات انعقاد خون یا بی هوشی نباید ایمپلنت کنند.

به دلایل پزشکی، ممکن است جراحان دندانپزشک از انجام عمل ایمپلنت روی افرادی که موارد زیر دارند خودداری کنند:

افرادی که از داروهایی مثل بیس فسفونات استفاده می کنند.
بیمارانی که شیمی درمانی انجام می دهند.
کسانی که تحت درمان پرتودرمانی سر یا گردن هستند.
مبتلایان به ایدز (HIV) یا هپاتیت

درمان های تکمیلی قبل از ایمپلنت

گاهی بیماران قبل از ایمپلنت دندان نیازمند بهبود شرایط سلامتی و انجام درمان های تکمیلی هستند تا شرایط مطلوبی بدست بیاورند.

  • تقویت سینوس

تقویت سینوس اغلب برای قرار دادن موفقیت آمیز ایمپلنت در استخوان فک بالا ضروری است. هدف از این روش بالا بردن کف سینوس ها به منظور افزایش سطح استخوان موجود در آن ناحیه و استحکام ایمپلنت است.

  • اصلاح ریج یا پیوند استخوان فک

برخی از ناهنجاری ها در ناحیه استخوان فک وجود دارد که می توانند از پیوند یا جوش‌خوردن استخوان با ایمپلنت جلوگیری کنند. معمولاً جراحان در هنگام مواجهه با این نوع مشکل درمان های تکمیلی مانند اصلاح ریج یا پیوند استخوان فک توصیه می کنند. در صورت ناهنجاری شدید، درمان های اضافی مانند درمان ارتودنسی نیز ممکن است ضروری باشند.

مراقبت و بهداشت بعد از ایمپلنت دندان

نگهداری از ایمپلنت بعد از عمل بسیار شبیه به رعایت بهداشت دندان‌های طبیعی است. بنابراین مراقبت از دندان ها با دو بار مسواک و یک بار نخ دندان در روز انجام می شود. به همین سادگی با تمیز نگه داشتن ایمپلنت و نابودی باکتری می توانید از آسیب یا عفونت ایمپلنت و لثه جلوگیری کنید.

جراح یا دندانپزشک همچنین برای نظارت بر موفقیت ایمپلنت ها و اطمینان از سالم بودن دندان ها و لثه، بعد از عمل چندین نوبت معاینه برنامه ریزی می کند. مهم است که هر ۶ ماه یک بار برای معاینه تخصصی وضعیت ایمپلنت به دندانپزشک مراجعه کنید.

سوال متداول: بعد از عمل ایمپلنت دندان چی بخورم؟

هزینه ایمپلنت دندان

هزینه ایمپلنت دندان

هزینه نهایی جراحی ایمپلنت دندان با توجه به عوامل زیر می تواند متفاوت باشد. اما بطور کلی قیمت هر واحد تکی ایمپلنت بین ۶.۵ تا ۲۵ میلیون تومان است. همچنین افرادی که قصد کاشت کل دندان ها دارند حدود قیمت ایمپلنت کل فک بالا و پایین را باید بین ۱۴۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان در نظر بگیرند.

نوع ایمپلنت: انواع مختلف ایمپلنت ها مانند تیتانیوم یا زیرکونیوم می توانند هزینه های متفاوتی داشته باشند.

تعداد ایمپلنت های مورد نیاز: هزینه ها با توجه به تعداد ایمپلنت های مورد نیاز برای عمل می تواند متفاوت باشد.

مکان کلینیک دندانپزشکی: جراحی ایمپلنت به دلیل هزینه های زندگی و در دسترس بودن متخصصان ممکن است در شهرستان یا تهران هزینه متفاوتی داشته باشد.

تجربه جراح: تجربه جراح در انجام عمل می تواند بر هزینه آن تأثیر بگذارد. معمولاً در معاینه اولیه، دندانپزشک و یا یک متخصص واجد شرایط می تواند هزینه جراحی ایمپلنت دندان را تخمین بزند.

توجه!

اگر در شهر شیراز زندگی می کنید جهت دریافت مشاوره و اخذ نوبت آنلاین از ده‌ها متخصص ایمپلنت در شیراز می‌توانید از همین وب‌سایت اقدام کنید.

مروری کوتاه

جراحی ایمپلنت دندان راه حلی عالی برای جایگزینی دندان های از دست‌رفته است. ایمپلنت ها درصد موفقیت خوبی دارند و می توانند سالها دوام داشته باشند.

هزینه این کار معمولاً از فردی به فرد دیگر متفاوت است، زیرا برخی از افراد برای آماده‌سازی برای کاشت ایمپلنت نیاز به خدمات اضافه تری مانند، اصلاح ریج یا تقویت سینوس دارند. چنین مواردی می تواند بر هزینه کلی شما بیفزاید. تعداد و نوع ایمپلنت مورد نیاز نیز می تواند هزینه را افزایش دهد.

توصیه دندانپزشکان ایران: چرا ایمپلنت دندان کنیم؟

قطعا ایمپلنت دندان بهترین و بادوام ترین روش دائمی کاشت دندان های دائمی با ظاهری زیبا است.

این روش مطمئن و ایمن است و غیر از مزایایی مانند بهبود عملکرد بلع و گفتار، باعث زیبایی و افزایش اعتماد بنفس می شود.

علاوه بر این ایمپلنت عوارض بسیار کمی دارد و با تحریک فک از تحلیل استخوان جلوگیری می کند.

میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی بسیار بالاست و معمولاً ۹۸ درصد آنها در طی ۱۰ سال قدرت اولیه خود را حفظ می کنند. بیش از ۴۰ سال است که از این روش دائمی کاشت دندان استفاده می شود و میلیون ها نفر در سراسر جهان با این روش تحت درمان قرار گرفتند.

هنگامی که ایمپلنت توسط دندانپزشک با تجربه و تخصص انجام شود، خطرات آن حداقل است. پس به راحتی می توانید از مزایای آن یعنی زیبایی، رفع مشکلات کلامی و تغذیه و حفظ سلامت استخوان فک بهره ببرید.

منبع: مقالات دندانپزشکی درباره ایمپلنت دندان:

اندواستیل و ساب پریواستیل و انواع ایمپلنت، مزایا، عوارض و خطرات ایمپلنت FDA،

شانس و درصد موفقیت، انواع دندان مصنوعی و روکش و جنس آن ها و ADA/ANSI

هر گونه کپی برداری از محتوای فوق بدون درج منبع سایت پیگرد قانونی خواهد داشت.

امتیاز شما به این مطلب:
5/5 - (1 رای)
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای ایمپلنت دندان چیست ؟ + مراحل ، فواید ، معایب و عوارض ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل