جستجو
مراقبت از بریس دندان
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۹/۰۸ نویسنده : رکسانا سروش

مراقبت از بریس دندان چگونه است؟ چگونه از بریس های خود نگهداری کنیم؟

|894 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

مراقبت از بریس دندان

بریس یا (Braces) یک روش عالی برای صاف کردن دندان ها، اصلاح مشکلات بایت. بهبود ظاهر و افزایش عزت نفس در شما است. با این حال، برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن، کارهایی وجود دارد. که باید انجام دهید، تا اطمینان حاصل شود بریس های شما تمیز و در شرایط مطلوبی نگهداری می‌شوند. و همچنین کار خود را به درستی انجام می‌دهند. یکی از مهم‌ترین وظایف افرادی که از این درمان ارتودنسی بهره می‌برند. این است که با ساز و کار بریس آشنا شده و تمام نکات مراقبت از بریس دندان را رعایت کنند. تا به نتیجه مطلوب و دلخواه خود برسند. در ادامه این مقاله درباره نگهداری و مراقبت از بریس دندان ابزار ارتودنسی مطالبی نوشته شده است. که هر کسی از بریس استفاده می‌کند باید آن ها را به خوبی بلد بوده و درک کند.

بهترین متخصص ارتودنسی در شیراز

کمی بعد از اتصال بریس دندان

پس از آنکه بریـس به دندان شما متصل شد. یک دوره 3 تا 7 روزه پیش روی شما قرار خواهد داشت. که ممکن است در این دوره مشکلات کوچکی برای شما پیش بیاید. برای مثال طی این چند روز، ممکن است با وجود اتصال بریس ها نتوانید به درستی صحبت کنید. یا در صحبت کردن دچار مشکل باشید. و یا اینکه هنگام بستن لب ها و دهان کمی حس ناخوشایند داشته باشید.

همچنین ممکن است در گونه ها، لثه ها و دندان ها احساس درد و ناراحتی خفیفی داشته باشید. اگر از جانب یک براکت خاص ناراحت هستید. می‌توانید از مقداری وکس ارتودنسی استفاده کنید تا از بروز زخم بر روی لثه ها، لپ و لب ها جلوگیری شود.

سست و یا لق شدن دندان ها

روند صاف کردن دندان‌ های شما شامل حرکت دادن آن‌ها به سمت موقعیت های مورد نظر متخصص ارتودنسی است. این وضعیت می تواند باعث شود برخی از دندان‌های شما در دهان سست شوند. برخی از افراد حتی ممکن است متوجه شوند. که دندان‌هایشان در کل مدت زمان درمان کمی شل یا لق شده است. با این حال، این کاملاً طبیعی است و بعد از برداشتن بریس ها، دندان های شما در فک و موقعیت جدید خود محکم جا می‌گیرند. اگر در طول درمان ارتودنسی با بریس نگران سست شدن بیش از حد دندان خود هستید. برای اطمینان و رسیدگی بیشتر به این وضعیت، باید با ارتودنتیست خود ملاقات و مشورت کنید.

شکسته شدن براکت و یا سیم ارتودنسی

حتی اگر رژیم غذایی مناسب و توصیه شده پس از بریس ارتودنسی را مصرف می‌کنید. و مرتبا با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن از دندان ها و بریس ها مراقبت می‌کنید. باز هم ممکن است. شاهد شکسته شدن براکت و یا سیم در طول مدت درمان خود باشید.

اگر متوجه شده اید که یکی از براکت های شما شل شده است. برای پیشگیری از آسیب براکت به ساختارهای دهان مثل لپ ها یا لب ها حتما از مقداری وکس ارتودنسی استفاده کنید. تا زائده های براکت به این ساختارها آسیب وارد نکند.

در صورت شکسته شدن یا قطع سیم ارتودنسی، انتهای آن را دوباره به محل مورد نظر خود فشار داده و مقداری وکس ارتودنسی را در انتهای شکسته سیم، قرار دهید. تا از آسیب دیدگی دهان جلوگیری شود. هنگامی که براکت و یا سیم به صورت موقت ایمن شد. با متخصص ارتودنسی خود ملاقاتی داشته باشید تا براکت و یا سیم را تعمیر یا تعویض کند.

شل شدن بند ارتودنسی

بندهای ارتودنسی که به طور معمول به دندان های عقبی شما متصل می‌شوند. همزمان با جابجایی مختصر دندان ها، ممکن است شل شوند. هرچند که این اتفاق کاملاً طبیعی است، اما شل شدن بند ارتودنسی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در شخص شود.

اگر با شل شدن بند ارتودنسی مواجه شده اید، سعی کنید با یک وسیله، بند را در آورده، داخل یک پلاستیک تمیز قرار دهید. و در اسرع وقت برای قرار دادن دوباره و یا جایگزینی بند شل شده، به نزد متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید. همچنین اجتناب از مصرف و یا جویدن غذاهای سخت نیز می‌تواند به جلوگیری از بروز این نوع مشکل کمک کند.

تسکین درد و ناراحتی پس از جلسات منظم ارزیابی بریس


رای صاف شدن دندان هایتان و اینکه به موقعیت ایده آل شما دست پیدا کنند، لازم است که به صورت دوره ای و منظم به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. به طور معمول بیشتر مراکز ارتودنسی به بیماران خود توصیه می‌کنند که پس از هر 3 هفته تا 8 هفته برای ارزیابی و انجام تنظیمات دوره ای به نزد متخصص ارتودنسی مراجعه شود.

بعد از هر بار تنظیم بریس، ممکن است احساس درد شدیدی داشته باشید. معمولاً با مصرف داروهای بدون نسخه مانند استفامینوفن و ایبوپروفن و خوردن غذاهای نرم برای 24 تا 48 ساعت اول بعد از تنظیم بریس، می‌توانید درد ناشی از پروسه تنظیمات را تسکین دهید.

غذا خوردن با بریس‌ها

اگر برای مدتی است که بریس ارتودنسی دارید، بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکلات متنوعی مانند شکسته شدن و یا شل شدن بخش های مختلف بریس تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی خود ایجاد کنید.

به عنوان یک قاعده کلیبرای مراقبت از بریس دندان خود، شما باید باید و باید از مصرف غذاهای بیش از حد چسبنده و شیرین که می‌توانند در لابلای براکت‌ ها، سیم ها و بندهای بریس گیر کنند خودداری کنید. برای مثال شما نباید از مواد زیر مصرف کنید:

  • آدامس
  • پاپ کرن
  • آبنبات
  • میوه خشک

همچنین باید از مصرف غذاهای سفت و سخت که نیازمند نیروی زیادی برای جویدن هستند خودداری کنید. برای مثال شما نباید مواد خوراکی زیر را بخورید:

  • سیب سفت و کال
  • هویج
  • آجیل ها
  • ذرت بوداده
  • گوشت نرسیده و نپخته
  • آب نبات های سفت و سخت

چنانچه می‌خواهید غذاهایی مانند پیتزا، گوشت و سبزیجات خام بخورید، بهتر است قبل از مصرف، این مواد غذایی را به قطعات کوچک تر کرده سپس مصرف کنید. بعد از اتمام غذا خوردن یا آشامیدن، باید دندان‌های خود را کاملا مسواک بزنید تا تمام ذرات مواد غذایی از دهان و اطراف پبریس شما خارج شود.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به شیوه ای مناسب و صحیح، برای جلوگیری از سوراخ شدن دندان و یا پوسیدگی آن ها در اطراف براکت ها ضروری است. به طور معمول توصیه می شود علاوه بر مسواک زدن در صبح و قبل از خواب، بعد از هر وعده غذایی یا میان وعده، مسواک بزنید.

قبل از مسواک زدن و نخ دندان زدن، ممکن است لازم باشد تمام قسمت‌های جداشونده را از بریس خود جدا کنید، یکی از این بخش ها می‌تواند هدگیر باشد. هنگام مسواک زدن، حتماً بر روی هر سطح دندان و اطراف هر براکت مسواک بزنید تا تمام ذرات مواد غذایی و هر پلاکی که ممکن است وجود داشته باشد را از بین ببرید.

هنگام نخ دندان کشیدن، به یاد داشته باشید که بالا و پایین هر سیم را نخ بزنید. اگر در مورد چگونگی و راهکار صحیح نخ دندان زدن با بریس مطمئن نیستید و اطلاعات کافی ندارید، بهتر است از متخصص ارتودنسی کمک بگیرید و شیوه صحیح نخ دندان زدن را از او یاد بگیرید.

مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای مراقبت از بریس دندان چگونه است؟ چگونه از بریس های خود نگهداری کنیم؟ ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل