جستجو
درمان عفونت لثه با عسل در خانه: مزایا و بهترین روش‌های خانگی
بروزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ نویسنده : امین روغنیان

درمان عفونت لثه با عسل در خانه: مزایا و بهترین روش‌ها

|95 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

احتمالا درباره خواص شگفت انگیز عسل در کاهش عفونت و التهاب یا بهبود زخم خوانده باشید. اما می دانستید عسل به همین علت ها می تواند بهترین درمان عفونت لثه یا عقب رفتن خط لثه در خانه باشد؟ در این مقاله دندانپزشکان ایران درباره مزایای عسل برای سلامت لثه و دندان و بهترین روش های درمان خانگی التهاب لثه می خوانید.

مزایای عسل برای سلامت لثه و دندان: چطور با عسل بیماری لثه را درمان کنیم؟

درمان عفونت لثه با عسل

عفونت لثه نوعی بیماری ناشی از التهاب خط لثه به علت وجود باکتری یا پلاک دندان است. همیشه بهترین راه درمان بیماری یا عفونت لثه مراجعه به دندانپزشک یا متخصص پریودنتیست (جراحی لثه) است. با این حال برای موارد خفیف می توانید از درمان های خانگی مانند درمان عفونت لثه با عسل، نمک و دارچین کمک بگیرید.

در صورتی که عفونت لثه به موقع درمان نشود ممکن است منجر به عوارض خطرناکی مانند بیماری پریودنتیت، آبسه دندان یا تحلیل استخوان فک شود. بنابراین ضمن تحمل درد شدید لثه برای مدتی طولانی حتی ممکن است دندان خود را از دست بدهید.

انواع عفونت لثه

عفونت یا بیماری لثه سه سطح دارد:

  1. نوع خفیف ژنژیویت یا التهاب لثه
  2. پیوره یا بیماری پریودنتیت لثه
  3. پریودنتیت پیشرفته عفونت لثه خفیف یا ژنژیویت

علائم ژنژیویت یا عفونت خفیف لثه

از علائم ژنژیویت (Gingivitis) که مرحله اول عفونت لثه است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرمزی و التهاب بافت لثه
  • خونریزی هنگام استفاده از مسواک و نخ دندان
  • حساسیت یا درد شدید لثه
  • بوی بد دهان
  • ایجاد یا خروج عفونت از فاصله بین لثه و دندان

گاهی نیز عفونت لثه باعث گلودرد می شود. معمولا برای درمان عفونت خفیف می توانید عسل روی لثه بگذارید یا آبجوش و عسل میل یا غرغره کنید.

عوارض پریودنتیت یا بیماری حاد لثه

ژنژیویت شدید و درمان نشده منجر به بیماری پریودنتیت می شود که باعث:

  • آسیب غیر قابل ترمیم و بازگشت به سلامت لثه
  • عقب رفتن خط لثه (تحلیل لثه)
  • یا افتادن دندان می شود.

درمان عفونت خفیف لثه با رعایت بهداشت دهان (مسواک و دهانشویه منظم) و مصرف دارو امکان پذیر است. اما معمولا برای درمان پیوره لثه (پریودنتیت) حتما باید به دندانپزشک متخصص بیماری های لثه مراجعه کنید چون درمان های خانگی مانند عسل کارساز نیستند.

شما می توانید به راحتی از بهترین دندانپزشکان در شیراز آنلاین نوبت بگیرید.

مزایای عسل برای سلامت لثه و دندان

داروهای مختلفی برای درمان بیماری لثه تجویز می شوند اما آیا می دانستید یکی از بهترین دارو ها برای تسکین درد یا درمان عفونت لثه با عسل است. عسل که همه ما آن را بخاطر مزه طبیعی شیرین و فواید شگفت انگیز دارویی آن می شناسیم خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی بسیار قوی دارد.

چرا و چطور با عسل عفونت لثه را درمان کنیم؟

تحقیقات علمی متعددی نشان می دهند که عسل از بهترین روش های درمان عفونت لثه است. علاوه بر این عسل طبیعی است و قیمت و عوارض بسیار کمتری نسبت به داروهای مسکن و آنتی بیوتیک درمان بیماری لثه دارد.

محققان ثابت کرده اند که خواص درمانی عسل در درمان بیماری های مرتبط با لثه مانند کاهش تورم لثه و التهاب لثه نقش مهم و مفیدی دارد. علاوه بر همه این فواید، عسل خواص ضد باکتری دارد و می تواند برای جلوگیری از تشکیل پلاک یا پوسیدگی دندان نیز استفاده شود.

خواص عسل برای درمان عفونت و تحلیل لثه (بیماری ژنژیویت)

خواص عسل برای درمان عفونت لثه (بیماری ژنژیویت)

یکی از جالبترین مزایای مصرف عسل خاصیت آن برای تسریع روند بهبود زخم است. به همین علت عسل برای درمان عوارض عفونت لثه مانند خونریزی، ژنژیویت و درمان تحلیل لثه در خانه بسیار مفید است.

علاوه بر خاصیت ضد باکتری و ضد سرطانی (با آنتی اکسیدان ها)، زمانی که عسل را داخل آب حل می کنید هیدروژن پراکسید تولید می شود. از آنجا که پراکسید هیدروژن یک ضد عفونی کننده قوی است، عسل می تواند به سرعت عفونت لثه و باکتری ها را از بین ببرد. این ماده همچنین مزایایی برای سفیدی دندان ها و نابودی پلاک دندان دارد.

اگر عسل را روی لثه قرار دهید آنتی اکسیدان‌ها و عوامل آنتی باکتری تا حد زیادی درد، التهاب و عفونت لثه را از بین می برند. با اینکه عسل برای درمان عفونت لثه بسیار مفید است، بهتر است برای جلوگیری از عوارض خطرناک بیماری لثه به بهترین دندانپزشکان و متخصصان لثه در شیراز یا تهران مراجعه کنید.

نوبت دهی بهترین جراح لثه در شیراز | جراحی لثه با لیزر در شیراز

بهترین روش های درمان بیماری لثه با عسل

با توجه به فواید متعددی که در بالا بررسی شد، محققان و دانشمندان تلاش می کنند خمیر دندان و دهانشویه حاوی عسل برای سفیدی دندان و درمان عفونت لثه طراحی کنند. البته هنوز محصولی تجاری در دسترس نیست، بنابراین می توانید به روش های زیر بیماری لثه را با عسل درمان کنید:

  • برای درمان عفونت یا بیماری لثه با عسل هر روز صبح دهان خود را با مقداری آب ولرم و دو قاشق عسل بشویید. تنها پس از چند روز میبینید که درد و التهاب کمتری دارید و عفونت لثه کمتر می شود.
  • مقداری آب لیمو و عسل مخلوط کنید و آن را روی لثه بمالید تا عفونت‌ها و باکتری از بین برود.
  • یا هر روز به مدت ۳ تا ۵ دقیقه لثه خود را با عسل ماساژ دهید پس از این درمان ها قطعا کاهش میزان التهاب و درد را احساس خواهید کرد.
  • ترکیب عسل و نمک: می توانید خواص ضد عفونی و آنتی باکتری نمک و عسل طبیعی را با هم ترکیب و استفاده کنید.
  • اگر با خاصیت ضد التهاب و درد دارچین و عسل آشنا باشید، حتما درباره خواص مالیدن عسل و دارچین به لثه می دانید. می توانید ترکیبی از دارچین و عسل روی لثه قرار دهید تا عفونت یا تحلیل خط لثه را درمان کنید.

خلاصه و توصیه دندانپزشکان ایران

در این مقاله دندانپزشکان ایران راه های درمان تحلیل یا عفونت لثه در خانه با عسل را بررسی کردیم. عسل خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری دارد پس مصرف درست آن می تواند از بهترین درمان های خانگی عفونت خفیف لثه باشد. دقت کنید که درمان عفونت شدید یا بیماری پیوره (پریودنتیت) به هیچ وجه در خانه امکان پذیر نیست و حتما باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید که برای لثه و دندان سالم باید بهداشت دهان را به خوبی مراجعه کنید و هر ۶ ماه برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. بنابراین باید هر روز دو بار مسواک و یک بار نخ دندان بکشید و از دهانشویه حاوی فلوراید یا عسل استفاده کنید.

منبع مقالات علمی درباره خواص عسل در درمان عفونت یا تحلیل لثه از PennDental و  DarburHoney

امتیاز شما به این مطلب:
5/5 - (1 رای)
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای درمان عفونت لثه با عسل در خانه: مزایا و بهترین روش‌ها ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل