جستجو
انواع بیماری لثه تفاوت التهاب لثه و پریودنتیت
بروزرسانی: ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ نویسنده : امین روغنیان

تفاوت التهاب لثه با پریودنتیت انواع و علائم بیماری لثه

|134 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

بیماری های لثه (پریودنتال) تعریفی عمومی از طیفی از انواع بیماری از التهاب لثه (ژنژیویت) تا بیماری حاد لثه (پریودنتیت) را در بر می گیرد. در این مقاله دندانپزشکان ایران درباره تفاوت علائم التهاب لثه با پریودنتیت و نحوه درمان بخوانید.

درمان و پیشگیری از بیماری پریودنتال التهاب لثه و پریودنتیت

بیماری لثه از دسته مشکلات متداولی است که برای بسیاری از افراد حداقل یک بار در طول عمرشان رخ می دهد. با این حال بسیاری از افراد التهاب لثه را به موقع درمان نمی کنند و با بیماری التهاب حاد لثه یعنی پریودنتیت روبرو می شوند.

بنابراین بهتر است همه ما درک درستی از انواع و مراحل بیماری لثه داشته باشیم تا با تشخیص به موقع یا پیشگیری، لبخندی جذاب و اعتماد بنفس بیشتری داشته باشیم.

التهاب لثه چیست؟

التهاب لثه یا ژنژویت (به انگلیسی: Gingivitis) اولین مرحله بیماری لثه است که با علائم ورم، قرمز شدن و درد خفیف لثه قابل تشخیص است.

معمولا علت التهاب لثه تجمع یا رسوب پلاک دندانی (یک لایه نازک و چسبناک باکتری) در اطراف دندان بدلیل بی دقتی یا بهداشت نامناسب می باشد. در صورتی که این عارضه به موقع درمان نشود، پلاک دندانی سفت و تبدیل به تار تار می شود که می تواند باعث تشدید درد و التهاب (بیماری پریودنتال لثه) شود.

اما نگران نباشید چون با درمان به موقع ژنژویت می توانید سلامت کامل لثه خود را دوباره بدست آورید.

به همین منظور باید ابتدا به بهترین دندانپزشک شیراز مراجعه کنید تا سلامت لثه شما و نوع درمان مشخص شود.

تفاوت التهاب حاد لثه (پریودنتیت) تحلیل استخوان و بافت اطراف دندان

 

شما می توانید با رعایت بهداشت مناسب دهان و جرم گیری دندان در مطب به راحتی از دست پلاک و تارتار رها شوید تا لثه‌ها فرصت ترمیم و برگشت به حالت طبیعی را پیدا کنند. اما اگر بی توجهی کنید و درمان را به عقب بیندازید التهاب لثه ممکن است به نوع پیشرفته و خطرناکی از بیماری لثه یعنی پریودنتیت تبدیل شود. دندانپزشکان برای جلوگیری از التهاب لثه، توصیه می کنند به‌طور منظم جرم گیری دندان انجام دهید اما هر چند وقت یکبار باید جرم گیری دندان کنیم؟

جالب است بدانید ژنژویت یک عارضه متداول است و بسیاری از افراد با این که التهاب لثه یا علائم بیماری پریودنتال دارند از آن بی اطلاع اند. به همین دلیل چک آپ منظم دندانپزشکی برای پیشگیری یا تشخیص سریع این مشکلات قبل از ایجاد درد و هزینه غیر ضروری، لازم است.

برای درمان تخصصی بیماری لثه، بهتر است به بهترین جراحان لثه (پریودنتیست) در شیراز مراجعه کنید.

پریودنتیت چیست؟

بیماری پریودنتیت (به انگلیسی: Periodontitis) سطح پیشرفته ای از بیماری لثه است که زمانی که التهاب لثه درمان نشود رخ می دهد. این عارضه با نام های پیوره (Pyorrhea) یا بیماری پریودنتال حاد نیز شناخته می شود.

در این مرحله از بیماری لثه، عفونت و التهاب به عمق بافت لثه و استخوان فک که زیر دندان قرار گرفته سرایت پیدا می کند. هر چه دیرتر برای درمان اقدام کنید و بیماری پیشرفت کند بافت دهان آسیب بیشتری می بیند و حتی ممکن است دندان لق شود یا در نهایت بیفتد.

درمان عفونت لثه با عسل در خانه: مزایا و بهترین روش‌ها

هشدار: به خاطر داشته باشید که برخلاف التهاب لثه، روند پریودنتیت برگشت‌پذیر نیست و امکان ترمیم یا جبران صدمه به بافت ها وجود ندارد.

بنابراین در صورتی که در بافت لثه‌های خود درد، التهاب یا قرمز شدن مشاهده می کنید فوری به دندانپزشک مراجعه کنید. لازم به ذکر است که با درمان تخصصی، دندانپزشک می تواند روند بیماری را متوقف یا آهسته‌تر کند اما لازمه این موضوع مراجعه سریع تر به کلینیک است. هدف اصلی درمان بیماری پریودنتیت جلوگیری از سرایت بیشتر عفونت و آسیب به بافت لثه و استخوان فک است.

انواع بیماری لثه (پریودنتال) و مخصوصا پریودنتیت بسیار خطرناک و نیازمند درمان فوری هستند. در صورتی که بیماری حاد لثه (پریودنتیت) به موقع درمان نشود علاوه بر افتادن دندان، امکان سرایت عفونت به خون و افزایش احتمال سکته قلبی و مغزی وجود دارد.

علائم سرایت عفونت دندان به خون و مغز را بشناسید.

تفاوت التهاب لثه (ژنژیویت) قرمزی و ورم لثه با پریودنتیت

علائم خطرناک انواع بیماری لثه

فورا با مشاهده اولین علائم بیماری لثه به دندانپزشک مراجعه کنید تا از عوارض شدید جلوگیری کنید.

علائم پریودنتیت یا التهاب حاد لثه شامل:

  • قرمز شدن یا ورم بافت لثه
  • خون ریزی لثه هنگام استفاده از مسواک و نخ دندان
  • بوی بد دهان (بوی بد همیشگی دهان نشانه عفونت است)
  • هر گونه تغییر در وضعیت قرار گرفتن دندان ها روی هم یا هنگام جویدن غذا

دقت کنید که تعلل در درمان دندانپزشکی ضمن ایجاد عوارض سلامتی مانند درد و افتادن دندان، نیازمند هزینه زیاد مالی برای روش های ترمیمی مانند ایمپلنت دندان است.

در همین راستا لازم است ضمن رعایت بهداشت دهان و دندان – ۲ بار مسواک و یکبار نخ دندان در روز – مراجعه منظم (۶ ماه یکبار) برای چک آپ دندانپزشکی داشته باشید.

دندانپزشک با تجربه می تواند علاوه بر پیشگیری از بیماری لثه، کوچکترین و ابتدایی‌ترین علائم التهاب لثه یا بیماری پریودنتیت را حتی قبل از شروع آنها تشخیص دهد.

دانستنی هایی درباره بیماری لثه و درمان ژنژیویت و پریودنتیت

توصیه های پایانی دندانپزشکان ایران

  • درک بهتر از بیماری های دهان مانند شناخت تفاوت علائم التهاب لثه یا پریودنتیت و مراحل مختلف آنها ضروری است.
  • رعایت بهداشت دهان با اینکه کم اهمیت به نظر می رسد برای پیشگیری یا تشخیص سریع مشکلات بهداشتی مفید است.
  • مراجعه زود هنگام به دندانپزشک از پیشرفت بیماری و ایجاد عوارض شدید و غیرقابل ترمیم بیماری پریودنتال لثه جلوگیری می کند.
  • در صورت خونریزی لثه هنگام مسواک یا نخ دندان، یا هرگونه ورم و قرمزی همین امروز به دندانپزشک مراجعه کنید.

با اقدام به موقع برای سلامت لثه، سلامت و زیبایی لبخند خود را تضمین کنید.

منبع: مقالات دندانپزشکی و سلامت لثه DestinDentist

امتیاز شما به این مطلب:
5/5 - (1 رای)
مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای تفاوت التهاب لثه با پریودنتیت انواع و علائم بیماری لثه ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل