درد ایمپلنت دندان
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۸/۲۹ نویسنده : رکسانا سروش

علت درد ایمپلنت دندان به همراه راه های درمان ایمپلنت دندان

درد ایمپلنت دندان

علت درد ایمپلنت دندان را چگونه باید برطرف کنیم؟ افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند همواره به دنبال راهی برای پر کردن جای خالی آن ها می‌گردند. راه های مختلفی برای پر کردن جای خالی این دندان ها وجود دارد که مهمترین و موثرترین راه، کاشت‌ ایمپلنت‌ دندان است. اما برخی از افراد از انجام این عمل هراس دارند زیرا فکر میکنند کاشت ایمپلنت درد دارد. اما آیا واقعا ایمپلنت دندان درد دارد؟ اگر اینگونه است چه راه هایی برای این کار وجود دارد؟

علت درد ایمپلنت دندان

به صورت خلاصه بله این عمل و عمل های مشابه تا حدودی احساس درد بیمار را تحریک میکنند. البته تجربه این درد در افراد مختلف یکسان نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. بیمار حین عمل معمولا دردی تجربه نمی‌کند، اما بعد از عمل می‌تواند درجاتی از درد را احساس خواهد کرد که با روش های مختلفی تسکین پیدا میکند.

علت درد ایمپلنت دندان چیست؟

به خاطر انجام این عمل، متخصص ایمپلنت مجبور است که از دریل یا وسایل دیگر استفاده کند. عروق عصبی و خونی و بافت نرم و حتی بافت استخوانی در این عمل درگیر هستند. بنابراین طبیعی است که لثه ها واکنش نشان میدهند و ما در مجموع ممکن است درد را تجربه کنیم. بنابراین دلیل درد بعد از ایمپلنت دندان دستکاری بافت لثه و فک است.

درد دندان بعد از ایمپلنت چقدر طول می‌کشد؟

نمیتوان به صورت دقیق پاسخی به این سوال داد. زیرا شدت درد در کسانی که تجربه ایمپلنت دندان داشته اند بسیار متفاوت است. در کل اینکه بیماران چقدر درد میکشند به عوامل مختلفی مانند شرایط سلامتی خود بیمار، نحوه انجام عمل و تجربه و تخصص جراح یا متخصص ایمپلنت دارد. بر همین اساس ممکن است در برخی افراد تسکین درد دندان بعد از ایمپلنت به سرعت رخ دهد در حالی که در دیگران بیشتر ادامه داشته باشد. اما در هر صورت، این درد نباید بیشتر از 5 تا 10 روز ادامه داشته باشد.

درد کاشت ایمپلنت نسبت به درد کشیدن دندان بسیار کمتر است

اینکه برخی بیماران به خاطر انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان هراس داشته باشند یا بترسند کاملا طبیعی است. اما خوشبختانه با وجود تکنولوژی های جدید در حوزه دندانپزشکی و به لطف داروهای بیحس کننده دیگر، نباید از درد ناشی از ایمپلنت دندان هراس داشته باشید. بنابراین از آنجا که حین انجام عمل به بیماران دارو داده شده، دیگر به آن صورت دردی را تجربه نمی کنند و حین عمل آرامش دارند. به گونه ای که این بیماران معتقدند درد ایمپلنت بسیار کمتر از درد کشیدن دندان عقل است.

شما حین عمل بیحس می‌شوید

از آنجا که طی عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان ساختارهای طبیعی دستکاری میشوند قطعا درد نیز وجود خواهد داشت. مخصوصا اگر توده استخوانی فک بیمار تحلیل رفته باشد که در این صورت نیازمند پیوند استخوان خواهد بود. و این کار نه تنها دردناک است بلکه بعد از عمل نیز درد بیشتری تجربه خواهد شد. اما با توجه به اینکه جراح دهان و دندان یا ایمپلنتولوژیست ها از داروهای بیحسی و سایر داروهای آرامبخش استفاده میکنند حداقل حین عمل، شما دردی تجربه نمیکنید. یا اگر درد هم داشته باشید بسیار مختصر خواهد بود. به طور کلی جراح برای تسکین درد بعد از ایمپلنت دندان از روش های زیر استفاده میکند:

• بی حسی موضعی
  • داروی استنشاقی اکسید نیتروژن
  • مسکن های خوراکی

درمان درد ایمپلنت دندان با بیحسی موضعی

برای انجام بسیاری از اعمال جراحی دهان و دندان از بیحسی موضعی استفاده میشود. این بیحسی با کمک برخی داروها و از راه تزریق مستقیم به ناحیه مورد نظر صورت میگیرد. در خصوص کاشت ایمپلنت نیز؛ قبل از اینکه عمل شروع شود، جراح دهان و دندان با داروی بیحسی ناحیه ای که قرار است ایمپلنت کاشته شود و اطراف آن را بیحس میکند. حین ورود سوزن به داخل لثه احتمالا کمی درد تجربه خواهید کرد. اما بعد از اثر کردن دارو دیگر چیزی حس نخواهید کرد. اما میتوانید فشار دریل بر روی دندان ها و فک را حس کنید (بدون احساس درد)

تسکین درد ایمپلنت دندان با نیتروژن اکساید

یکی از داروهای مسکن که می تواند به حفظ آرامش بیمار قبل از انجام عمل کمک کند اکسید نیتروژن یا نیتروژن اکساید است. این دارو استنشاقی است و نقش مسکن را دارد. این دارو تقریبا بی خطر است و برای تمامی سنین استفاده می شود. اگر حین انجام عمل بیمار استرس داشته باشد یا از انجام عمل هراس داشته باشد، پیش از عمل از این دارو برای آرام کردن او استفاده میشود.

برای مشاهده لیست بهترین متخصص ایمپلنت دندان در شیراز کلیک کنید.

درمان درد ایمپلنت دندان با داروی مسکن

گاهی اوقات در شرایط خاصی مانند زمانی که بیمار استرس زیادی دارد یا از انجام عمل ایمپلنت دندان هراس دارد داروی های مسکن خوراکی تجویز میشود. والیوم یکی از این داروها است. این دارو خوراکی است و میتواند به بیمار در تحمل درد کمک کند و به نوعی او را آرام و ریلکس تر میکند.

راه تسکین درد دندان بعد از ایمپلنت

بعد از اینکه عمل جراحی شما به اتمام رسید، ایمپلنتولوژیست به شما توصیه هایی درباره مراقبت های پس از عمل شامل شیوه های کنترل درد ارائه خواهد داد. برای اینکه بتوانید بهتر درد بعد از عمل را مدیریت کنید موارد زیر را دنبال کنید:

• تمام توصیه ها و نکته های ارائه شده توسط متخصص ایمپلنت دندان را مو به مو انجام دهید
  • داروهای مسکن تجویزی را تهیه کرده و به موقع بخورید
  • برای کنترل بهتر درد دندان از کمپرس یا کیسه آب یخ استفاده کنید
  • در صورت نیاز با کمک آب نمک لثه های خود را بشویید
  • تا مدتی غذا یا نوشیدنی سرد یا خنک نیز بخورید
  • طبق معمول به موقع مسواک بزنید و حتما نخ دندان بکشید

سوالات و نظرات خود را برای علت درد ایمپلنت دندان به همراه راه های درمان ایمپلنت دندان ارسال کنید