جستجو
علت کج شدن دندان ها
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۹/۰۵ نویسنده : رکسانا سروش

علت کج شدن دندان ها چیست؟ چرا دندان کج می‌شود؟

|2078 بازدید
|
0 کامنت
مطالعه: 3 دقیقه

علت کج شدن دندان ها

کج بودن دندان ها و عدم هماهنگی آن‌ها مشکل بسیار شایعی در میان افراد مختلف است. هم در کودکان و هم در افراد بالغ و بزرگسال این مشکل دیده می‌شود. دندان هایی که به طور کامل و متناسب با هم مطابقت ندارند و یا به صورت ساده تر، ناصاف هستند. از جذابیت دندان های شما کم خواهند کرد. اما علت کج شدن دندان ها چی

اگر از ظاهر دندان های خود و در نتیجه ظاهر لبخند خود راضی نیستید. یا اگر کج بودن دندان های شما مشکلات سلامتی یا گفتاری را برایتان ایجاد می کند، می توانید. آن ها را صاف کرده و صاحب لبخندی تاثیرگذار و زیبا باشید. در این مقاله با علل اصلی کج و ناصاف بودن دندان ها و همچنین نحوه تصحیح حالت دندان ها به منظور صاف کردن دندان بیشتر آشنا خواهید شد.

بهترین دندانپزشکان شیراز

چه عواملی باعث ایجاد دندان‌های کج می شود؟ | علت کج شدن دندان

هم دندان‌های شیری و هم دندانهای دائمی قابلیت کج شدن به مرور زمان را دارند. در کودکان به دلیل کمبود فضا یا کوچک بودن فک های بالا و پایین فضای کافی برای رشد دندان ها وجود ندارد. بنابریان دندان از مسیرهای نامتعارف بیرون آمده و به شکل نامناسبی به رشد خود ادامه می‌دهند.

داشتن برخی از عادات نامناسب مثل مکیدن انگشت یا وسایل و اسباب بازی ها در سنین کودکی می تواند. باعث کج شدن دندان شیری در کودک شوند. وراثت و ژنتیک نیز ممکن است نقشی در کج بودن دندان داشته باشند.

داشتن دندان های شیری کج به این معنا نیست که کودک شما دارای دندانهای دائمی کجی خواهد شد. با این حال، اگر فضای کافی برای رشد دندان ها در اختیار نباشد. باید منتظر کج در آمدن دندان های دائمی کودک خود باشید.

سایر مواردی که میتوانند روی کج یا ناصاف شدن دندان ها تاثیر بگذارند عبارتند از:

اندازه فک (Jaw size)

رژیم غذایی مدرن و غذاهای نرم و فرآوری شده ای که بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند. به جویدن کمتری نسبت به غذاهایی که اجداد اولیه ما می‌خورده اند نیاز دارد. این تغییر باعث شده است. که اندازه فک بشر به مرور زمان دچار تغییر و تحولاتی شده و بصورت عمومی انسان ها امروزه فک های کوچکتری دارند. دانشمندان بر این باورند که ممکن است. فک کوتاه و تکامل یافته ما، مسئول کراودینگ، نامرتبی و کج شدن دندان های ما باشد.

عادات عملکردی ضعیف (Poor myofunctional habits)

عادت های عملکردی رفتارهای تکراری هستند که بر روی عضلات یا عملکردهای دهان یا صورت تأثیر می گذارند. برخی از این عادات عبارتند از:

  • مکیدن انگشت شست
  • استفاده بیش از حد از پستانک یا شیشه شیر
  • تماس زبان به دندان ها
  • تنفس دهانی

که از علت کج شدن دندان می باشد.

مال اکلوژن (Malocclusion)

مال اکلوژن اشاره به نامرتب بودن دندان ها و عدم هماهنگی آن ها در فک های بالا و پایین دارد. زمانی که تراز طبیعی دندان ها و فک ها به هم بریزد اصطلاحا میگویند که شخص دچار مال اکلوژن است.

رایج ترین انواع مال اکلوژن شامل اوربایت و اندربایت است. اگر شما اوربایت داشته باشید، دندان‌های جلوی در فک فوقانی شما با فاصله نسبتا زیادی از دندان های جلویی در فک پایین شما جلو می‌زنند. و چنانچه آندربایت داشته باشید. این قضیه برعکس خواهد بود و دندان های فک پایینی شما جلوتر از فک بالایی شما قرار خواهند گرفت.

ژنتیک و وراثت (Genetics and heredity)

اگر یکی از والدین شما یا هر دوی آن‌ها داری دندان ‌های کج و شلوغ هستند، به احتمال زیاد شما نیز از این مشکل رنج خواهید برد. در صورت به ارث بردن کجی دندان ها، حتی ممکن است شما نسبت به والدین خود بیشتر مشکل کج بودن دندان داشته باشید.

مراقبت ضعیف از دندان (Poor dental care)

زمانی که شما به صورت مرتب به یک دندانپزشک مراجعه کنید، تمام مشکلات احتمالی دندان های شما در اسرع وقت تشخیص داده خواهد شد. و درمان آن ها نیز به راحتی در همان ابتدای ظاهر شدن حل خواهند شد. اما چنانچه به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت ندهید و به دندانپزشک مراجعه نکنید، باید شاهد بروز مشکلات دندانی متعددی در آینده باشید.

تغذیه ضعیف (Poor nutrition)

داشتن تغذیه ضعیف، به ویژه در کودکان، می تواند منجر به پوسیدگی دندان ها و رشد ضعیف آن ها شود. تمام این مشکلات میتواند منجر به کج در آمدن دندان های کودکان شما شود.

آسیب دیدگی صورت (Facial injury)

وارد شدن ضربه به صورت یا دهان می تواند دندان‌ها را از جای خود حرکت دهد و در نتیجه باعث کچ شدن یک یا چند دندان شود.

مشکلات و عوارض ناشی از کج شدن دندان ها

در بعضی موارد دندان‌های کج می‌توانند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، دندان‌های ناهماهنگ و صاف ممکن است بر توانایی جویدن شما اثر بگذارند و هر بار که غذا می‌خورید باعث بروز درد در دهان شما شود.

بعلاوه، ممکن است برخی از افراد با توجه به زشت یا نامرتب بودن فرم دندان ها از باز کردن دهان خود یا لبخند زدن خجالت بکشند. سایر معضلاتی که میتوانند ناشی از کج بودن دندان باشند عبارتند از:

بیماری پریودنتال: زمانی که دندان ها ناصاف باشند تمیز کردن بین آن ها کار سختی است. این وضعیت می‌تواند به پوسیدگی دندان و بیماری لثه منجر شود. در صورت عدم درمان، التهاب لثه می تواند منجر به پریودنتیت شود. پریودنتیت یک عفونت جدی است که می تواند باعث آسیب به استخوان ها و دندان ها شود.
مشکل در جویدن غذا: دندان‌های کج همچنین می توانند در روند جویدن غذا اختلال ایجاد کنند که این مشکل ممکن است باعث بروز مشکلات در هضم غذا شود.
سایش بیش از حد: کج بودن دندان همچنین می تواند باعث ساییدگی دندان ها به هم شود. در برخی مواقع ممکن است زبان، لب و یا لپ های خود را گاز بگیرید.
مشکلات گفتاری: اگر دندان‌های شما در موقعیت نادرستی قرار داشته باشند، می‌توانند در نحوه بیان و ادای برخی کلمات و حروف مشکلاتی برای شما پیش بیاورند.

مطالب پیشنهادی

سوالات و نظرات خود را برای علت کج شدن دندان ها چیست؟ چرا دندان کج می‌شود؟ ارسال کنید

0 کاربر تا الان نظر داده اند

اشتراک گذاری با دوستان از طریق :
واتساپ پیامک تلگرام ایمیل